/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Udstøbningsblokke tilstødende mursten..
Fra : Ronniva
Vist : 140 gange
20 point
Dato : 21-05-16 20:58

Hej,

Jeg er ved at opføre et beton repo på bagsiden af huset, ud fra vores kælder. Der er støbt gulv og nu skal der opmures vægge rundt på to sider, dette gøres i fundablokke / udstøbningsblokke med mellemliggende tentor stål for armering.

Når det er færdigt vil der være jord på den ene side af muren, cirka i 1m højde.

Mit spørgsmål er så, hvad gør jeg der hvor denne nye mur af fundablokke støder op mod husets eksisterende ydervæg, hvordan "binder" jeg de to sammen således at trykket fra jorden bagved ikke skubber muren?

Jeg har selv tænkt på at bore huller ind i ydervæggen og lade tentor stål stængerne køre 10-15 cm ind i ydermuren for hvert lag af fundablokke, cirka 5 lag i alt - men er dette nok?

Håber det giver mening.

På forhånd tak for hjælpen

Bedste hilsner
Ronni

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-05-16 10:49

Uden at have forstand på murerarbejde vil jeg mene, at det i høj grad kommer an på "jorden". Mine erfaringer med jord og sætninger er begrænset til grus og groft sand, og der er årstids- og fugtbestemte bevægelser og forskydninger stort set ikke-eksisterende. Det virker bare underligt, at der ikke er nogen på kandu med struktørerfaringer og/eller geologi-ditto.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-05-16 12:00

Jeg går ud fra at det er to sider som danne en 90 gr. vinkel med den ene ende mod huset.

Et par stænger ind i eksisterende mur vil stabilisere den.

Læg mærke til at der er hakker i fundablokkene som er beregnet til at lægge stålet i.
Hvis du lige bukket stålet rundt vinklen vil hjørnet også være stabilt.

Alt hvad der bygges oven på fast grund bør være nede i lerhøjde.

Men et jordpres på en meters højde trykker vist ikke alverden, med mindre der kører biler.

Fra en ikke ekspert.