/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
defragmentering?
Fra : johnnyBP
Vist : 361 gange
42 point
Dato : 11-02-16 18:13

Jeg ønsker at komprimere min harddisk. Alle mine filer ligger i hver sin ende på disken, men med et enormt stort ubrugt hul i midten.
Jeg vil gerne samle filerne, så jeg kan oprette en ekstra partion. Jeg har en 500Gb harddisk, men bruger kun ca 75 til operativsystem m.m. men sålænge filerne ligger spredt, kan jeg ikke formindske den nuværende partition, så der bliver plads til en mere.
Jeg har før gjort det med et defragmenterings program, men kan ikke huske hvilket. Jeg har i dag prøvet med fem forskellige jeg har downloadet, men de defragmentere kun - Filerne ligger stadig i klumper over hele disken.
Hvilket program skal jeg benytte, for at få filerne "samlet" .
I dos tiden brugte jeg Norton Utilities - her kunne jeg endda selv vælge rækkefølgen af filerne på disken

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 11-02-16 18:22

1. Du behøver ikke defragmentere disk indholdet før oprettelse af en ny partition. Stort set alle programmer til partitionering, flytter selv data, hvis du følger denne procedure.
A. Formindsk den eksisterende partitition, alle data flyttes sp de er på denne, samtidig frigives plads.
B. Opret en partition på den frie plads.

Så nem burde det kunne gøres.

Men det er absolut ingen skade til at defragmentere disken først med f.eks. Iobit Smartdefrag.

http://www.iobit.com/en/iobitsmartdefrag.php

Husk sikkerhedskopi af dine data før du begynder. Evt. et image af systemet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-02-16 19:48

Og aldrig defrag SSD diske

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 11-02-16 20:42

Det har jeg hørt før, men hvor for skal/må SSD diske ikke defragmenteres?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-02-16 21:15

Jonny - Hvilket styresystem har du på den harddisk.

Windows 7 og 8 og 10 har et klippe værktøj. (screen shot i valgt størrelse)
Det bør ligge i windows tilbehør

start > denne computer > administration > diskhåndtering
eller
højreklik på start og vælg diskhåndtering

Nu kan du se et billede af harddisken
Lav et klip af harddisken og vis det via eks. peecee.dk
(uden personlige data)

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 11-02-16 21:48

Hej Bille - Se http://www.pcworld.com/article/2047513/fragging-wonderful-the-truth-about-defragging-your-ssd.html - Her får du en forklaring hvorfor det ikke er nødvendigt st defragmentere SSD - Man må altså godt, men det hjælper ikke.

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 11-02-16 21:57

Hej Eyvind
Jeg bruger diskhåndtering til at forsøge at formindske min partition, men får at vide at den ikke kan formindskes ret meget, fordi der ligger nogle filer og begrænser. Det samme svar får jeg i et tredjeparts partitionværktøj.
Jeg tror jeg ved hvorfor: Win10 blev installeret ovenpå en kørende win8.1 installation, og selvfølgelig smider windows sine file der hvor der er plads og låser dem der- for enden af alt det andet.
Nu kører jeg win10, og har skabt en masse plads på pc'en ved at slette den gamle win8.1, men win10 ligger som den ligge som den lå da den blev lagt, og vil ikke flytte sig. Spørgsmålet er om jeg kan flytte den med et diskfragmenteringsprogram der kan køre offline (fra en CD) Har du et bud på hvilket, eller kan pege på en anden metode?
MVH
Johnny

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-02-16 22:26

Gparted er et godt bud.

https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=gparted%20live

der er forklaring og du kan hente programmet som skal brændes på en CD som iso fil

Har du ikke et brænder program kan du hente dette som kan installeres i win 10

https://cdburnerxp.se/

og jeg lukker nu.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 11-02-16 22:55

Hej JohnnyBP,

Tak for svar, jeg undlader at gøre noget. Jeg har SSD, og det fungere fint.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-02-16 23:44

Citat
Man må altså godt, men det hjælper ikke.

