/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Passat 1995 - tændingsbankning
Fra : hrjensens
Vist : 442 gange
60 point
Dato : 14-03-16 02:29

Hey
Tænker der er andre som har oplevet dette:

Når Passaten -1995 - KM 130.000 får godt med føde(sejtrækker) opstår der en "tændings banken/gnister fra motoren.

Kan naturligvis ikke ordne tænding som i gamle dage via tændings pistol da det er tænding/box/e tænding.

Har chekket: Tændrør/fordeler/kabler/fordeler/rotor.

Har Du en ide ?

Med venlig hilsen

Peter

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 14-03-16 06:56

Hvad mener du med "gnister fra motoren!"?

Kommentar
Fra : poul1erik

Dato : 14-03-16 07:23

Kører du med det rigtige oktan tal.Prøv det højeste næste gang du tanker.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 14-03-16 08:45

Tændingen skal selv regulere sig ind efter det rette oktantal og belastning af motoren. Er det de rigtige tændrør du har i - med det rigtige glødetal? Tændrørsledning med den rette modstand?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-03-16 12:38

Paasat fra 95 er vel så moderne at der er bankningssensor og automatisk indstillig af tændingstidspunkt og blandingsforhold, så bankning ikke forekommer.

Men tænding kan svigte , så det lyder inderligt fra motoren. Jo større fyldning ,der er i cylinderen, des større bliver overslagsspændingen i tændrøret. Sejtrækning giver maksimal fyldning.
Så kan det ske at gnisten springer udenfor tændrøret, og dermed en underlig lyd.

Rens tændrørskabler og fordeler ( hvis der er sådan en) smør med silikone olie) også udvendig på tændrør.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 14-03-16 17:13

Første tanke: For lavt oktan-tal. Næste trin: Tændrør, kabler og fordelerdæksel eller hvad den nu er udsttyret med?
Under alle omstændigheder skal der ikke være synlige gnister. Gnisten skal springe i cylindrene og absolut INGEN andre steder.
Din bil burde være udstyret med en bankesencor og måske også EGR-ventil? Hvis sådan en tingest soder til kan den godt lave rav i Rævegade.
Hvis disse åbenlyse fejl ikke giver noget kan du få udlæst fejlkoder fra OBD og ad den vej måske finde fejlen?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-03-16 20:53

Citat
Når Passaten -1995 - KM 130.000 får godt med føde(sejtrækker) opstår der en "tændings banken/gnister fra motoren.

Hvordan kan du lige se det?
Har selv en Polo fra 97 og den kunne jeg ikke finde på at lade trække i højeste/ gear med kun 1500 rpm.

Har haft lignende problem på mc, og der var det utætte pakninger eller tændrør der var defekte eller ikke spændt rigtigt

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 17-03-16 10:05

Som "mig-selv" er inde på: kører du fornuftigt. Fortæl lidt om omdrejninger og gear. Km 130.000 fra 1995 og gammelmandskørsel og nok korte ture? Er der koks i forbrændingsrummet, kan det selvantænde benzinblandingen - spørgsmål:er det det samme, når motoren er kold?

Har du lagt dig med influenza - der mangler svar på de indlæg, du allerede har modtaget.....

Kommentar
Fra : hrjensens

Dato : 17-03-16 13:33

Hej så,
Yep har været nede med en led gang influenza. Nok om det.

- tak for indlæg.

Som nævnt forekommer en mærkelig gnisterende lyd når den får noget æde - ligesom den lyd - en elektrisk knasen fra motoren - som jeg hører det i selve kammeret/cylinderen.
Eks. ned af motorvejs rampen om natten for fuld rulle = knasen, som mega trommen på en tom dåse sodavand men et anstrøg af el dog i mindre omfang.

(Gammel snak siger, af dette kan foresage væsentlige skader i toppen af stenpel i for af kørner skader) ?

Det er ikke at forveksle med det typiske tændings banken a la en gammel kold disel motor.

Den har været en "blød hat bil" tidligere, men har forbedret motoregenskaber de sidste 10.000 km.
Kører nu 50 km. dagligt de første 25 "roligt" og om natten på motorvej for fuld rulle.

Prøver som ovennævnt igen, at skifte rør, rotor, dæksel og ledninger samt skift fra 95 til 98 oktan.

Ps - har ikke oplevet hændelsen med kold motor, da jeg altid starter blødt uden høje RPM. eller højde belastninger.

Kommentar
Fra : hrjensens

Dato : 18-03-16 04:45

Som nævnt - har aldrig lavet tvunget sejtræk eller RPM. 1000-3000 ved koldstart.
Lukker her.
Og tak og tak for indlæg.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-03-16 11:00

Citat
Kører du med det rigtige oktan tal.

Er der mon den samme anordning, som på de ældrer Opel`er:
Citat
I Opel vogne med indsprøjtning sidder der et oktanstik ude i motorrummet ved siden af diagnosestikket. Dette stik kan vendes således at man på den måde kan vælge mellem 2 slags oktan, for det meste 92 og 95.

Taget herfra: http://www.drnet.dk/opelpowerforum/topic.asp?cat_id=1&FORUM_ID=7&TOPIC_ID=83&Topic_Title=Oktan+tal&Forum_Title=Motor

Ascona N, kunne køre på alle typer benzin. Ascona S (Super) havde den "berømte" stik. Da VW, jo også er en tysker, er det da værd at undersøge.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-03-16 21:51

Citat
har aldrig lavet tvunget sejtræk eller RPM. 1000-3000 ved koldstart.
Lukker her.

Automatgear? eller hvad - ned på motorvejen skal gerne gå hurtigere end 1500rpm - ellers havde selv jeg overhalet dig med 200km/t på en 2 hjulet ? for et par år siden.
Citat
Eks. ned af motorvejs rampen om natten for fuld rulle = knasen

Kunne være defekt ´træk´ aksler / lejer og meget andet - op på en donkraft og ryk i hjulophæng.
Lejer har det med ´kun´ at støje ved et visse omdrejninger - og alt uden for det rpm hører/ mærker man intet til problemet