/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Fjernelse af sølv med elektrolyse
Fra : kurtmoeller
Vist : 283 gange
35 point
Dato : 02-02-16 21:55

Har 8 drikkebægre af forsølvet messing, der ikke er pæne mere. Vil gerne fjerne sølvet helt. Har en DC strømforsyning med variabel spænding og strøm ( 0-30 volt/0-10 AMP)
Kan jeg ved hjælp af strømmen fjerne sølvet/ flytte det over på et andet materiale?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-02-16 22:11

Ja det kan du.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-02-16 22:15

Det vil komme til at knibe. Det vil være den underliggende messing, som først går i opløsning. Men det mikroskopiske lag sølv vil lægge sig på bunden af elektrolylysekarret og kan næppe betale for den elektricitet, du bruger på sagen. Måske skulle du hellere sætte bægrene til salg, alternativt få nogen til at genforsølve dem. At gøre det selv kræver nok en del teorilæsning plus nogen kemikalier, der ikke er i fri handel (kaliumcyanid, som bedst kendes fra kriminalfilm).
vh
pbp

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-02-16 07:44

Jeg vil også sige, få dem forsølvet op, eller få det gamle sølv slebet af.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-02-16 08:16
Kommentar
Fra : kurtmoeller

Dato : 03-02-16 09:14

Formålet er ikke at opsamle sølvet, men at bringe bægrene tilbage til ren messing. Men hvis processen også opløser messing, så er det jo ikke vejen frem! Troede kun det var guld og sølv, der kunne flyttes ved elektrolyse.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-02-16 09:19

Kobber til elektrisk brug elektrolyseres altid. Dels vil det ellers have for stor modstand (=tab), dels vil det indvundne sølv og guld betale for processen. Aluminium fremstilles altid ved elektrolyse ligesom magnesium. Masser af metaller fremstilles og pålægges på den måde; almindelige søm og skruer er ofte/oftest pålagt zink ved elektrolyse.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-02-16 09:27

Citat
Formålet er ikke at opsamle sølvet, men at bringe bægrene tilbage til ren messing.

Slib/puds det af.