/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Digitalt TV - analog videomaskine
Fra : 285
Vist : 452 gange
50 point
Dato : 04-02-16 13:37

Davs!

Jeg har et moderne digitalt TV, hvorfra jeg indtil nu har benyttet en VHS-optager til at indspille/afspille ønskede programmer. Men nu slukker YouSee for det analoge bånd, hvorefter jeg søger en løsning, så jeg stadig kan bruge min VHS af mærket Prosonic VCR X-21, men fremover som optager fra det digitale bånd.
Jeg har hørt om en omformer af mærket Clint, men jeg véd ikke, om dén kan klare problemet, eller om jeg kan få forslag til en anden løsning. Jeg er som udgangspunkt ikke interesseret i DVD o.l., da den slags løsninger er for dyre for mig.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-02-16 14:10

Du skal bruge en digitalbox af en art. De er egentlig beregnet til folk ,som kun har et ældre fjernsyn, kun med analog modtager.
digitalboksen har så en analog udgang,som su kan sætte din videobåndmaskine til. Udgangen er for de flestes vedkommende med scartstik. Hvis din videobånoptager ikke er ældgammel, vil den også have en scartindgang. Scart kan rumme forskellige signaler. Det er bedst med RGB, hvis din videobåndoptager kan klare det.

Men det er da synd og skam at bruge amatørvideobånd til moderne fjersyn, som er af en langt bedre kvalitet, end båndmaskinen kan præstere.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 04-02-16 14:15

Du kan gøre det med en digital modtager til DVB-C. Jeg fandt denne på Elgigantens side: http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/digital-tv-og-abonnement/DC1/clint-dc1-digital-tv-modtager-dvb-c#tab-specs desværre er beskrivelsen lidt tvetydig da der i beskrivelsen står at man både kan tilslutte TV'et via SCART og HDMI, men under specifikationerne står der kun HDMI. Så se dig lidt for. Med en sådan kan du optage via SCART-stikket, men det bliver optagelserne kun bedre af.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 04-02-16 14:16

Foresten husk at modtageren skal kunne håndtere MPEG4, det er vigtigt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-02-16 14:30

Selv et digitaltv skal jo et eller andet sted lave billedet til et analogt for at vise det på skærmen. vi har jo ikke digitalsyn. Det kan foregå på forskellig måde alt efter fjernsynets art. Derfor er der enmulighed for at du kan hive et analog billedsignal ud fra fjernsynet, selv om indgangen er digital.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-02-16 23:58

Citat
vi har jo ikke digitalsyn

Måske et nyt forskningsområde

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 05-02-16 00:56

De fladskærme vi har idag fungere MEGET anderledes en de gamle billedrør. Billedrøret fik tilført det analoge videosignal direkte til elektronkanonen for enden, og en fladskærm kan i princippet have videosignalet på en eller anden digital form næsten helt frem til den enkelte farveprik således at det først bliver analogt når det bliver til lys.

En af de helt store forskelle er billedformatet. Det analoge TV-format består af 625 linier/25 helbilleder pr. sekund (50 delbilleder pr. sekund), og det er det de gamle VHS-optagere kan håndtere. HDTV kan bestå af op til 1080 linier, og det kan en gammeldags VHS-optager slet ikke håndtere. Men en DVB-modtager som for eksempel den jeg har lagt et link til kan konvertere HDTV til et analogt 625 liniers TV-signal som både de gamle billedrørstv og VHS-modtagere kan håndtere.

Kommentar
Fra : 285

Dato : 05-02-16 14:34

Tak for de mange svar på et spørgsmål, som jeg egentlig tror flere har problemer med, hvis de sidder tilbage med en analog VHS. Jeg har ikke selv den ringeste forstand på teknik, så jeg har forespurgt hos Elgiganten, der netop har givet mig dette svar:
Det er ikke muligt at "opgradere" en analog videooptager til digitalt igennem en digital TV modtager. Den digitale TV modtager kan kun opgradere selve TV'et.

Er dette mon den endelige sandhed? Er der ikke andet for end at investere i noget dyrt isenkram med masser af funktioner, som jeg slet ikke har behov for?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-02-16 14:54

Citat
Er dette mon den endelige sandhed? Er der ikke andet for end at investere i noget dyrt isenkram med masser af funktioner, som jeg slet ikke har behov for?

Streaming tjenester både via internettet på computer og håndholdte enheder og også direkte på TV via kabeludbyderne og direkte fra DR vinder hastigt frem og vil fjerne behovet for harddiskoptagere og DVD afspilning af lejede og købte film.
Jeg ved ikke hvor, men en har fortalt at man kan få sine bånd overført til DVD hos et par firmaer, jeg ved så ikke hvordan det kommer til at se ud med formatet, på de nye TV til digitalt signal se man stadig gamle ting hvor afsenderen har krympet billedet i siderne, men de har jo udstyret.

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 50 point
Dato : 05-02-16 15:19

Citat
Er dette mon den endelige sandhed? Er der ikke andet for end at investere i noget dyrt isenkram med masser af funktioner, som jeg slet ikke har behov for?

Jeg har selv prøvet at optage et TV-program på VHS med en digital TV-tuner i stil med http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/digital-tv-og-abonnement/DC1/clint-dc1-digital-tv-modtager-dvb-c#tab-specs resultatet blev ret godt. Alt er relativt, men den koster kun 499,-. Det er noget billigere end at skulle investere i HD-optagere el.l..

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 05-02-16 18:13

Citat
Elgiganten, der netop har givet mig dette svar:
Det er ikke muligt at "opgradere" en analog videooptager til digitalt igennem en digital TV modtager. Den digitale TV modtager kan kun opgradere selve TV'et.

Og det er så derfor du ALDRIG må spørge om noget i elgiganten, de kan IKKE råde og vejlede folk.

Når de giver folk råd og vejledning er det IKKE for at give kunderne det de har brug for men derimod for at sælge det den ansatte tjener mest på.
For det meste aner de ikke noget om det de sælger ud over hvad der står i salgsmaterialet.

I kraft af mit arbejde støder jeg tit på folk der har fået "vejledning" i Elgiganten og så ikke kan forstå at de ikke kan bruge computeren de har købt.

I dit tilfælde kan du sagtens bruge en set-top box, den er ligeglad med hvad du tilslutter, den modtager et signal (digitalt) og afleverer et analogt signal. Så længe du husker at vælge SCART indgangen når du optager, så fungerer det.

Godkendelse af svar
Fra : 285

Dato : 09-02-16 09:08

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.
Jeg har stadig ikke fået løst mit problem, så du får mine points (samt min tak) for din ihærdighed og villighed til at hjælpe!
Jeg vil nu oprette et nyt spørgsmål i forlængelse af det hermed lukkede i håbet om, at I teknikeksperter kan hjælpe en gammel tekniknovice...