/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Havetraktor tænding eller strøm til tænd
Fra : EiHaBr
Vist : 1710 gange
100 point
Dato : 23-05-16 10:44

Jeg kan ikke få startet min Craftsmann havetraktor, starteren vil ikke køre motoren rundt, men når jeg kortslutter startrelæet kører starteren, det er så godt men når jeg gør det samtidig med at nøglen er drejet og motoren skulle starte er der ingen tændings gnist på. Så er spørgsmålet, hvad er der galt, er der nogen sikringer i ledningsnettet til tændingen, eller er det nøglen/startkontakten der er syg. Nøglen leverer strøm til starter relæet så det virker men ingen gnist på tændrøret.

Mvh Eigil

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-05-16 16:31

Du kan da ikke vide om der er gnist i tændrøret, med mindre du har et af de specielle med glas, som man kan se igennem. Hvis du har prøvet at lade den gnistere uden at tændrøret var sat i og forbundet kan du have ødelagt tændspolen. Når der ikke er tændrør bliver spændingen så høj i spolen at der kan ske gennemslag gennem isoleringen.
en anden mulighed er at batteriet er så dårligt at det ikke både kan rotere starteren og give strøm nok til tændspolen. Det er der noget som tyder på, hvis der ikke er spænding nok til at trække relæet på normal vis.
Endelig kan det være en dårlig startkontakt, så den ikke slutter tændspolen til.

Start med at lade batteriet natten over . Helst med en intelligent lader, som selv afbryder i tide.
Eller oplad til 14,3 V .( hvis det er et 12V system) . Denne metode kræver et ret godt og nøjagtigt voltmeter

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 23-05-16 20:21

Ja okay transor tak for dine svar. Jeg har ladet batteriet natten over og der er knald nok på batteriet, som jeg skrev så kører starteren normalt når jeg kortslutter start relæet.
Og med hensyn til tændingen, så har jeg skruet tændrøret ud og holdt den mod stel og kørte med starteren med nøglen på tændings indstilling, ingen gnist overhovedet.
Der er jo muligvis tale om flere fejl, samtidig når starteren kan køre men vil ikke starte, og tændrøret var også våd af benzin efter den har roteret, så der er heller ikke tale om benzin mangel.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-05-16 20:22

Mit bedste bud er en fejl i tændingskontakten. Det er ikke helt klart hvad du mener med at korslutte startrelæet.
Prøv at måle om der er spænding på tændspolens primærside.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-05-16 20:24

Og så vil jeg igen advare mod at køre med starter og tændding uden at tændingen er kortsluttet til stel.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 24-05-16 21:41

Ja okay transor. Hvis du mener kortsluttet som tændrøret jo er når den er skruet i hullet, må det jo være det samme når den er holdt fast mod stel, som jeg gjorde, for at se om den havde gnist.
I øvrigt var jeg heldig, at den startede i dag, da jeg prøvede at kortslutte startrelæet en sidste forsøg. Den blev nok bange da jeg ville skubbe den op på traileren og truede med mekanikeren. Nu må jeg jo se hvor længe den kører, der er jo nok en dårlig forbindelse et sted som du skriver, noget kunne jo tyde på tændingslåsen, så det er nok det.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-05-16 22:28

Rust og IR er den værste fjende.
Og tændrør uden for cylinder =
Ellers kan det være laderegulator/ ensretter der er ude af ´drift´.
Citat
starteren vil ikke køre motoren rundt, men når jeg kortslutter startrelæet kører starteren

Har du et af de dyre? relæér. så kan de skilles af og så kan du reparerer det, har selv haft fejlen for mange år siden, og det selve relæets? fjeder/ kontakter der ikke virker - de er rustne og kan ikke give kontakt.
Ellers koster et nyt ? omkring 30-40.- ved biltema/ thansen
https://www.youtube.com/watch?v=mcZ_xIrUzmI
??
https://www.youtube.com/watch?v=eOTTGYtwAdk

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-05-16 22:32

Det kan så lyde mærkeligt at du kan tørne starter med en skruetrækker, men alligevel..

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-05-16 22:35

Citat
Det kan så lyde mærkeligt at du kan tørne starter med en skruetrækker, men alligevel..

Er det ikke fordi man giver starteren direkte strøm fra batteriet - uden om selve relæet

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 26-05-16 14:28

Ja hvis man sætter en skruetrækker eller andet jern tværs over de store kontakter på startrelæet, får starteren da direkte strøm fra batteriet, det er jo det relæet skal sørge for, nå den får strøm fra nøglen. Det har jeg da brugt de sidste 40 år, når man skal se om motoren kan starte når starteren kører.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 26-05-16 15:50

Er du sikker på at kontakterne ved sæde og klipperen er i orden?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-05-16 21:44

Citat
det er jo det relæet skal sørge for, nå den får strøm fra nøglen. Det har jeg da brugt de sidste 40 år, når man skal se om motoren kan starte når starteren kører.

Så kan det kun være Relæet/ eller en ´dødemands knap´ der driller, det tænkte jeg ikke lige på - Øv.

Citat
Er du sikker på at kontakterne ved sæde og klipperen er i orden?

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 26-05-16 23:19

Nu går de fint, så nu må jeg lede videre når problemet opstår igen, indtil da, kan jeg jo håbe, at det ikke kommer igen.