/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
leje af hus.
Fra : kenwood
Vist : 357 gange
100 point
Dato : 18-02-16 19:42

Jeg har et hus som jeg godt vil leje ud til min lillebror, vi har snakket om at lave en lejekontrakt som er løbende i 10 år. Er sådan en lejekontrakt juridisk bindende, eller gælder der kun de 12 mrd opsigelse som lejeloven siger.

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 110 point
Dato : 18-02-16 20:31

De 12 måneders opsigelse, som nævnes i lejeloven er hvis udlejer selv skal benytte boligen.

Ellers er man som udgangspunkt uopsigelig, medmindre selvfølgelig, at man laver et tidsbegrænset lejemål, men så gælder der nogle helt andre regler.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-02-16 20:51

Det er sørgeligt at måtte sige det, men når man lejer ud til familie eller gode venner skal man være EKSTRA omhyggelig med at alle detaljer er helt på plads!

Det er ikke fordi ens familie nødvendigvis er værre end andre lejere, men fordi det "koster" så meget mere hvis man får splittet familien, end hvis man "bare" har problemer med en tilfældig lejer.

Lejeloven

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=173133#KapII

er ikke nem at forstå, der er mange faldgruber, jeg vil råde dig til at få en advokat el. lign til at lave kontrakten!

Der findes en standardkontrakt som du kan få her

http://www.mbbl.dk/sites/mbbl.dk/files/dokumenter/typeformular_a_9_udg.pdf

så kan du se hvor meget du og din bror skal forholde jer til.

Godkendelse af svar
Fra : kenwood

Dato : 19-02-16 07:42

Tak for svaret Troldepige.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-02-16 09:12

Velbekomme.