/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Olie
Fra : jensviggo
Vist : 300 gange
100 point
Dato : 29-03-16 06:41

Hans har en 4-takt knallert 20, som jo kører på ublandet benzin, men motorens bevægelige sliddele skal jo smøres med smøreolie. I går ville han fylde efter med smøreolie, men havde ikke smøreolie, så han fyldte efter med totakt olie.
Spørgsmålet er, kan det gå ud over maskinen. jeg tænker herpå, hvad er forskellen på totaktolie og firtaktoie.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 29-03-16 06:43

knallert 30

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-03-16 08:27

Det bør du skifte ud HURTIGST muligt, da det ikke har samme egnskaber/beskyttende virkning som motorolie

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-03-16 08:50

Citat
forskellen på totaktolie og firtaktoie.

På gamle/nye knallerter/mc bruger man 2takt olie til at smøre stempel og krumtaplejer, og i de tilfælde kun det bedste der findes.
Mener at have fået at vide, at den slags olie/2takts får smadret deres ´molokyler´ ved forkert brug og derfor kunne man lige så godt bruge vand (sikkert meget overdrevent, men noget er der vist om det)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-03-16 10:02

Begge dele er jo smøreolie. Sådan helt fundamentalt set.
Men der er forskel i viskositet; det betyder noget for at komme ind og holde en ubrudt oliefilm mellem de bevægende dele.
der er forskel i tilsætningsstofferne.; motorolie er tilsat noget som kan fjerne vand fra fladerne. Det er vigtigt for der vilaltid komme emminimal mængde vand fra forbrændingen af bensin, og som passerer stemplet. det er aldtig absolut tæt mod cylindervæggen.

Motorolie er rensende idet den ikan opslemme små sodpatikler, som ellers kan sætte sig kedelige steder. Derfor skal den engang imellem skiftes for at fjerne snavset.

Skift olien, til den type,som fabrikanten foreskriver.

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 29-03-16 10:10

Mærkeligt.
Der sælges olie på alle tankstationer og nogle døgnet rundt.
Få skiftet olien hurtigst muligt

Kommentar
Fra : poul1erik

Dato : 30-03-16 06:15

Det eneste der sker er at ,tændrør og ventiler bliver tilsodet.Der går ikke noget istykker.