/ Forside/ Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 475
Skal vi tækkes turister på krydstogtskib
Fra : ingelein
Vist : 638 gange
100 point
Dato : 26-04-16 19:57

Fredericia Kommune gør et stort nummer ud af at præsentere byen, når der anløber krydstogtskibe. Jeg ved ikke, hvilke organisationer der står bag, men jeg græmmes ved at se at borgere tager imod turisterne på havnen iklædt dragter fra de forrige århundreder. Jeg væmmes ved at se det, ligesom jeg gør, når jeg ser alle kunstige tiltag andre steder i verden. Jeg tænker på Hawaii pigers hoftevriden og Masaikrigeres dans om heksedoktoren.
Måske rejser jeg heller ikke af netop samme grund. En rejse til fattige lande vil gøre mig bedrøvet.
Vi har dog været med kombineret krydstogtsib/ færge NORRØNA til Færøerne og Island, hvor vi heldigvis vidste at det var naturen og ikke kunstig optræden, der ventede os.
Jeg synes ikke om at vi som borgere i en by, som ligesom andre byer har gode og dårlige sider, skal stå på pinde for at turister skal lægge deres penge i vore forretninger, som i enkelte tilfælde også ændrer åbningstider.
Er det ikke at prostituere sig?
Ingelein

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 110 point
Dato : 26-04-16 20:06

Daisy-land, kaldte Egon Olsen det vist....Alle os der bor i eller nær turistbyer kender det!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-04-16 21:13

Citat
Er det ikke at prostituere sig?

Den med kostymerne kunne jeg tænke mig US borgere er helt vilde med.
Og mon ikke det er den lokale turist forening der står bag den slags påfund, tvivler på at de vil gøre den slags uden at der kom bare et par kroner i kassen.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-04-16 22:53

Fedt!
Det kunne jo være, at vi som danskere kunne komme hinanden noget mere ved og huske at sende et smil og glædes over, at der stadig findes ildsjæle, som vil glæde og gøre noget for andre. At det så også handler om at tegnebogen kommer op af lommen, og at der kommer ekstra indtægter ind hos de handlende, er vel ikke så tosset.

http://www.adp-as.dk/download/~/media/ADP/PDF/UPDATES/ADP_UPDATE%20_2013_1_DK_WEB.ashx

http://www.oplevelsernesacademy.dk/nyheder/nyheder-detaljer/article/lokale-ildsjaele-paa-guidekursus-i-fredericia/

http://www.cruisefredericia.com

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-04-16 23:16

Katekismus
Det er fint med guidede ture til seværdighederne osv, hvis bare der ikke efter besøget bliver gjort op i de enkelte kasser, hvor meget besøget har indbragt de forretningsdrivende. og hvorfor give turisterne det indtryk af at vi lever i det 18 århundrede og klæde os ud for deres skyld?
De udklædte ser ligeså latterlige ud som de indfødte i alskens natukostymer som vi som danske turister præsenteres for i udlandet.
Jeg ville føle mig totalt til grin ved udklædt at vandre rundt på havnefronten eller i byen for at tilfredsstille en udenlandsk turists oplevelse af Fredericia. Som turist vil jeg måske også føle det kunstigt og skuespilsagtigt.
Men bevares, jeg er jo heller ikke ret fornøjelsessyg i det hele taget.
Ingelein

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 26-04-16 23:50

Citat
Jeg ville føle mig totalt til grin ved udklædt at vandre rundt på havnefronten eller i byen for at tilfredsstille en udenlandsk turists oplevelse af Fredericia. Som turist vil jeg måske også føle det kunstigt og skuespilsagtigt.

Så er det jo heldigt du ikke behøver at gøre det - Du kigger blot den anden vej og glæder dig over der er nogen der gider underholde turisterne så der kommer flere af dem som lægger en bunke penge i landet.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-04-16 23:58

Ja, det er ok med mig, hvis de lægger en bunke penge for DEN ÆGTE VARE OG DE AUTENTISKE SEVÆRDIGHEDER OG DET KUNSTHÅNDVÆRK, DESIGN VI ER BERØMTE FOR og ikke for gøgl og plattenslageri.
Ingelein

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 27-04-16 00:42

Uanset hvad turisterne bruger penge på, er det jo ikke noget du kan gøre hverken fra eller til, så find du dig en anden fritidsbeskæftigelse at gå op i...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-04-16 01:22
Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-04-16 08:09

Som marken84 skriver, så kan man vel bare se den anden vej.

For jeg går da ikke ud fra, at det ligefrem har en negativ konsekvens for dig, @ingelein, at turisterne i din by bliver underholdt.

Der findes vel snart ikke en by, som ikke har en eller anden form for middelalder-"gøgl" at underholde med om sommeren, og det skulle ikke undre mig, om mange andre lande har noget tilsvarende.
Og jeg ved, at mange Amerikanere og Canadiere er meget interesseret i Europa's historie, som jo er beskrevet meget længere tilbage end deres egen.

