/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Gasovn
Fra : mig-selv
Vist : 967 gange
50 point
Dato : 10-03-16 21:11

Har en gasovn som ´smider´ noget hvidt støv i bunden af selve den lodrette varmeplade, når jeg bruger Start knappen, er det normalt.
Det er ikke meget, men efter et par dage kunne det se ud som var det cigaret aske jeg havde tabt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-03-16 22:15
Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 10-03-16 22:18

Nej, det er ikke normalt, men hvor gammel er gasovnen?

Det brænderne, de drysser.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 10-03-16 22:18

Der skulle stå "der drysser".

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-03-16 22:30

Ikke særligt gammel max 2 år og bliver sjældent brugt = lidt A`la en bageovn.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 10-03-16 22:38

Har en af mærket Norvarm og bruger den ret meget her om vinteren i vores udestue når varmepumpen ikke kan "følge med".

Den er flere år gammel, men laver ikke det "stunt".

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-03-16 22:47

Har heller oplevet det før, og har haft flere gasovne, denne er dog lidt mærkelig da den har 3 ? legemer/plader som opvarmes efter hvilket varme trin jeg skruer op på.
Mindste varme trin ´rude´ giver mindst aske, og er som regel den der bruges - men det drysser stadig ned fra de andre - måske forkert forbrænding.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-03-16 22:48

Citat
måske forkert forbrænding.

Eller støvede omgivelser, der smider støv på pladen - men stadig mærkeligt, da det kun er i siden på pladerne

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 10-03-16 23:04

Min har også 3 "flader", og det drysser ikke fra nogen af dem, trods flere års brug.

Hvilket mærke er din?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-03-16 23:26
Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 10-03-16 23:29

Sådan en tror jeg også jeg havde for år tilbage.

Den er nu udskiftet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-03-16 23:38

Citat
Den er nu udskiftet.

Ok, men den varmer nu ellers go nok, til formålet - undrede mig bare over ´asken´.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 50 point
Dato : 11-03-16 10:18

Vores to tidligere ovne aflagde og materiale fra det hvide materiale. Hvorfor ved jeg ikke, men det havde ingen indflydelse på ovnens funktion.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-03-16 14:03

Hvis der tidligere har været varmet noget i ovnen, der spruttede fedtstof, bliver det formodentlig brændt af, og så er der asken tilbage. Det samme kan ses i en elektrisk ovn, når den er blevet "selvrenset", altså har stået et stykke tid med fuld varme på - på niveau med en pizza-ovn. Jeg går ud fra, det hvide pulver er MEGET let, altså uden væsentlig substans, få milligram, hvis du samler fra hele ovnrummet. Jeg mindes noget i samme stil fra da jeg selv brugte gasovn. Der var der kun underliggende brændere, og de varmede en tyk støbejernsolade op under bunden af ovnrummet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-03-16 14:07

Det kan også være tændblussikrikringens isolation, et hvidt lag, som omgiver tråden fra varmeføleren hen til gasventilen. Et tegn på, at du muligvis snart skal have ovnen til service. Tændblussikringen sørger for at lukke for gastilførslen, når der ikke er varme på og startknappen ikke trykket ind.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-03-16 20:48

Citat
Hvis der tidligere har været varmet noget i ovnen, der spruttede fedtstof, bliver det formodentlig brændt af,

Øh, det er en ´varmeovn´ ikke en Grill.

Og det er meget SMÅT, så tror som skrevet at det må støv og skidt fra selve rummet den står i - som bliver brændt af (selvrensning) der er heller ikke tegn på tæring eller andre fejl.
Citat
Vores to tidligere ovne aflagde og materiale fra det hvide materiale. Hvorfor ved jeg ikke, men det havde ingen indflydelse på ovnens funktion.

Heller ikke her, den varmer fint nok og gassen lukker fint nok hvis flammen går ud - men jeg undrer mig bare over den smule hvide aske.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-03-16 21:00

Øh, det er en ´varmeovn´ ikke en Grill.

Så har du åbenbart ikke prøvet at stege flæskesteg, and, kylling eller pomfritter i den. Ellers kunne væggen sagtens være tapetseret med fedtsprøjt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-03-16 22:10

Citat
Så har du åbenbart ikke prøvet at stege flæskesteg, and, kylling eller pomfritter i den.

Jo tak, men det var et gaskomfur (ikke en varme ovn) - men nu du siger det, mener jeg også at det brændt af = til noget lyst aske? når den stod på rense program og det samme har jeg aldrig oplevet med et elektrisk.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 14-03-16 22:14

Tak for svaret alka./ og andre.
Det må stå uvist hen - men tror stadig det har noget med omgivelserne at gøre = fugt/ støv der sidder sig på ´pladerne´ og brændes af, især når den ikke er i konstant brug.