/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
personfradrag i rater?
Fra : DBG1
Vist : 365 gange
60 point
Dato : 07-02-16 11:23

er et personfradrag/fribeløb opdelt i rater over årets 12 måneder, eller får man bare fuldt fradrag for alt hvad man tjener de første måneder og derefter når fradraget er brugt op beskattes af alt hvad man tjener? hvad er normalt?

hvis man får personfradraget i rater, så vil det jo ca. være 3666,66 kr. om måneden (44000/12).. men hvad hvis der er en måned hvor man kun tjener f.eks. 1666,66 kr., så er der jo 2000 kr. i personfradrag som er ubrugt, får man så dem oveni den næste måned sådan man har er personfradrag på 5666,66 kr. den efterfølgende måned, og hvis man så heller ikke får det brugt op i den måned bliver det lagt oveni næste måned osv. altså sådan at det overskydende fradrag bare rykker fra måned til måned indtil det er brugt op, eller vil det bare blive ignoreret fra det øjeblik der er ubrugt fradrag, og så blive gjort op sidst på året?

jeg spørger fordi jeg er ved at lave en ret detaljeret budget skabelon i exel med alle skatteforhold osv. inkluderet.
jeg vil gerne have det så præcist som muligt. budgettet er generelt rettet, og ikke rettet mod min egen personlige økonomiske situation.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-02-16 11:32

Det er jævnt fordelt over året, og opgøres endeligt i februar/marts året efter.

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 07-02-16 12:39

hvornår bliver de udbetalt?

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 07-02-16 13:40

hvad med de her fradrag:
Beskæftigelsesfradrag
Fradrag for renteudgifter
Kørselsfradrag
Andre fradradrag

er de fordelt i rater efter årets 12 måneder?
hvad hvis der er en måned man ikke får brugt den samlede fradragssum, bliver det så opgjort året efter ligsom personfradrag?

disse 4 fradrag kan jo i visse tilfælde være meget ukonstante hvis man skifter lønforhold eller arbejdsplads osv. midt på året.. hvordan beregnes de da?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-02-16 14:19

Som tidligere skrevet så bliver det hele gjort op i året efter. Alt det andet er en forskudsopgørelse.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-02-16 15:58

Hold personfradraget udenfor, det er et grundfradrag alle får uanset indkomst og status.

De ligningsmæssige fradrag har du selv listet.
Beskæftigelsesfradrag
Fradrag for renteudgifter
Kørselsfradrag
Andre fradradrag
Det er udgifter som man regner som månedlige når almindelige lønmodtagere er i samme situation hele året, og så er det så at sige SKAT der fører regnskab for folk hele året, så glem at gå i detaljer da du ikke kan bruge det til noget som helst, SKAT modtager også kun indberetninger fra arbejdsgiver og bankerne, samt a-kasse og fagforening een gang om året.

Det man kan og bør ændre på online hos SKAT er hvis man fratræder eller tiltræder en stilling, her kan det være en fordel at justere på kørselsfradraget, ligeledes hvis man i løbet af året optager et lån og påbegynder at betale renter.

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 07-02-16 17:45

med hensyn til kørselsfradrag har jeg et spørgsmål.

hvis man f.eks. har 2 forskellige job:

job 1:
10 arbejdsdage på 1 time
1.000 kr. i løn pr. måned
150 km til arbejde hver vej = 370 kr. i kørselsfradrag (3.700 kr. pr. måned)
ubrugt kørselsfradrag = 2.700 kr. pr. måned

job 2:
10 arbejdsdage på 10 timer
10.000 kr. i løn pr. måned
12,5 km til arbejde hver vej giver ca. 2 kr. i kørselsfradrag (20 kr. pr. måned)

kan man tage den ubrugte kørselsfradrag fra job 1 og bruge til job 2?
altså jeg mener om skat tager den totale sum af alt indtægt og den totale sum af alt kørselsfradrag og kører det igennem en beregning samlet, eller om de to indtægter bliver beregnet hver for sig.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-02-16 17:52

For det første er der ikke noget, der hedder "ubrugt kørselsfradrag" og for det andet så får du ikke fra for de første 25 km pr. dag.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-02-16 18:08

Kørselsfradrag bliver sammenholdt med afstanden til den/de arbejdsgivere man har i løbet af året.

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 07-02-16 18:16

Bille1948

så du mener altså at skat beregner indtægterne hver for sig og kørselsfradraget ikke er noget som bliver trukket fra den totale indtægt?

med hensyn til kørselsfradrag så er det efter de første 24 km. man får, men det var bare et eksempel.

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 07-02-16 18:19

LuffeA

jeg er ikke sikker på hvad du mener? altså beregner skat indtægterne og kørselsfradragene hver for sig eller er summen af alle kørselsfradrag noget som bliver trukket fra den summen af den totale indtægt i skatteberegningen?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-02-16 18:19

Indtægterne lægges sammen og fradragene grupperes i grupper, og trækkes derefter fra indtægten, og skatten beregnes.

Vent nu bare til du ser din første selvangivelse.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-02-16 18:42

Kørselsfradrag og rentefradrag er ikke udspecificeret pr arbejdsgiver eller pr kreditor i selvangivelsen, de står blot som 2 linier.