/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Vindue
Fra : mig-selv
Vist : 300 gange
50 point
Dato : 28-05-16 22:32

Kan ikke se/finde ´karmskruerne´ i mit gamle vindue.

Er det efter monteret i karm? eller hvad det hedder, som vinduets tætningslister lukkes sammen med og er synligt indvendig (? karmen).

Og det er rent træ/karm så der burde være noget synligt - INTET

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 28-05-16 23:46

DET ER JO IKKE SIKKERT, DER ER NOGEN KARMSKRUER I.
NOGLE VINDUER ER BARE SKUMMET I,
IMENS DE BLIVER HOLDT PÅ PLADS AF OPPUSTELIGE PUDER.

SÅ PRØV AT SKÆRE DEM FRI FOR SKUM, SÅ KAN DU SIKKER TAGE DEM UD.

MVH AG112

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-05-16 08:47

Hvis det er et GAMMELT vindue, er der ingen karmskruer i; det er kilet fast i murhullet og sømmet i murværket med syv- eller ottetommers dykkere, som derefter er dykket og kittet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-05-16 08:50

Udtagning sker ved at tage gerigterne af indefra, flække kilerne og save dykkerne over. Hav nogen parat til at gribe! Eventuelt kan man kile fast andre steder end der hvor dykkerne sidder.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 29-05-16 13:50

Hvis det er med prefabrikeret indervæg......................kan vinduer og døre være sat i inden ydermuren er muret op.
Jeg har set vinduer og døre sat i med vinkelbeslag på indermur.

De skulle skæres fri med en nedstryger hvor klingen sidder i vinkel så buen kan være rundt om karmen.

Der skal efterfølgende skrues i ydervæg eller indervæg, alt efter hvor skruerne skal sidde.
En mulighed er også at montere en træklods i hulrummet og skrue fast i den.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-05-16 01:13

Der er som skrevet intet at se, så det kan ikke have fået store dykkersøm og spartlet bagefter, træet er rimelig lyst og en fyldning ville kunne ses øjeblikkeligt.
Muren er træ.
Citat
Jeg har set vinduer og døre sat i med vinkelbeslag på indermu

Tror det kan derfor, så prøver lige at se hvad der gemmer sig i væggen
Citat
Udtagning sker ved at tage gerigterne af indefra,

Resultatet kommer en af dagene.
Den med skum, er jeg lidt i tvivl om, på en træmur

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 14-06-16 22:23

Citat
Jeg har set vinduer og døre sat i med vinkelbeslag på indermur.

Beslag på husets spær? og vinduet sat fast med skruer = eller omvendt??
Mærkelig måde at sætte et vindue op på, men sikkert den eneste måde - for 40 år siden.
Og det har trods alt holdt godt... indtil det faldt ud.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-06-16 09:41

Der stod ikke noget om træskelet i spørgsmålet.
Hvis vinduet lukkes op kan der måske ses nogle skruer.
For 40 år sider var der byggetravlt, så den med at skumme et vindue fast er ikke utænkeligt.

Et 40 år gammelt hus kan godt være lavet på denne måde:
Første indervægge - sandsynligvis opmuret gasbeton eller gasbeton elementer.
Så montering af vinduer med vinkelbeslag på gasbetong sat i udefra.
Så ydermur / træbeklædning.

Præfabrikerede huse er i nyere tid lavet på samme måde.