Sjovt nok at ALLE programmer til SSD disk fragment, direkte advarer i mod at gøre det, og til tider tror jeg ikke på PCWorld, de er kommet med mange dårlige løsninger af problemer, samt de modtager sikkert penge for at ?? modsige andre? Software fabrikanter der ikke giver støtte/penge til dem eller dem der skriver artiklen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-02-16 23:51

NB; i ? gamle dage brugte jeg et program der hed O&O diskfragment (de havde mange andre gode programmer) og der blev alle filer lagt først på (mekanisk disk) skiven - kan ikke lige huske hvad man kalder det, ? fra Sector 1 til og med 333333333?? MEN sjovt så det ud når programmet flyttede filer fra ? ende og til begyndelse, det kunne dog tage flere timer - og ikke alle filer/ system kunne flyttes - da de lå godt og hurtigt hvor de var..

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-02-16 23:53

https://www.oo-software.com/en/products/oodefrag
De skriver ´blokke´ men stadig flytter de filer til hurtigste sted på disken.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 12-02-16 07:31

Jeg mener også Iobit Smartdefrag flytter filerne så de ligger først for på disken, hvis man vælger defrag og fuld optimering.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-02-16 08:00

Een ting er hvordan diskforbruget 'ser ud'. Altså hvordan og hvor filerne ligger fordelt på disken, når man visualisere dem på skærmen. I den fysiske verden er det en helt anden snak. En harddisk er sjældent een harddisk ...men mange diske, der ligger i lag oven på hinanden. Data ligger ikke i rækkefølge på disse diske men er distribueret i spor og sectorer. Data ligger IKKE som perler på en snor. De læses iøvrigt heller ikke i 'rækkefølge og slet ikke som f.eks. en LP plade ...udefra og ind mod centrum og heller ikke som på en CD/DVD sekventielt.

En SSD disk har ingen bevægelige dele og skal derfor slet ikke defragmenteres eftersom de aldrig bliver fragmenteret ved brug.

Derfor kan du ikke regne med det 'billede' af data du ser i et defragmenteringsprogram. Det er kun for illustrativt at give dig en 'fornemmelse' af data's placering.

Så inden du går i panik over 'huller' mellem data, burde du måske sætte dig ind i hvorledes en harddisk topografi i hvirkeligheden er?

Her den korte version: https://da.wikipedia.org/wiki/Harddisk

Her den lidt længere og noget mere langhårede (på engelsk):

https://en.wikipedia.org/wiki/Hard_disk_drive_performance_characteristics

Som Brassovitski skriver:

1. Du behøver ikke defragmentere disk indholdet før oprettelse af en ny partition. Stort set alle programmer til partitionering, flytter selv data, hvis du følger denne procedure.
A. Formindsk den eksisterende partitition, alle data flyttes sp de er på denne, samtidig frigives plads.
B. Opret en partition på den frie plads.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 14-02-16 14:33

Hej allesammen
Tak for de mange gode indlæg og links.
De fleste diskpart programmer ender op med at vise at der er en del filer som ikke kan flyttes, enten fordi de er i brug af systemet eller at systemet har låst dem.
De disk part programmer jeg har forsøgt med kan heller ikke flytte disse filer, og derfor kan en disk ikke formindskes ud over hvor disse filer er placeret. Det burde kunne ordnes fra DOS inden pc'en booter, men inden jeg prøvede de,t fandt jeg en simplere løsning: Back-up og restore af den pågældende partition.
Jeg benytter EasyToDoBackup, hvor man ved restore får mulighed for at vælge en vilkårlig partionstørrelse til filerne. Jeg valgte så en partion på 100Gb (til system og programmer, og det fik jeg. Resten af disken 400Gb kunne så gøres aktiv til andet drev til arbejdsfiler, musik videor billeder m.m. Fordelen er at jeg ved regelmæssig scanning kan slippe for at scanne al min musik billeder m.m.
Der var ingen af jer der fandt en løsning på at flytte låste filer, som var mit problem defor lukker jeg tråden (hvis jeg kan huske hvordan man gør.
MVH
Johnny

Annuller spørgsmålet
Fra : johnnyBP

Dato : 14-02-16 14:37

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål