/ Forside/ Karriere / Erhverv / Markedsføring / Spørgsmål
10  arne.jako.. 250
Net butik kan ikke skaffe varen ?
Fra : return
Vist : 670 gange
300 point
Dato : 20-02-16 10:21

Hej hvis man ser en vare på nettet på tilbud. Ca halv pris og bestiller det og modtager en ordre bekræftelse via mail men ikke modtager noget venter ca 14 dage og ringer så til firmaet hvor de fortæller at de ikke kan skaffe varen mere. - problemet er så bare at den findes på mange andre hjemme sider dog er prisen så 899kr det skal også liges siges at der hvor jeg har forsøgt at købe den på tilbud er hjemmesiden stadig aktiv med prisen på 399krder ogstår intet om den er udsolgt eller ikke kan skaffes
Kan man kræve at de skal leverer varen da den jo findes andre steder - hvad er mine rettigheder ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-02-16 11:48

Hvis du ikke har betalt, så SKAL de ikke levere. Du har vel fået pengene, eller der ikke er trukket noget endnu.
Nogle netbutikker bruger det trick, at de så vil sælge noget andet til en højere pris.

Hvis noget lyder for godt til at være sandt...........................så er det nok heller ikke sandt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-02-16 11:54

Du kan ikke gøre noget udover at få pengene tilbage hvis du havde betalt.
At så varen er aktiv på hjemmesiden er særdeles kritisabelt.

Den billige pris kunne tyde på at de agtede at droppe varen så snart den var udsolgt fra lager, det er også det der sker når du ude i butikkerne ser at de ikke mere vil sælge en bestemt vare.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-02-16 20:13

Hej - ikke helt det samme, men endnu en netfidus for et firma. Jeg bedtilte en scanner til 1.799 hos Dustin. Betalte og varen ville blive afsendt samme dag. Dagen efter meddeler de at der er 10 dages leveringstid.
Nu har jeg så fået scanneren, men jeg ville aldrig have købt den hos Dustin, hvis jeg havde kendt leveringstiden.
Ingelein

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-02-16 21:25

Ingelein

Jeg handler meget på nettet, men lige netop Dustin, der har jeg kun dårlig erfaringer.

Måske skulle vi lave en tråd med oplysninger om vores erfaringer med hjemmesider

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-02-16 21:44

Ja, det kunne være en god ide, men vi har nok allesammen forskellige forventninger til det, vi bestiller på nettet. For eksempel får jeg ved juletid en masse links til diverse tingeltangel fra mine børnebørn, som ønsker sig disse julegaver. Det har jeg flere gange sagt til dem at det gider jeg ikke!
Ud fra den betragtning, at børnebørnene (gamle nok gerne vil købe på nettet, men også gerne vil have fritidsjob i butikker. Så jeg prøver at forklare dem at der snart ingen butikker er til at tjene lidt lommepenge i, - og der heller ikke er noget liv på gågaderne i de mindre/større byer længere. Til gengæld bliver PostDk, GLS og alle andre fede af portoen.
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-02-16 23:14

Citat
vores erfaringer med hjemmesider

Hedder det ikke Trustpilot - og 10 dages ventetid er vel rimeligt normalt nu til dags/ TERROR osv = MED MINDRE DER STÅR LEVERING inden 2 dage.
Bestillingen kunne måske foregå på et ´fjernlager´ hvor varen er til stede og bliver afsendt hurtigst muligt/ men de kan have andre tider - samt der kunne være ´helligdage´ på kalenderen.

Har forresten aldrig selv handlet ved dem af grunde der åbenlyse - og det er ikke prisen..

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 21-02-16 10:43

næh, da jeg havde afgivet ordren og betalt fik jeg jo på skrift at ordren ville blive afsendt samme dag. Så de må have vidst, at der ikke var nogen på lager eller også virker deres logistik ikke.
Det var vigtigt for mig at varen kunne leveres straks.
Ingelein

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-02-16 11:09

Citat
Så de må have vidst, at der ikke var nogen på lager eller også virker deres logistik ikke.

Som logistikmedarbejder og ansvarlig gennem 30 år i engros ved jeg hvor mange ting der kan gå galt lige fra producenten til slutbrugeren
Kritikpunktet er stadig at varen er aktiv på hjemmesiden, det tager et øjeblik at fjerne den eller skrive udgået.............i gamle dage havde vi det problem at en del af sortimentet var skiftet ud efter et par år, og så skulle vi lave nyt katalog til kunderne hvilket kostede en formue.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 22-02-16 12:05

Hvis vi ser bort fra, at der kan ske fejle alle steder, så er der dog firmaer, der konsekvent annoncerer med "en vare" som normal koster fx 1000 kr. kan du hos dem få den til 700 kr. Interessen er nu vakt. man går ind på siden, og varen er udsolgt, men nu du er "blevet lokket herind" ser man lige på andre varer. Den type e-butikker skal man holde sig fra.

