/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Ældrecheck
Fra : jensviggo
Vist : 1548 gange
50 point
Dato : 29-01-16 10:17

Hvem udbetaler ældrechecken. Erik har ringet og spurgt, da han ikke har fået udbetalt ældrechecken. Hans atp og folkepension er udbetalt.
Jeg ved det ikke, så nu spørger jeg her.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 29-01-16 10:36

Udbetaling danmark

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 29-01-16 10:51

Udbetaling danmark

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-01-16 11:17

Mere relevant, hvad er kriterierne for at få ældre checken?
Jeg får den ikke og jeg er gammel nok...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 29-01-16 11:21

Citat
Mere relevant, hvad er kriterierne for at få ældre checken?
Jeg får den ikke og jeg er gammel nok...

Det kan du og alle andre underrette dig om her Svend

https://www.borger.dk/sider/folkepension-aeldrecheck.aspx

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-01-16 11:37

svendgiversen

Citat
Jeg får den ikke og jeg er gammel nok...

Gammel nok til hvad ?? Din formue er for stor, til trods for at du altid skriver, at du er en fattig folkepensionist

jensviggo

Citat
Erik har ringet og spurgt, da han ikke har fået udbetalt ældrechecken

Er Erik nu også sikker på det? Hvor meget/lidt fik han udbetalt i "folkepension" ?
Jeg tror, at beløbet er slået sammen "folkepension/ældrecheck" fra udbetaling Danmark.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 29-01-16 11:59

Alle relevante spørgsmål og besvarelser på samme står listet op på tidliger nævnte side:

https://www.borger.dk/sider/folkepension-aeldrecheck.aspx

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-01-16 12:13

Nu ved jeg ikke hvem der har indført ældrechecken og hvorfor?
Men mon ikke det er på tide at få lavet kriterierne om??

86.000 kr. er jo ikke en stor formue for ældre pensionister,
der har haft mulighed for at spare op hele deres voksen liv.

Eksempelvis under halvdelen af hvad en ny bil koster...

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 29-01-16 12:50

Erik har nu kontaktet udbetaling Danmark og fået styr på det. Årsagen til den manglende ældrecheck var, at han ikke har opdateret sin formueopgørelse. Selvom man ingen formue har skal systemet åbenbart have en oplysning i et mindst felt. 1 kr. i et af formuefelterne var nok til at ændre det hele, men nu går der yderligere 3 uger inden han får checken.
Det er godt nok smart

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-01-16 13:18

Ak Ja, en krone i formue og man får ældre check. Hvem tror på det?

Hvor stor er forskellen på den gamle med en formue på 86.000 kr. og hyn med 87.000??
Den første får ældre check, den anden ikke...

Mon ikke vi kan finde mere retfærdige kriterier???

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 29-01-16 13:59

Citat
Hvor stor er forskellen på den gamle med en formue på 86.000 kr. og hyn med 87.000??
Den første får ældre check, den anden ikke...

Mon ikke vi kan finde mere retfærdige kriterier???

Grænsen skal jo gå et eller andet sted - men så må du kloge menneske udtænke et andet system som du mener er mere retfærdigt...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-01-16 14:33

Nej der skal ikke være en så tilfældig grænse,
men individuel blød vurdering af hvem der skal have støtte og hvem ikke.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-01-16 14:48

svendgiversen

Hvad mener du med

Citat
Nej der skal ikke være en så tilfældig grænse,
men individuel blød vurdering af hvem der skal have støtte og hvem ikke.

"Ældrechecken" bliver udregnet p.g.a. den tillægsprocent , som den pågældende har i forbindelse med ekstra ydelser til folkepensionen.

Citat
Din personlige tillægsprocent og likvide formue pr. 1. januar er afgørende for, om og i så fald, hvor meget, du kan få i ældrecheck (supplerende pensionsydelse).

https://www.borger.dk/sider/folkepension-aeldrecheck.aspx

Hvilken tillægsprocent har du?

Grænsen er ikke så tilfældig, som du vil gøre den til.

Kan du ikke bare være glad for, at "Erik" nu får sin ældrecheck ?

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 29-01-16 14:58

Ældresagen har en god hjemmeside hvor meget kan læses.
Enig i at det burde være en trappe hvornår man får den, men det er jo ikke meningen, at dem der har værdier skal have penge, men det kan jo diskuteres hvor grænsen skal gå, det kan være svært. nogen hæver jo penge i banken og får dermed ældrechekken, det er jo ikke nemt at holde styr på. Danskere vil svindle alle steder hvor de kan, når det drejer sig om sociale goder.
Nå men det er jo noget andet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-01-16 15:35

Ja, der burde være en trappe, en blød overgang, og det er der måske også,
ud fra noget så indviklet og tilfældigt som tillægs procent?

Selv har jeg en lille tillægs procent, men det hjælper mig ikke meget,
fordi jeg har opsparet lidt formue, i de unge år hvor vi satte tæring efter næring,
noget ikke alle gjorde, og som vi nu bliver straffet for, eksempelvis ingen ældre check,
og også selv om jeg måske kan fratrække min samlevers gæld?

Og ja, jeg tror der svindles meget omkring ældre checken,
meget få ældre har en reel formue under 86.600 kr.

Jeg tror ikke Erik hører til dem, men jeg kender flere nassere...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 29-01-16 15:48

Citat
Jeg tror ikke Erik hører til dem, men jeg kender flere nassere...

Græsset er jo altid grønnere på den anden side af hegnet.

Vær du glad for du har dit på det tørre svendgiversen!

De væsentlig forudsætninger for lykke er
- noget at gøre, noget at holde af
og noget at håbe på...

