/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kan hoveddør liste udskiftes til bedre
Fra : boyelauritzen
Vist : 274 gange
100 point
Dato : 13-07-16 21:41

Kan hoveddør liste udskiftes til en bedre løsning end blot ny liste?
Se https://www.flickr.com/photos/28886776@N02/28290161935/in/photostream/

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-07-16 05:37

Hæ, den skulle have været skiftet for 10 år siden, desuden er huset 60 år eller mere så den er sikkert original.......hvor tømrerne ydermere dengang med omhu udvalgte det bedste "fede" kernetræ til bundstykker i døre og vinduer.
Få en ny i hård teaktræ, den kan sidde de næste 50 år, og overvej at få ny trappe så hullet bagved forsvinder og der bliver en smule fald så vandet løber udaf.
Evt. lavere trappe og en elefantrist

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-07-16 09:37

Den rådne liste ligner fyrretrå. Det tåler ikke fugt i længden.
Dørkarmen med bundstykket er ligeså udsat.
Det bedste du kan gøre er at etablere fald væk fra døren.
Hullet, som listen har dækket kan du få fyldt ud . en håndværker ville sikkert bru cementmørtel, men det bliver hårdog vil ikke følge træets bevægelser, så der uundgåeligt kommer en fin revne mellem budstykke og udfyldning. Derfor er det bedre med et elastisk materiaale. Eksempelvis acrylfugemasswe, som kan overmales.
Hvis du igen vil have en trekantliste ovenpå så er teaktræ det mest holdbare, men en færdigteaktræsliste er ikke stabelvare ret mange steder.
Lad være med at give den olie, så bliver den efter nogen tid flot grå, og vil paswe til den ubehandlede dørkarm.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 21-07-16 09:00

Kan det forventes at plast vil holde til det danske vejr?

Forventer at skubbe genbrugsplast (Primo) listen ind og silikone lime den op under eksisterende fodtrin. Da cement mellem trappesten og træ ikke er tæt efter første vinter.

https://www.flickr.com/photos/28886776@N02/28367956961/in/photostream/
https://www.flickr.com/photos/28886776@N02/28341708582/in/photostream/

NB: Primo oplyser Plast er stort set vedligeholdelsesfrit og tåler påvirkning af fugt og vand. Det gør den ideel til byggematerialer, som kræver lang holdbarhed. Plast er utrolig slidstærkt - listerne er faktisk uopslidelige?

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 100 point
Dato : 21-07-16 10:29

Måske er det mig der er gammeldags, men jeg er inde på at træ på nogle fronter vinder over plast, både æstetisk og med langtidsholdbarhed udvendig, plast er fint til mindre vinduesrammer, men er det store partier bruger man stadig træ eller nu også metal.

Never mind, du skal også have gjort noget ved den trappe så vandet løber hurtigt af den

Godkendelse af svar
Fra : boyelauritzen

Dato : 16-09-16 23:07

Tak for svaret LuffeA.