Hold altid øje med e-mærket og om der findes en postadresse og telefonnr. på siden, gør der ikke det, så er "lotteriet gået i gang".

Det er som oftest de samme e-butikker jeg handler med, og dem oplever jeg sjældent problemer med.

Som LuffeA meget rigtigt skriver så er logistik et underlig væsen. De fleste varer kommer fra udlandet - skal bestilles og helst ikke ligge på lager, derfor er der flere og flere butikker der bruger ordet: Ligge på fjernlager, dvs. de ligger ikke selv inde med varen, hvorfor det tager længere tid - og hvis den nu er udsolgt på fjernlageret, så tager det endnu længere tid.

Prøv at tænk på fx Bilka. De bestiller varer hjem fx til et godt tilbud. Der skal laves og trykkes brochure, her er der mange ting der kan gå galt INDEN varen kan købes i butikken, men det er selvfølgeligt ikke lovligt, at trække pengene fra ens konto - med mindre varen ER sendt.

Jeg havde for nylig den oplevelse, at skulle bestille et lille voltmeter. Fik besked mandag om, at varen var afsendt, og pengene trukket. Fredag var varen ikke ankommet. To gange havde jeg skrevet om at jeg ikke havde modtaget varen - den var sent som B-brev og måtte derfor være fem dage under vejs. Lørdag modtog jeg varen - som så var defekt og skulle returneres. Mandag modtog jeg e-porto og sendte varen retur - portoen var som B-brev. Om onsdagen var brevet ankommet og pengene gik retur om torsdagen.

Den butik handler jeg ikke mere med. Voltmeteret viste 0,8 volt forket ved 12 volt. Han skrev tilbage, at hans laboratorie-præsionsmåler kun viste 0,3 volt forkert. Jeg havde fået det målt på et autoværksted med en stor Bosch måler som bruges til det elektroniske udstyr på biler.

Jeg tror ikke en døjt på hans forklaring!

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-02-16 12:12

Selvfølgelig er det muligt, at der sker logistikfejl. Min gemal har arbejdet med logistik fra lige fra det tidspunkt, hvor ordet logistik blev et almindeligt brugt ord i forbindelse med vareflow.
Men normalt sker der jo en nedtælling af varebestanden, så snart en vare er solgt. Og i mit tilfælde var der 3 på lager da jeg bestilte. Pludselig var der så ingen vare.
Ingelein

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-02-16 12:16

Jeg har handlet i mange forskellige shop på nettet og selvfølgelig kan det gå galt.

Men lige netop Dustin, de sløser med tilbagemeldinger om køb, de siger de har varen og det viser sig at de skal bestille den. Du får mail om at varen er på vej, men så går der en måned og så er den der ikke alligevel.

Generel sløseri fra Dustins side. Jeg har handlet der en gang og det har mange af mine venner også. Men vi handler der kun 1 gang.

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 22-02-16 22:58

Plantorama havde engang en rose til nedsat pris på deres hjemmeside. Den ville de ikke levere. Jeg skrev til Trustpilot om det, men de tog det aldrig med, selv om det kunne efterprøves...
Ingen tillig til Trustpilot eller Plantorama herfra (Pantorama har vel købt Trustpilots tavshed....)
Hvad kan "return" gøre - hvad kunne jeg have gjort? Jeg kan ikke se nogen løsning.

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 300 point
Dato : 24-02-16 15:15

Citat
Men normalt sker der jo en nedtælling af varebestanden, så snart en vare er solgt. Og i mit tilfælde var der 3 på lager da jeg bestilte. Pludselig var der så ingen vare.

Der kan jo have været 3 der var hurtigere end dig til at bestille, det er jo både Danmark,Sverige, Norge og Finland der handler på den side + at de også videresælger til andre forhandlere.
Det var nu ikke for at undskylde dem, men det KAN jo godt være at det er reelt nok.

Personligt handler jeg ikke hos Dustin, det er simpelt hen for dyrt.

Tilføjelse til alka:
Citat
Hold altid øje med e-mærket og om der findes en postadresse og telefonnr. på siden, gør der ikke det, så er "lotteriet gået i gang".

CVR nummer, intet CVR, ingen handel!
Og hvis du så stadig ikke har helt tiltro til siden så gå på https://datacvr.virk.dk/data/ og indtast CVR nummeret og se hvad de har om firmaet og adressen.
Problemet med at checke sider på den måde er at du kun kan checke danske sider

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 29-02-16 19:28

Tak for svaret EXTERMINATOR.