/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Stolen knirker, hvad kan gøres?
Fra : Fattig
Vist : 470 gange
200 point
Dato : 06-07-16 17:14

Har en stol i formspændt bøg, der er begyndt at knirke. Den er samlet med 4 unbrako skruer i hver side. Jeg har selvfølgelig spændt den efter men er ikke sluppet af med den irriterende knirken.
Hvad kan der yderligere forsøges med?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-07-16 19:28

Hvis det var en hel stol, altså en, der ikke var samlet med maskinskruer, kunne man løse problemet med en boremaskine og en sprøjte lim. Som det er nu, må du give flere oplysninger, f. eks. IKEA model XXX eller et foto eller helst begge. Det der med unbrako er et varemærke, der refererer til skuehovedet og ikke siger en dyt om, hvad der er inde bagved. Hvad med at skille apparatet ad og kigge efter, om noget slubrer/sidder løst/er slidt op?
"Formspændt bøg" skriver du, er den lamineret, altså limet sammen af strimler af træ? Hvis det er tilfældet, og strimlerne er begyndt at skille ad, så er problemet meget konkret og løsningen er måske at lægge den adskillende del ned, lægge fortyndet trælim ovenpå og give den gymnastik, hvor sprækkerne skiftevis åbnes og lukkes. Der kan suges meget lim ind i løbet af et kvarters tid. Når der ikke suges mere ind, sættes delen i spænd med snore, remme eller lignende, overskudslim tørres af, og delen får lov at tørre til i morgen.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 200 point
Dato : 07-07-16 10:28

Det kunne tyde på, at træet er udtøret. Tag en skrue ud én ad gangen, og kom noget madolie ind mellem samlingen. Gentag det på de tre andre skruer, og afvendt et døgns tid, og så vil knirken nok være væk.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-07-16 12:53

På min stol var det stoffet der gned sig på træet.
http://kandu.dk/Spg174968.aspx

Godkendelse af svar
Fra : Fattig

Dato : 26-07-16 16:57

Tak for svaret alka.