/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Program til at sortere fotos?
Fra : Oldboston
Vist : 430 gange
100 point
Dato : 25-03-16 15:01

Det var så let i gamle dage; man tog måske 24 el. 36 fotos på en rejse, fik dem fremkaldt og satte de bedste i et album. I dag tillader teknikken, at vi tager hundredevis af fotos, og undertiden må man så tømme diverse hukommelseskort over på pc'en. Som årene går, med udskiftning af PC og sikkerhedskopiering, ligger der måske tusind eller flere tusinde filer med fotos på pc'en. Måske ikke i forbilledlig god orden.
Så en dag kommer energien til at rydde op og sortere. Men findes der mon et program, der kan hjælpe med til at indkredse og fjerne overflødige dubletter. Og i det hele taget en smart måde til at udføre sorteringen på?

Accepteret svar
Fra : Stouenberg

Modtaget 110 point
Dato : 25-03-16 15:20
Kommentar
Fra : ppk

Dato : 25-03-16 18:02

I GRATIS programmet CCleaner findes der under fanebladet Værktøjer/Dublikat Finder dette kan du finde flere filer med samme navn.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-03-16 19:38

Jeg bruger et program der hedder Dup Detector til at finde dupletter med,
det virker fint og det er GRATIS

http://www.softpedia.com/dyn-postdownload.php/570e28df7fd84d5d3b28edb447c4fb4f/56f5873d/409e/4/2?tsf=0

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 26-03-16 10:48

Fidusen er straks at slette alle dårlige og dubletter.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-03-16 23:32

Jeg har ca. 20.000 billeder på min Pc en ekstern harddisk på 2 Tb.

I næsten 10 år har jeg bearbejdet og sorteret mine billeder med købe programmet ACDSEE. Nu i version 8 ultima pro.
Man kan vælge forskellige måder at sortere billederne på, i kategorier, efter stikord, efter farver og efter flere andre metoder. Jeg har sorteret efter stikord og det kræver ikke at man omdøber billederne, men at man i stikordskataloget opretter et stikord. Derefter er det kun at pege på billede og stikord, for at få billedet katalogiseret. når man så leder efter bestemte billeder, skriver man stikordet i hurtigsøgningsfeltet i hovedmenuen og vupti har man det eller de ønskede billeder. Programmet kan også redigere, næsten som Photoshop. Programmet findes på mange hovedsprog, desværre ikke på dansk.
Og selvfølgelig kan man også søge efter dubletter efter forskellige kriterier.
Ingelein

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 28-03-16 08:51

Citat
fjerne overflødige dublette

Kommer an på hvad du mener, er det dubletter grundet nogen har kopiret billedet(er) til en anden mappe, ja der findes masser programmer til dette, men fælles for dem alle er du skal selv beslutte hvilken placering skal beholdes. Mit råde er lade billederne blive i de folder/mapper/biblioteker som du først hentede dem ind i, og brug Tags/Albums til at præsentere dem i andre sammenhæg.
Men menes dubletter fordi du har taget NÆSTEN samme billede flere gange, så pas på, programmer der søger og la dig udføre handling er ok, men disse Auto Programmer går ofte galt i byen, og kan finde på at slette billeder bare fordi der er det samme motiv på.

Oprydning i Billeder tager tid, og tag dig den tid der skal til, for ellers kan du miste meget mere end du bryder dig om.

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2402024,00.asp

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 28-03-16 10:14

jeg havde på et tidspunkt flere årgange med fotos, som jeg ikke havde sorteret, fjernet osv.
Besluttede mig så for at gennemgå dem mappe for mappe (jeg laver en ny mappe for hver fotodag automatisk, når jeg downloader. min beslutning var at sortere og forsyne med stikord, kassere osv. 1 mappe hver dag. Herefter er jeg meget mere omhyggelig med straks at fjerne dårlige billeder og at sortere med stikord. hvis det f. eks er blomster, kalder jeg de allerede registrerede billeder frem. Hvis jeg allerede har et billede, der er bedre eller lige så fint, kasserer jeg det nye. Der er jo grænser for, hvor mange gengangere man kan bruge. Noget andet er f. eks julebilleder og familiebilleder.
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 22-04-16 13:47

Tak for svaret Stouenberg.