/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
LED pærer holder ikke så længe som lovet
Fra : ara
Vist : 336 gange
50 point
Dato : 16-05-16 18:48

Hej.

Vi har flere forskellige mærker at LED pærer herhjemme.

Fælles for dem er at de skriver at de kan holde 25.000 timer, hvilket jo er mindst 3 år hvis de er tændt alle døgnet 24 timer.

Hos os holder de kun mellem 1-1,5 år og de er tændt i ca 4 timer dagligt.

Oplever i samme dårlige holdbar hed på jeres LED pærer?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-05-16 19:37

Hvis de bliver meget varme/ ikke kan komme af med varmen, er derfor at de ikke holder længere.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-05-16 23:00

Hvis du har sat dem på en transformer beregnet til halogenspots, kan der meget vel ske det, at de har fået alt for høj spænding. En transformer, der er beregnet til at trække tre halogenlamper @20 Watt ved 12 Volt kan meget let give en spænding på 14-15 Volt ved den meget lavere strømbelastning, som LED-lamperne trækker. Det vil nedsætte levetiden betragteligt.
Gammeldags glødelamper til 230 Volt vil typisk have en levetid på 800 timer, halogenlamper i heldigste fald omkring 1600 timer.

Jeg har faktisk ikke oplevet en eneste LED-lampe, som er "brændt ud", så det vil være interessant at følge med i, hvad dine er for nogen, og under hvilke forhold, du bruger dem.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-05-16 12:17

Jeg har en energi pære købt i ? 2000 eller der omkring, den virker endnu - den afgiver ikke fuld lys mere samt den lyser ikke øjeblikkelig op mere, den skal først lige varmes op først.

Ellers har jeg LED strips, men syntes faktisk de er dyrere i brug - i forhold til det lys de afgiver.
De kan til gengæld holde op til 120000 timer.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-05-16 12:19

Citat
LED-lampe, som er "brændt ud",

Prøv dem fra Kina, jeg købte en ´pære´ den holdt knap 14 dage, så brændte elektronikken af.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-05-16 19:40

1. Har man elektronisk transformer skal lyskilderne være philips ( de har patent på denne teknologi som gør at de kan bruges på denne type.

Pbp_et
Det er lidt nået vrøvl en jernkernetransformer ændre sig IKKE om du belaster den med 5w eller 60w

Nogle af de dyre mærker ligger med en fejl % på 4-6 som er 2-3 gange større end på lysstofrør .

Ved at nogle af de billigere mærker ligger meget højere

Narva har jeg haft gode test på gu10
Har philips og osram samt malmberg og noname kørende flere steder

Kommentar
Fra : ara

Dato : 17-05-16 21:35

Det er Osram GU 10 på 230 volt.

De sidder i en skinne med 3 spots. Man kan godt mærke på kappen uden om pæren at den er varm.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-05-16 22:31

Hej rotw - jeg har nok en del større erfaring (siden 1960) med jernkernetransformere end som så. Med hensyn til anvendelse, kontrolmåling, dimensionering og fremstilling. Du har fuldstændig ret i, at transformeren ikke ændrer sig ret meget (på nær temperaturen) om man belaster den med 5 W eller med 60 W. Forskellen mærkes imidlertid temmelig kraftigt på den belastede sekundærspænding, idet der er spændingsfald på grund af strømmen gange sekundærmodstanden, den transformerede primærmodstand og i mindre grad reaktansen af spredningsinduktansen. Jeg tror det var 23 år, jeg kun afbrudt af ferier og weekender uafbrudt underviste i den slags. I spredte semestre både før og senere. Designet var ikke bare på papir - der blev faktisk viklet og kontrolmålt en hel del af slagsen, så jeg er ret skråsikker på det punkt.

Til ara: Det lyder mærkeligt. Osram plejer da at være et seriøst mærke. I orden, at de bliver varme, halogenlamperne i samme klasse plejer at give brandsår, hvis man håndterer dem for tidligt efter slukning - endda mystisk, at de dør så hurtigt.

Ærbødigst.
pbp

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 18-05-16 04:30

Pbp_et

Nu siger du jo 2 forskellige ting!

Jeg får ikke lige pludselig 14-15V på min 60Va jernkernetransformer fordi jeg ikke eller belaster den minimalt.

2 den optimale spænding på halogen ligger i mellem 11,5 og 11,8V (levetids mæssigt ). Forlyskilden

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 21-05-16 13:30

Har flere gange fået pengene retur i Harald Nyborg, da de ikke holdt mere end ½ år.
Gemmer selvfølgelig altid kvitteringerne på sådanne køb.
Ammitz