/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
montering af CEE stik,
Fra : JP-Auto
Vist : 1073 gange
100 point
Dato : 25-03-16 01:52

Jeg skal have monteret 2 x CEE stik og er i den forbindelse lidt i tvivl om man må montere to på samme kabel og dermed sløjfe i det ene eller om man skal have to kabler fra tavlen og ud til stikkene?
jeg ved godt det er arbejde for elektrikeren.

Mvh jesper.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 25-03-16 06:54

Først skal vi lige have styr på betegnelserne. Et CEE stik, er et han stik, og dem montere man normalt aldrig i en fast installation.
Et CEE stikudtag er et hun stik, som man normalt sætter på feks. en væg, i en fast installation.

Du må godt have feks. 2 stk. CEE stikudtag på en gruppe, hvor der kommer et kabel fra tavlen, til det første stikudtag, og så sløjfer man videre til det næste stikudtag.

Husk også lige at der SKAL være HPFI relæ foran CEE stikudtag, hvis vi snakker om 10 eller 16 A

MVH

Kommentar
Fra : JP-Auto

Dato : 25-03-16 10:14

Tak for svaret, det er selvfølgelig CEE stikudtag jeg ønsker, så har jeg næste problem stilling, det er lavet således at der ved det ene stik kommer begge ledninger ud af hullet i væggen, dvs. jeg søger et CEE stikudtag med to huller på bagsiden så jeg kan komme ind og ud med kablet uden at have synligt kabel, men er det overhovedet muligt at finde?

jeg er stødt på https://ao.dk/cee-vaegudtag-lige-16a-5p-ip44-1418000510?ticket=L3NlYXJjaC13aXRoLWZhY2V0cy9yZXN1bHQvcHJvZHVjdC1udW1iZXIvcHJvZHVjdC1saXN0OyM7cHJvZHVjdF9rZXk7MTQxODAwMDUxMF9lbjsjOw

https://ao.dk/forfradaase-oe74-d50mm-fcee-16a-7917006543?ticket=L3NlYXJjaC13aXRoLWZhY2V0cy9yZXN1bHQvcHJvZHVjdC1udW1iZXIvcHJvZHVjdC1saXN0OyM7cHJvZHVjdF9rZXk7NzkxNzAwNjU0M19lbjsjOw

er det måden at gøre det på? eller er der en mere korrekt løsning?

jeg har hoved tavlen i huset med HPFi samt 25amp gruppe, og undertavlen i garagen 40meter væk med yderligere en HPFI samt 16amp gruppe.

MVH.
JP.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 25-03-16 13:44

Jeg går ud fra at du vil have 5 polet 16 A stikudtag, eller hvad ????? (rød)

Så vidt jeg kan se, passer de to ting, du henviser til ikke sammen.

Der findes typer som denne, hvor man kan få 2 kabler ind bagfra.
https://www.greenline.dk/k/elartikler/cee-materiel/cee-matriel/p/cee-vaegudtag-3-indgange-16a

Om det lige gælder denne, kan jeg ikke fortælle dig nøjagtigt
Spørg din elektriker om det, han har dem sikkert på lager.

MVH

Kommentar
Fra : JP-Auto

Dato : 25-03-16 14:38

Jo det helt korrekt rød 16amp 5polet, han kender ikke lige umiddelbart nogen med to huller på bagsiden, derfor ville jeg luge selv undersøge det, men må have gam til at grave lidt mere i det, alle dem jeg kan finde billeder af er kun med et hul, nå men ihvertfald skal du have tak for svarerne og din tid...(-;

Vh JP

Kommentar
Fra : JP-Auto

Dato : 25-03-16 15:36

Jeg glemte lige en ting, er der et max for hvor mange gange man må sløjfe? jeg har ikke brug for at anvende mere end en af gangen men må jeg feks. montere 6 styk cee stikudtag på et kabel/gruppe?

MVH
JP

Kommentar
Fra : JP-Auto

Dato : 26-03-16 19:16

Er der en som har et bud på det?

MVH
JP.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-03-16 19:40

https://www.greenline.dk/k/elartikler/samledaser/store-samledaser/p/mixboxe

Og så de stik du selv har fundet hos ao så kan du montere stikne i siden eller i låget.

Kommentar
Fra : JP-Auto

Dato : 28-03-16 13:29

Ja det er selvfølgelig også en mulighed, ved du hvor mange gange man må sløjfe?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-03-16 22:29

I principet er der ingen regler for hvor mange du må sætte sammen men der er selvfølig en begrænsning i de 16A som den forsikres med og hvor stort forbruget er og hvor mange ting du ønsker at kunne bruge samtidig