/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Isætning af el-bagrude med lim?
Fra : cristian2
Vist : 319 gange
50 point
Dato : 06-04-16 09:20

Jeg skal have sat en ny bagrude i min gamle Megane stationcar (den gamle er smadret). Jeg har fået en rude fra huggeren. Han sagde, jeg sagtens selv kunne sætte den i selv jævnfør følgende forskrift:
Rens for limrester (gummi) på baklappen hvor den gamle rude har siddet.
Rens også for limrester på den nye rude.
Sprøjt lim/gummi på glasset langs kanten med sikomastik-sprøjte og pres ruden på plads. Og efter to timer sidder ruden fast.

Er det korrekt fremgangsmåde?

Huggeren talte om noget væske man skulle bruge til at rense limresterne af med.

1. Er der nogen der kender til det? Hvad det hedder og hvordan det bruges?
2. Og hvad hedder den lim/gummi man skal bruge?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-04-16 09:42

Man kan købe sæt med lim og rensevæske til skift af bilruder.

Men du skal have et apparat til at holde ruden på plads medens limen hærder. apparatet er formentlig så dyrt at du skal have en professionel til at gøre arbejdet hvis du ikke kan låne dig frem.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 60 point
Dato : 06-04-16 09:44
Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 06-04-16 09:45

Jeg ville bruge en fortynder til at fjerne fedtstofrester og rester af lim m.v.
Den nævnte fremgangsmåde lyder rigtig, men hvis du er usikker bør du alliere dig med en, der ved hvordan man gør.
Det er også en fordel, hvis ruden sidder i et let pres mens limen hærder. F.eks. en gammel sikkerhedssele omkring bagklappen og et værktøj der kan trække selen sammen. Man kan lægge nogle træklodser eller lignende mellem rude og sele.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 06-04-16 16:15

Tak for svarene ind til videre.
Jeg har set to videoer på Youtube om, hvordan man gør. Her vælger auto-manden at lade den sidste rest gummi/lim sidde tilbage på metal-rude-falsen på bagklappen. Han renser altså ikke det hele op. Så maler han primer på den gamle gummi-rest.
Mit spørgsmål er, om det er det rigtige at gøre? Primeren er vel kemisk beregnet til at prime metallet på rudefalsen og ikke gummiet. Eller er rigtigt, det han gør? (Det vil spare en masse arbejde ikke at skulle rense al gummiet af falsen, og man slipper for risiko for rustangreb de steder hvor man har slebet lakken af).

https://www.youtube.com/watch?v=JgrRBtVM-fg&nohtml5=False
https://www.youtube.com/watch?v=OWQVG_O7qYw

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 10-05-16 13:48

Tak for svaret transor.