/ Forside/ Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 475
BilstrupV: Køb af pengeskabsnøgle
Fra : BilstrupV
Vist : 239 gange
500 point
Dato : 27-07-16 12:49

Een nøgle til et pengeskab er ikke trygt.
En ny nøgle koster næsten alle værdierne i skabet...
Hvis du KENDER TIL et sted, som KAN lave disse nøgler til en fornuftig pris, vil jeg gerne høre om firmaet.
KENDER TIL: gerne et sted i det midtjyske.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 27-07-16 12:52

Enhver velassorteret låsesmed kan jo lave sådan en nøgle...

http://www.degulesider.dk/l%C3%A5sesmed/midtjylland/s%C3%B8g.cs

Kommentar
Fra : TechnoGuy

Dato : 27-08-16 19:58

Me det forbehold at vi intet kender til skabet, men antaget at den bruger en standard pengeskabslås (de gør de fleste skabe ala våbenskabe og bedre), så kunne du overveje en ny lås, det er lige så billigt som at få fremstillet en enkelt nøgle til dansk pris. Nøglelåse koster ikke alverden i Tyskland, f.eks. http://www.tresorschloss.de/
Der er priser fra 30-40 euro så lidt til porto.

Er du den handy type, så kan du overveje at skifte låsen ud med en kodelås - låse til kvalitetspengeskabe er standard footprint, så kun lidt udvendig tilpasning til drejeskive el. trykknapper er nødvendig. Evt. skal nøglehullet dog bores lidt op hvis der vælges mekanisk. Mekanisk billigst og imho bedst, men mest krævende at installere da udvendig drejeskive og indvendig indmad skal placeres rimeligt præcist i forhold til hinanden og som sagt skal nøglehullet måske bores op. Elektronisk er lettere da det bare er nogle ledninger der render igennem. Sikkerhedsmæssigt er der - i hvert fald til privat brug - ingen forskel og koden kan skiftes så tit man vil (også den mekaniske). Fordelen ved elektronisk er hurtig åbning mens mekanisk er ultimativt den mest driftsikre - ikke at de elektroniske er ringe, men det er set fra tid til anden at de fejler/dør omend det er meget sjældent. Står skabet koldt/fugtigt som kælder, skur etc. så vil jeg nok anbefale den mekaniske, men ellers vil jeg sige det nok er mest op til personlig præference hvad man foretrækker. Personligt synes jeg det er klart sjovere at dreje en mekanisk end taste koden på en elektronisk.

Fordele ved kode ud over den helt åbenlyse ved at et mindre nøglebundt "knap så meget pedel" er at der ingen reservenøgle er. Mener at have læst et sted at i ca. 30% til tilfældene der finder en indbrudstyv reservenøglen og så er det jo en smal sag at åbne skabet (nej, kagedåsen, sofabetrækket, madressen eller hovedpuden er IKKE gode gemmesteder!).
Ydermere skulle det ske man udsættes for røveri af den type hvor de ud over tømmer ens lommer tvinger én rundt til hæveautomater, så kan man jo lige så godt lægge privaten et besøg også, for en sådan nøgle er letgenkendelig som tilhørende våben- el. pengeskab og det er jo en stor fristelse, som man lige så godt kan tage med på vejen og de færreste har modsat ved hæveautomater videoovervågning hjemme.
Naturligvis skal man behandle koden som en reservenøgle - helst ikke på adressen - men sikkert fint at gemme den på OneNote el. lign. hvis man er bange for at glemme den. Bare man ikke skriver den på indersiden af toiletskabet - det er der også nogle der fandt ud var en dårlig idé ;)

Vælger du elektronisk vær lige OBS på at du får både det indvendige og udvendige. Enten kan du mixe og matche (indenfor samme mærke og hvad der passer sammen) eller du kan også bare vælge et komplet sæt.

Kommentar
Fra : TechnoGuy

Dato : 27-08-16 20:04

Og jeg skulle have skrevet ...

Vælger du KODELÅS vær lige OBS på at du får både det indvendige og udvendige. Enten kan du mixe og matche (indenfor samme mærke og hvad der passer sammen) eller du kan også bare vælge et komplet sæt.

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 19-09-16 23:19

Dette spørgsmål vælger jeg at slette.

Begge skabene er gamle og kraftige, så indlægget fra TechnoGuy har jeg ikke mod på at udføre, men det er interessante forslag, som jeg slet ikke selv var i nærheden af.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-09-16 23:31

http://www.jcp.dk/pengeskabsnoegler.asp
For oplysning om muligheder og ved prisforespørgsler skal du sende os et foto af nøglen og gerne også billeder af pengeskabet.
Ved forespørgsler om nøgler bedes du benytte denne mailadresse sales@jcp.dk

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-09-16 05:49

Forsikringsmæssigt er der også en grænse for hvor store værdier der må ligge i et privat pengeskab, derfor bruger mange en bankboks.
Er er det pengeskab i boligen vil tyve rode alt igennem for at finde en nøgle inklusive at sprætte møbler op, så den skal gemmes et dumt sted som f.eks i jorden under en flise.