/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fejl i tilstandsrapport? Tagkonstruktion
Fra : palle22
Vist : 547 gange
50 point
Dato : 05-02-16 08:27

Hej Kandu

Jeg har for et par år siden købt et hus, hvor der er problemer med utætheder omkring kvistkonstruktionerne. Jeg har ejerskifteforsikring, og håber naturligvis den dækker. Forsikringen peger dog på, at der i tilstandsraporten er angivet en K1 omkring ventilation:

"Der er ikke tilstrækkelig udluftning af tagrum, langs skråvægge og af skunkrum. Note: Der kunne ikke konstateres fugtophobning på besigtigelsestidspunktet, og der er ingen synlige tegn på skader, men der bør etableres forøget ventilation, så periodisk opfugtning af træværk undgås"

Jeg har haft en tømrer med oppe i tagrummet, og her er der det antal udluftningsventiler der kræves (for hver andet spær i begge sider samt to i hver gavl). Skunken er en varm skunk, som naturligvis ikke skal udluftes, og jeg ved ikke hvordan den bygningssagkyndige har kunnet se at der ikke skulle være tilstrækkelig udluftning langs skråvæggene - der er brugt diffusionsåbent undertag, så det ligger næsten mod isoleringen - det er, så vidt jeg ved, den rigtige måde at lægge den slags undertag på?

Umiddelbart vil jeg mene, at den bygningssagkyndige har beskrevet forholdet forkert.
Det er selvfølgelig svært for jer at vurdere om jeg har ret uden at se selve bygningen, men hvad gør jeg herfra?

Skal jeg klage til den bygningssagkyndige? Eller måske bare i første omgang høre dem, om de ved hvad der ligger til grund for beskrivelsen i tilstandsrapporten?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 05-02-16 11:04

Med hensyn til udluftningen, så har "man" blot taget forbehold for HVIS du skulle få et fugtproblem, så er det IKKE omfattet af ejerskifteforsikringen = ingen dækningsberettiget skade!

Jeg kan ikke se, at kvisten og udluftningen har noget med hinanden at gøre, med mindre at der kan trænge fx vand ind gennem en "dårlig" inddækning, som så kunne give fugtproblemer i loftrummet.

Et indtrængende fugtproblem udefra, er ikke det samme som at der kan opstå fugtproblemer indefra pga. tæthed i huset, som så kan give fugtproblemer på loftet.

Dvs. to forskellige skadesårsager.

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 05-02-16 13:00

Tak for svaret - jeg synes det lyder som om jeg kan forvente dækning.

Tillægsspørgsmål: Har jeg nogen mulighed for at få fjernet forbeholdet ift ventilation? Jeg kan jo øge ventilationen i tagrummet, men den er allerede lavet efter forskrifterne. Og ift skråvægge og skunk kan jeg vist ikke gøre yderligere.

Mvh

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 50 point
Dato : 06-02-16 11:00

For at få fjernet et forbehold, skal selskabet kontaktes for ny besigtigelse. Her vil de formentlig spørge til, hvilke ændringer/foranstaltninger der er foretaget siden sidste besigtigelse. Hvis der IKKE er foretaget noget, vil de næppe ændre forbeholdet - der kan jo også komme en anden konsulent, som vurderer anderledes positivt.

.... MEN netop hvis du øger ventilationen i tagrummet - fx en ekstra rist i gavlene i begge ender, så er der jo foretaget skridt til bedre ventilation. Konsulenten burde jo også fortælle hvad de kræver for at fjerne forbeholdet - det ville da være det mest relevante!

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-02-16 10:58

Der er desværre mange eksempler på, at en byggesagkyndig enten ved for lidt om emnet, eller har for travlt med besigtigelsen, og dermed ikke får alt med.
Og det kan nogle gange have betydning for, om man er dækningsberettiget eller ej.

Godkendelse af svar
Fra : palle22

Dato : 07-02-16 21:47

Tak for svaret alka.

Kommentar
Fra : Maegler

Dato : 23-04-18 16:13

For at få fjernet et forbehold, skal der laves en ny rapport.
Derfor er det ikke noget man bare for gjort.
Plus det koster også penge at få lavet en ny tilstandsrapport.
Med venlig hilsen
Kim Andersen
http://www.tilstandsrapportpris.dk