/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Mørk gulvlakering af bøgegulv
Fra : poloeater
Vist : 175 gange
100 point
Dato : 18-06-16 18:18

Hejsa

Jeg har i mit hus 3 trægulve i bøg og 10 dørtrin, jeg ønsker i et look der minder lidt om de gamle fernis-gulve fremfor alt for lyst look. Det er ønsker jeg især fordi mit køkkengulv er et mørkere laminatgulv.

Og jeg ønsker at det look bibeholdes - bare uden alt snavs og slid.

Jeg har dog netop fået slebet og lakeret gulvene af en gulvmand og resultatet er slet ikke som jeg ønskede.

Nu er spørgsmålet, hvad jeg kan gøre. Gulvene er blevet lakeret med 2 lag almindelig mat lak. Kan man mon "let-slibe" og påføre noget lak med pigment, der vil gøre looket mørkere, som jeg ønsker. Det gælder især mine dørtrin der er blevet meget lysere og slet ikke matcher mit køkkengulv længere.

Jeg ved godt, at jeg er en klovn i ikke at få lavet en test på noget af gulvet, men jeg havde ikke troet at gulvet ville ændre så meget udseende.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-06-16 19:07

De ting jeg har givet klar lak = skibslak, har altid fået den varme fernis farve.
Du kan godt slibe det, og give ny lak oven på (men helst ned til træet), du skal bare passe på med om de lakker kan tåle hinanden, ellers vil det boble op.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 19-06-16 10:44

Dyrup har toningsfarve til gulvlak både til alkyd og vandbaseret.
En let slibning med fint sandpapir med årerne skulle være nok, men du skal selvfølgelig vide hvad slags lak der er brugt.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 19-06-16 19:30

Jeg er enig med dabj,men ville nok bruge en slibemåtte til at mattere med,f.eks fra Scotsh.