/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Jord
Fra : omahexen
Vist : 375 gange
200 point
Dato : 10-04-16 08:05

På mange genbrugspladser kan man gratis afhente jord,eller rettere sagt spaghnum.Kan man bruge det til at plante buske og rhodendendrum i.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 10-04-16 08:17

Det er ikke spagnum men kompostjord.
Ok til buske, men ikke til rhododendron der kræver sur jord, altså spagnum

Kommentar
Fra : poul1erik

Dato : 10-04-16 08:21

Såfremt du kan få spaghnum tror jeg. at det kan anvendes til Rohdendendrum.
Men på den plads hvor jeg kommer,får man komposteret jord.
Jeg har målt jordens pH til 7.
Rodendendrum skal have en lavere værdi.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 10-04-16 11:09
Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 10-04-16 11:51

Rhododendrum skal srå i ren sur spagnum. Den sædvanlige,som købes er kalket og dur ikke til formålet.
Du kan få speciel rhododendrumspaugnum som er langtrevlet og uden kalk eller gødning.
Nogen gange står der rhododendrumjord på posen.
Planterne har rødder som bredr sig i et meget fint tyndt lag, så du skal ikke grave et dybt hul og fylde med spaugnum. Kun et maksimalt 10 cm ned , og så også pakke med spaugnum omkring planten.

Nogen sætter simpelthen de nyeplanter ovenpå jorde og pakker med spaugnum omkring.
Et par store sten kan holde på den så den ikke vælter i blæst. de kan fjernes, når rødderne har bredt sig.

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 10-04-16 16:58

det fra gendrugspladserne er intet værd,,efter det er blevet våd bliver det som beton

Godkendelse af svar
Fra : omahexen

Dato : 10-04-16 19:32

Tak for svaret transor.