/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
installation af Tørretumbler - hjælp :D
Fra : mabou
Vist : 1930 gange
50 point
Dato : 31-03-16 00:40

hej.

Så er der langt om længe købt en tørretumbler.

Jeg bor til leje i et boligkompleks, hvor jeg har tilsluttet min vaskemaskine ved hjælp af et kraft stik.
http://www.harald-nyborg.dk/p5808/kraftstik-5-polet-16-a-hvid

Min nye tørretumbler har dog en helt almindelige stikprop uden jord.

hvordan får jeg sat gang i maskinen?

Mine forslag er som følge.

1. klippe den almindelige stikprop af, og sætte et kraftstik på istedet for, og derved tage strøm fra " væggen" ( altså det præ installeret kraftstik i væggen)

2. beholde ledningen som den er, men sætte jord på . Dog er der den hage ved denne løsning, at ledningen er forkort, hvis jeg skal kunne få strøm på andetsteds end kraftstikket i væggen. Dette betyder, at jeg skal bruge en forlængerledning, men har netop læst i manualen, at det må man absolut ikke.

3. droppe både kraftstikket og stikproppen, og se om ledningerne kan kobles direkte i kraftstikket i væggen.
Med det mener jeg. Jeg vil fjerne rammen og se om man kan sætte ledninger til både vaskemaskinen og tørretumbleren til uden stik. ( dette kunne man nemlig et tidligere sted jeg boede, men der var der ikke noget kraftstik, og der var det meningen at man skulle tilslutte maskinerne på samme som man tilslutter loftlampere.

Håber jeg har udtrykt mig klart, ellers er jeg klar til at uddybe mig yderlige.

Beklager jeg ikke kan udtrykke mig mere fagligt.

TAKKER :D

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 31-03-16 06:25

Du skal bare koble den på stikdåsen i væggen; men HUSK jord på den.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 31-03-16 07:32

Dette ville jeg gøre:

Citat
1. klippe den almindelige stikprop af, og sætte et kraftstik på istedet for, og derved tage strøm fra " væggen" ( altså det præ installeret kraftstik i væggen)

For nogle år siden (i en anden lejlighed) skiftede jeg min vaskemaskine ud, den gamle havde et kraft-stik og var sat i kraft-stikket på væggen lige over.
Den nye maskine blev leveret, og da jeg skulle sætte den til opdagede jeg, at det var et helt almindeligt han-stik der var på ledningen.
Jeg henvendte mig i forretningen hvor den var købt og fi at vide, at der kunne sættes et kraft-stik på uden problemer, men han frarådede mig meget kraftigt at gøre det selv, for jeg kunne risikere, at brænde maskinen af hvis ledningerne blev monteret forkert.

Pengene var små, så jeg købte stikket med hjem og gik så og lurede lidt på hvad jeg skulle.

Jeg ringede til min storebror, som er en habil gør-det-selv-mand, han anbefalede mig, at åbne stikket på væggen og se hvordan de forskellige farver ledningerne sad, og så montere det nye kraft-stik så det passede til stikket på væggen.

Og det fungerede helt fint.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 31-03-16 08:57

Hvis det er et cee strømudtag der sidder på væggen, kan du udskifte det med et af dem der er et 220 v stik indbygget i

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-03-16 09:48

Lykken er at vide hvad der er almindeligt.
Tørretumblere og lignende bliver i dag altid leveret med en universalstikprop som har to jordkontakt, og som er beregnet for både det såkaldte schuco og til det franske system. Der er bare ikke jordben, som i det specilee mærkværdige gamle danske system.

Hvis du har to kraftstik udtag vil det være fornuftige at købe en ny kraftstikprop og montere den på tunblerledningen. du skal være meget sikker i din sag hvis du vil montere selv. Tro ikke på noget med farverne. Du risikerer at få 400v på tumbleren og ødelægge den.

Hvis du ikke har to kraftudtag, skal du i stedet få sat et schuko eller fransk udtag op. Det er elektrikkerarbejde. De er lovlige i Danmark også, men væsentlige dyere her end i sverige eller tyskland, hvor det er standardvare.

Hvis deb "almindelige# stikprop er uden jordkontakt, skal den skiftes.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 31-03-16 11:37

1. klippe den almindelige stikprop af, og sætte et kraftstik på istedet for, og derved tage strøm fra " væggen" ( altså det præ installeret kraftstik i væggen)

Ja det kan du godt.

Men du skal bruge alle tre ledninger som er i kablet til tørretumbleren.

På billedet fra HN kan du evt montere som følger
N = første ben = blå ledning
L1 = andet ben = intet
J = tredie ben = gul/grøn ledning
L2 = fjerde ben = intet
L3 = femte ben = sandsynligvis brun

Således bliver din tumbler forbundet til................nul og jord og fase

Godkendelse af svar
Fra : mabou

Dato : 31-03-16 14:30

Tak for svaret Eyvind.

Tak til jer alle for de gode svar