/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Brekkenholm i Gislum sogn
Fra : gywerd
Vist : 331 gange
200 point
Dato : 10-06-16 20:28

Jf http://www.histsamf.dk/fra-himmerland-og-kjaer-herred/1974.pdf lå gården Kjellingtandh her:
Citat
Oprindelig lå gården helt ude ved Lerkenfeldt å på en holm, som de gamle kaldte Brekkenholm. Stedet ligger i umiddelbar nærhed af broen, der i dag fører over til Kastrupgård i Testrup sogn. Ådalen er på dette sted meget smal og på begge sider indrammet af stejle skrænter.

Kan nogen hjælpe med en mere præcis placering fx. GPS-koordinater? Så vidt vides skulle det være på Matr. 2 - idag vældigt opsplittet - måske Matr. 2r, tidligere tilhørende Svoldrupvej 174 (nuværende Kællingtandgård), nu Svoldrupvej 173 (i artiklen benævnt matr. 1). Jeg kan bare ikke se nogen holm på kortet - åen er sandsynligvis fyldt op på Gislum-siden før 1890 for at bringe jorden under plov.

Min interesse hidrører fra det faktum, at mine formodede forfædre, nogle generationer Dandemænd Gywerd Mattissen og Mattis Gywerdsen til Kjellingtandh ejede gården i 14/15-tallet før Grevens Fejde jf. tingsvidner og adkomster. Spørgsmålet falder dermed midt imellem slægtsforskning og Lokalhistorie.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 11-06-16 02:30

Har du set dette kort:

http://hkpn.gst.dk/mapviewer.aspx?type=sognekort&id=1735&elav=null

Der kunne det godt se ud som om, der ligger en lille ø lidt nordvest for hvor der står Kastrup Gaards Jorder.

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 11-06-16 14:32

Problemet er, at Brekkenholm (Bregnholm?) ikke er markeret på de kort jeg har set. Der er formentlig sket en opfyldning af åen på nordsiden af holmen for at bringe den under plov - og luftfoto afslører at åen er udrettet på strækningen mellem Kællingtandgårde/-mølle og Kestrupgårde - en udretning jeg heller ikke kan finde oplysninger om...

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 11-06-16 15:50

56.740993°N 9.506793°E Koordinater til broen mellem Kællingtandgårde og Kestrupgårde

Kommentar
Fra : vith

Dato : 11-06-16 17:23

Hmmm - ikke nogen nem opgave. Går ud fra at du allerede har tjekket lokalarkiver for gamle kort.
Som jeg forstår det, efterlyser du et gammelt kort, hvor holmen er benævnt.

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 11-06-16 17:29

Eller en lokalkendt, der kender de ikke-autoriserede stednavne... ??

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 11-06-16 17:37

Eller nogen der kender til udretningen af åen efter 1954

Museet kendte angiveligt kun til udgravningen af kakler i 1951-52... De kendte tilsyneladende ikke engang enkeltfundene fra 70'erne nævnt i ovenstående artikel, der skulle være fra gårdspladsen...

Interessant er det at Brekkenholm lever videre i efternavnet Bregnholm, der netop knytter sig til Kællingtandgårde...

Kommentar
Fra : vith

Dato : 11-06-16 17:51

Måske sidder der nogen på det lokale plejehjem med noget viden?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 11-06-16 19:37
Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 11-06-16 22:01

Tjo Vith - det varer nok et par dage, før jeg når til Gislum - og jeg kan næppe bare vade ind på plejehjemmet for at spørge beboerne ud. ??

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 11-06-16 22:04

Tja, Katekismus - har set på dem - men jeg kan umiddelbart ikke se Brekkenholm på kortene - men de bekræfter den senere udretning af åen - dele af Brekkenholm kan teoretisk ligge syd for åen...

Kommentar
Fra : vith

Dato : 11-06-16 22:21

Næh, man kan nok ikke bare vade ind på plejehjemmet, men man kan da ringe og spørge, om der er nogen, der evt. ved noget. Hvis man er heldig, kan det jo være, at det kan klares pr tlf.

Kommentar
Fra : lasseemil

Dato : 11-08-16 10:30

Når du har et gammelt matrikel nummer, kan landsarkivet i Viborg
måske hjælpe dig.