De Amerikanere og Canadiere som jeg har mødt, har været meget fascineret af, at vores historie går så langt tilbage, bl.a. er de meget glade for at se, og høre om, vores kirker og møller, så jeg tror faktisk Fredericia har fat i noget helt rigtigt, når de vil vise udlændinge noget fra vores historie.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-04-16 09:21

Ok vi har jo heldigvis ytringsfrihed og ingen tvinger mig til at tækkes turister for Mammons skyld. Jamen det er da klart at turisterne skal have noget for deres penge!
Så giv dem da et indblik i vores almindelige liv, plejehjem, skoler, fritidstilbud osv. Noget de kan sammenligne med deres eget land. Nå nej, de rejser jo for at blive underholdt, så vi må hellere blive ved med at klæde os ud . Måske skulle vi sende nogle af landevejens farende svende og nogle hjemløse ned på havnefronten også.
Ingelein

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-04-16 10:06

Citat
Så giv dem da et indblik i vores almindelige liv, plejehjem, skoler, fritidstilbud osv. Noget de kan sammenligne med deres eget land. Nå nej, de rejser jo for at blive underholdt, så vi må hellere blive ved med at klæde os ud .

Det er mit indtryk, at de fleste mennesker faktisk rejser på ferie for netop, at blive underholdt.

Og det er min erfaring, at ihvertfald Amerikanere godt kan finde ud af, at give udtryk for hvad de gerne vil se, så hvis de er utilfredse med "underholdningen", så tror jeg vi får det at vide.

Og hvor stor interesse har de fleste mennesker (uanset land) i, at se skoler, plejehjem o.l., medmindre det er deres eget beskæftigelsesområder?

Det er mit indtryk, at der sker en hel del rejser mellem div. lande, hvor fagfolk udveksler viden og erfaring.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 27-04-16 10:57

Citat
Ok vi har jo heldigvis ytringsfrihed og ingen tvinger mig til at tækkes turister for Mammons skyld. Jamen det er da klart at turisterne skal have noget for deres penge!

Ja selvfølgelig skal turisterne det.

Rejser du aldrig udenlands?
Hvis du gør, tager du vel ikke til et andet land på ferie for at se deres skoler eller andre slige steder - du er vel på ferie for at hygge dig og blive underholdt - eller hvad?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-04-16 11:17

Citat
Rejser du aldrig udenlands?
Hvis du gør, tager du vel ikke til et andet land på ferie for at se deres skoler eller andre slige steder - du er vel på ferie for at hygge dig og blive underholdt - eller hvad?

Præcis hvad jeg tænkte.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-04-16 11:23

Til din orientering: Jeg har ikke været udenlands på ferie siden 1960, hvor vi var i Italien på bryllupsrejse med Tjæreborg præsten. Senere har jeg været i Paris , Milano og Firenze samt Malmø i embeds medfør.
Og jeg har overhovedet ikke lyst til de varme lande. Rejsen til Island og Færøerne kan ikke sammenlignes med rejser til de varme lande, hvor synet af fattige mennesker vil ødelægge hele turen for mig.
Iøvrigt har jeg ikke fløjet, har ikke kørekort, men sejler duelighedsbevis, så mine interesser ligger et andet sted i de nære ting. For mig kan intet sammenlignes med en sejltur - i det herlige farvand Danmark er omgivet af!

Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-04-16 11:27

Der er ingen, der klæder sig ud for vores penges skyld i de havne vi anløber
ingelein

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-04-16 11:36

Citat
Jeg har ikke været udenlands på ferie siden 1960, hvor vi var i Italien på bryllupsrejse med Tjæreborg præsten.

Citat
Rejsen til Island og Færøerne kan ikke sammenlignes med rejser til de varme lande,

Opsøgte du på de rejser plejehjem, skoler o.l.?

Citat
Og jeg har overhovedet ikke lyst til de varme lande.

Det har vel ikke noget med temperaturen at gøre, der findes også skoler, plejehjem o.l. i de køligere lande.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-04-16 23:35

Vi mødte ingen "indfødte", som havde klædt sig ud for vores skyld. Vi var på busture på over 800 km, planlagt så vi fik set både natur af vidt forskellig art, kulturelle steder både nye og ældgamle, fik smagt stedets mad osv.
Overnatning var altid i vores luksuskahyt på Norrøna.
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 28-04-16 09:28

Tak for svaret 3773.
Det er godt at vi bor i et land, hvor man har ytringsfrihed, selvom man ikke har samme mening som flertallet
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 28-04-16 09:31

@marken84
Hvad rager min fritidsbeskæftigelse dig?
Ingelein

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-04-16 10:54

Bare for at pointere, at der er en mening med "galskaben".
http://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE8590331/turister-skal-tages-godt-imod/