/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Hjælp --Database til billeder
Fra : anuarak
Vist : 604 gange
500 point
Dato : 24-02-16 08:58

HJÆLP
Jeg har efterhånden så mange billeder på min HD - det er svært at huske hvad de dækker, så jeg søger efter en database der kan holde styr på dem. Jeg tænker på en der kan indeholde information om hvor de er taget -tid - sted- "informationer" og hvad de beskriver- samt et ønske om link til billede på HDén -- jeg bruger Pictor Style Editor v.1.9.0.o - Digital Photo Professional v.3.6.0.0 - til redigering af billeder -

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 24-02-16 19:39

Enten kan du bruge et excelark - eller alternativt kan du bruge en Access database der begge er med i Officepakken.

Men, det er altså et kæmpe stort arbejde at registrerer det hele !!

Selv har jeg billeder sorteret for hvert år - og tidligere for ca. 10 år siden var det derudover undersorteret i Vinter, sommer, forår, efterår og jul. For yderligere 3 år siden var billeder også under-undersorteret i begivenhedder - f.eks. "sommerferie i Jylland" - eller "besøg hos mormor" eller lign.

I dag ligger alle billeder i en folder der hedder 2016 - og så vælger jeg at se filerne som store ikoner - som betyder at man i exploren kan se alle billeder som thumbnails.

Accepteret svar
Fra : larshau

Modtaget 500 point
Dato : 24-02-16 19:49

Jeg anvender Photoshop Elements, der har en Organizer. Hvis du ikke køber den nyeste udgave er den ikke ret dyr :)
Her kan du opdele billederne efter behov, idet du laver "tags". Med tags kan du angive, hvem der er på billedet, hvor det er taget og så videre. Kun fantasien sætter grænser.
Organizer vil automatisk vise, hvornår biledet er taget, med hvilket kamera osv. Det kan ikke angive, hvor biledet er taget, Det må du selv angive medmindre du har en gps koblet på under optagelsen.

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 24-02-16 19:50

Thomas_Mygind
Ja det er et kæmpe arbejde, men jeg har gamle papirbilleder og dias der skal skannes, nogle MEGET gamle og nogen med mange minder - det er for at de kan overgå til neste generation derfor er beskrivelsen vigtig

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 24-02-16 20:05

larshau
Jeg kigger lige på denne software - den skal helst være på dansk -- vender tilbage

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 24-02-16 20:19

Den er desværre ikke på dansk. Men du kan hente en gratis prøveversion ned fra nettet. Jeg anvender den engelske version. Hjælper dig gerne, hvis du kører fast i det.
Her er en demo på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=eaU0mGPXtsk

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-02-16 20:50

Nu er dette lige til Blade/covers
http://www.collectorz.com/comic/features.php

Men programmet kan det hele, og alt kan deles op i kategorier osv - noget af det bedste du kan få for penge.
Det færdige resultat kan gemmes som, bla HTML hvor du på et par klik kan fremkalde de billeder du vil.

Jeg vil påstå at du også kan bruge dette gratis program, som du også kan ´bladre´ frem og tilbage i, som html/ hjemmeside fil, et forsøg værd, du skal bare lægge billederne ind et af gangen og så beskivelsen - men det skal du jo under alle omstændigheder:
http://www.emdb.tk/

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-02-16 20:51
Godkendelse af svar
Fra : anuarak

Dato : 25-02-16 18:53

Tak for svaret larshau.
Undskyld det tog lidt tid - jeg havde nogle opgaver der skulle løses - jeg prøver dette program

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 25-02-16 18:57

mig-selv
det ser intressant ud med dette program, men jeg vil nok bruge det til alle mine bøger -- jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg kan sende dig nogle point

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-02-16 19:05

Citat
sende dig nogle point

Ingen grund til, kan alligevel ikke bruge dem.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 25-02-16 19:32

Det har du gjort da du godkendte svaret

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-02-16 21:28

Med hensyn til, at gemme til eftertiden, bør man nok tænke på om sådan en database kan læses af efterkommere. Det vil jo være ærgerligt hvis, der bare kigges på nogle programfiler, som ikke kan læses.

Efter min opfattelse, vil man nok altid kunne læse PDF filer som tilsyneladende altid er bagud-kompatibel.

Derfor kan der jo godt laves nogle søgekriterier til at finde bestemte billeder.

Ps. Jeg har vedligeholdt en personale Access database for en del år siden. Den var lavet i access med windows 95 og da den skulle flyttes over i windows 98 måtte jeg bygge en del om.

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 25-02-16 21:57

Eyvind
Jeg kan godt se pointen, men man må da gøre et forsøg