/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Aircondition aftræk
Fra : chsode
Vist : 262 gange
20 point
Dato : 03-03-16 20:08

Hej Kandu!

Jeg har brug for lidt hjælp i forbindelse med aircondition. For at være ærlig så er min viden meget begrænset omkring det, men det forholder sig sådan at jeg har et kontor, hvor der er en slags repos (eller åben 1 sal om man vil), hvor der sidder en medarbejder med sit fotostudie. Der bliver ofte varmt deroppe, da al varmen fra resten af kontoret jo driver opad. Vi skal derfor finde en måde at køle ned, og jeg har undersøgt mulighederne for aircon. Det lader til at det er umuligt at få aircon uden at skulle bore et hul op i loftet, men hvad er der af muligheder? Er det muligt at lave et aftræk der går ned fra repos'en til det normale grund niveau? Her er ofte køligt, især i vinter månederne, og da vi har et par medarbejdere der er kuldskær, ville det passe alle parter fint hvis de fik ekstra varme. Men er det en mulighed? Kan man stille en aircon på 1 sal, og trække røret ned? Er der noget sundhedsmæssigt man skal være opmærksom på, eller er varmen der kommer fra en aircon meget fugtig eller lign? For mig at se vil det være en win win for alle parter, men er der noget jeg har overset? Er der evt. andre muligheder? (en vifte er ikke tilstrækkelig).

Mvh. Christian
www.evermart.dk

Kommentar
Fra : myg

Dato : 03-03-16 22:16

Hvorfor aircon ?

Som du beskriver det, er det "bare" en "varmeflytter" der er brug for. I bund og grund en ventilator, der via et rør/slange flytter den varme luft fra 1. sal til stue-etagen

Pas på at den ikke støjer for meget, dvs. Under 30 db og gerne lavere.
F.eks. som denne:
http://www.fresh.dk/da/5.varmeflytter/intellivent-celsius-varmeflytter.php

Hvis der er mulighed for det, så få en "rørventilator" monteret på slangen/røret et sted udenfor arbejdsområderne.
F.eks. som denne:
http://www.conradelektronik.dk/?websale8=conrad-dk&shopid=conrad-dk&pi=537692&ref=pricerun&subref=537692&utm_source=pricerun&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerun_feed&utm_content=537692&utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 04-03-16 09:44

Vi havde samme problem med vores biograf.
33 gr. ved loftet for at holde 20 gr. i sædehøjde.
Vi skjulte en 200 mm kanal med kanalventilator bag scenetæppet.
Vi sparede i øvrigt ca. 20% af olieforbruget til opvarmning.

Kommentar
Fra : chsode

Dato : 04-03-16 12:42

Vi har allerede en ventilator der flytter varmen, problemet er bare at det ikke er nok som det er nu (det kan måske være at vores ventilator ikke er kraftig nok?) hvor kraftig en ventilator vil i anbefale for at kunne løse opgaven?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 05-03-16 00:29

En gængs baderumsventilator kan normalt flytte 75 - 100 m3 luft i timen.
Prøv at beregne rumfanget af den luft (overetagen) du vil have flyttet og se hvor lang tid din eksisterende ventilator er om det (data står normalt på ventilatoren eller i manualen).
Så kan du jo finde en anden ventilator, der flytter mere luft og sætte den i stedet.
Rørdimensionen og rørlængden har også betydning for hvor meget luft den flytter, og der kan måske komme på tale at have flere rør (og ventilatorer) for at få et tilfredsstillende resultat .
Tænk også på, at jo kraftigere ventilator, jo større risiko for træk !
Disse er ret kraftige vil jeg mene, men prøv selv at søge nogle hjem, hvor kapacitet og støj er som du ønsker det.
http://www.conradelektronik.dk/websale8/?Ctx=%257bver%252f8%252fver%257d%257bst%252f417%252fst%257d%257bcmd%252f0%252fcmd%257d%257bm%252fwebsale%252fm%257d%257bs%252fconrad%252ddk%252fs%257d%257bl%252f02%252daa%252fl%257d%257bmi%252fSHOP%255fAREA%255f827566%255f0812011%252fmi%257d%257bpo%252f1%252fpo%257d%257bmd5%252fb08eccefccbde3a9b7b713ae3f498a23%252fmd5%257d&search_input=r%F8rventilator&dp2=ff_search&otp3=factfinder_searchbox&tpl=ws_search.htm

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-03-16 05:06

Hvorfor henvender man sig ikke til en fagmand og laver et rigtigt anlæg, i stedet for alt det der fusk med varmeflytning. Det duer jo ikke. Det flytter ALDRIG nok effekt, det støjer helt vildt og træk har du overhovedet ikke styr på. Det er helt vildt hvor meget fusk vi rykker ned og smider i brokkassen, når vi er ude at lave AC. Men folk skal lige forsøge sig med fusk løsninger først. Sommetider ender de i en slutpris på det dobbelte fordi deres første forsøg faktisk viste sig ligeså dyr som slutløsningen. Den første duede så ikke. Så det var spild. Og nr to (og rigtige løsning) kostede så det den altid ville koste.

Så henvend dig til et kølefirma, gerne med speciale i AC og bed om et tilbud. Styr klar af smede og elektrikere der er begyndt med at lege med småkøl for relativt kort tid siden. De har sjældent særlig meget erfaring. Styr helt uden om verdensmestre der har revolutionerende og vanvittigt smarte flytbare løsninger. Disse er normalt pengene i lokummet.

Fagmand på. Beregn behov. Brug nogle ordentlige apparater.