/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Sokkel under indvendige vægge
Fra : trimare46
Vist : 573 gange
300 point
Dato : 15-02-16 13:12

Min datter og svigersøn kigger på hus, og har fundet et der er fornuftigt.
De vil gerne have lavet gulvvarme i det hele, men nu er spørgsmålet så, om man kan banke alle gulve op indvendigt uden videre.
Det er jo et problem hvis væggene bare er sat oven på betondækket.
Det er fra 1963, men lavede man sokkel under indvendige vægge dengang og hvor dybt kan man forvente en evt sokkel går ned.
Umiddelbart kan det jo kun lade sig gøre hvis der er minimum 50 cm sokkel under væggene.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-02-16 13:37

Næsten umuligt at svare på her. Men det burde at være ret nemt at konstatere, om gulvet går under væggen, eller modsat. Går gulvet ind under væggen, må der jo være en synlig fuge, som væggen står på.
Går væggen (sokkel) ned under gulvet, kan det også ses, at beton kun ligger ind mod væggen.

Hvor langt sokkel, i givet fald går ned. Der er jo næsten ikke andet at gøre, end at slå en lille hul i gulvet, iinde ved væggen. Og så grave materiale op, for at måle dybden.

Det kan også afhænge af, hvilken type væg, der er tale om.

M.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-02-16 13:49

Nu er det jo nok ikke lige til at begynde at grave i et hus man ikke har købt, så det var mere ment som en forespørgsel på hvad man normalt gjorde i 1963.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-02-16 14:10

Citat
Nu er det jo nok ikke lige til at begynde at grave i et hus man ikke har købt

Det har du ret i. Det havde jeg ikke lige i tankerne.

Men det må ret nemt kunne ses, om væggen går under beton, eller modsat. De må vel bese huset, inden evt. køb.

M.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-02-16 15:01

Hvad siger tegningerne? De kan ses hos mægleren.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-02-16 15:14

De originale tegninger er desværre gået tabt, og fordi det er vist på en bestemt måde på tegningen, er det ikke ensbetydende med ar det også er lavet sådan.
Og man kan ikke se overgangen fra væg til gulv, da der sidder fodlister hele vejen rundt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-02-16 15:28

Mit hus er fra 63-64 og her er der trægulve 40 cm over betondæk som ligger på jord/ler.
Der er en gennemgående ikke bærende gasbtonmur i længderetningen, som står på betondækket.
Er du sikker på at der ligger beton lige under trægulvet.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-02-16 15:34

Der er ikke trægulv i huset. Det er betongulv over det hele. Ellers havde det været rimelig enkelt at liste et camera ned under gulvet, men det duer desværre ikke

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 300 point
Dato : 15-02-16 15:53

Så tror jeg der er gravet dybere, for ellers vil den mur sansynligvis stå på noget leca som nok ligger under betondækket.

Men - står muren på gulvdækket, bliver det noget af et problem.

Hvis der er god isolering under betonen, kan man måske rillefræse og lægge varmeslanger.
16 mm godkendte varmeslanger er nemme at lægge.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-02-16 15:59

Meningen er, at der skal 400 mm styropor i gulvet med Ca 100 mm beton ovenpå

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-02-16 16:17

Ja så er det rart, at vide hvad væggen står på.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-02-16 10:23

Citat
grave i et hus man ikke har købt

Jeg brugte en ´tentor´ pæl, da jeg i sin tid købte mit hus:
http://www.harald-nyborg.dk/p4003/hegnspael-145x1-cm-roed-10-stk
Og du mærker øjeblikkeligt om der er ´noget´ under ydermuren - i mit tilfælde var der intet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-02-16 10:36

NB; den skal stikkes skråt ned, som hvis du ledte efter landminer.. men den havde du vel regnet ud.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 16-02-16 10:43

Nu er det så de indvendige vægge vi snakker om

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-02-16 13:26

Man kan jo bare læse hvad der spørges om.

Der findes vist instrumenter der kan se hvad der gemmer sig i jorden, men sikkert ikke noget man lige render rundt med.

Ellers må sælger vel kunne give en eller anden form for garanti.

Godkendelse af svar
Fra : trimare46

Dato : 17-02-16 12:34

Tak for svaret Eyvind.