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 29-01-16 16:15

tillægsprocenten udregnes på mange måder - hvis du får udbetalt ATP og andre pensioner og er du gift må du max få samlet 3900kr i pension. disse "39000" sammenlægges med ægtefælens indtjening og din tillægsprocent nedsættes med 1% for hver 986kr indkomsten overstiger 39000. tillægsprocenten er 0% når indkomsten samlet er 137300kr om året - ved 0% i tillægsprocent udskriver ikke ældrechek -- kilde i dag --Fåborg Midtfyns kommune (egen erfaring) Pensionstillægget (3136Kr) bortfalder hvis Gift/samlevende (den ene ikke pensonist) overstiger 251400kr
Jeg har arbejdet i 58 år betalt min skat og andre afgifter - opsparet "lidt" til jeg skulle på pension - nu føler jeg mig misbrugt og er harm.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-01-16 16:40

Det var mest efter pres fra DF at ældrechecken blev indført hvilket er omkring 15 år siden.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-01-16 16:40

Kloge ord marken,
jeg har så mistet megen lykke på det sidste, men har heldigvis fået noget tilbage.

Og anuarak, engang må du forklare hvad det betyder? Min nevø arbejder på Grønland.

Men du bekræfter det jeg frygtede,
en meget kompliceret og ikke nødvendigvis retfærdig beregning af,
først tillægs procent, og senere den afledte ældre check.

Mange skatteberegnere må bruge alt for meget tid på sådanne regler,
mens vi har udenlandske svindlere i milliard klassen og hjemlige politikere med dobbelt løn.

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 29-01-16 17:15

Svendgiversen
Det er lidt svært at forklare,men jeg kunne ikke se at jeg fik ældercheck udbetalt, så jeg prøvede at nærlæse hvad kommunen skrev i min pensionsoversigt. formuen (indtjeningen ud over pension) måtte ikke overstige 39000 kr (ATP og andre pensionsudbetalinger) min var på men min tillægsprocent var 0% - ved kontakt med borgerservicen fik jeg forklaret at de 38548kr plus min ægtefælles (fleksjobber) oversted 137300k således blev min tillægsprocent blev 0% og der gives ingen ældrecheck.
Jeg skrev 3900 det var forkert det skulle være 39000

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 29-01-16 17:37

Ak ja, Svendgiversen -
Når man har sparet op til alderdommen, fordi man livet igennem har haft en rimelig lønindtægt, kan man på et tidspunkt se at man skulle have ødslet pengene væk på "Wein - Weib - und Gesang". i stedet for at spare.
De forsigtige har ikke fået moderskabsydelse, børnepenge blev først indført da børnene var for store, og nu må vi undvære varmetilskud, medicintilskud, boligtilskud...... og ældrecheck. Så der er ikke andet at gøre end at være tilfreds med det valg vi har gjort!
Ingelein

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 29-01-16 18:18

Derfor kan jeg stadig blive harm når "nasserøve og skidespræller"fra folketing og kumuner kan tjene store beløber/pensioner på kort tid samtidig med at de ældre der har arbejdet og tjent deres land bliver overset -- de tænker med r.... og ikke på helheden --- nå nu fik jeg lidt luft;)

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 29-01-16 19:31

Svendgiversen,lej en stor bankboks,køb guldbarrer for de fleste af dine penge,og vupti,så har du ældrechecken.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-01-16 19:49

Enig med dig, da jeg først begyndte at tjene penge var jer 27 år,
mange af mine kollegaer købte dyr bil for lånte penge til dengang høje renter,
vi ventede og købte hus, og da det steg i værdi, kunne vi senere låne til bilen langt billigere.

Hvorfor skal de så nu have ydelser som ældrechecken, mens vi ikke får?

Ikke "Wein - Weib - und Gesang". men vi klarer os, ingelein,

i dag kom de rensede tæpper fra Flensborg,
i morgen skal jeg ned for at spare endnu mere...

>De væsentlig forudsætninger for lykke er
- noget at gøre, noget at holde af og noget at håbe på...

Jeg er nu pensioneret, men har store opgaver nu til foråret i vor lille have.
Min første kone er død, men jeg har fundet en ny, der kom sent hjem i dag og var savnet,
og min lille hund, det eneste jeg har med fra mit første ægteskab, er kun 9 år gammel.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-01-16 20:19

ældrecheck....Den kan vi snart se i vejviseren efter. (Jeg får den heller ikke).
Snart vil en manglende ældrecheck have en lille betydning, i forhold til de nedskæringer, der rent logisk, vil komme. Husk på, der er 100.000 mennesker ekstra, der også skal brødfødes, af de få reelle skatteydere, der er tilbage i Danmark.

Jeg har lige været indlagt på Ålborg Unuversitetshospital. Og kan man lige humpe rundt, ved hjælp af rollator, bliver man sendt over på patienthotellet......der spares penge, for det er selvbetjening. Uanset om man vælter rundt, midt i det hele. Så må man der håbe der li`e kommer én forbi, til at samle én op.
Velfærd...goda min bare.

M.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-01-16 03:13

Citat
Jeg har lige været indlagt på Ålborg Unuversitetshospital. Og kan man lige humpe rundt, ved hjælp af rollator, bliver man sendt over på patienthotellet

Ved en undersøgelse en søndag på OUH for et par år siden brød min krop sammen i smerter og halv bevidstløshed, de stoppede den og smid mig på en briks i gangen og foreslog så at jeg kom over på traumeskadestuen, men de havde ikke tid til transport og den skulle også bestilles.
Min ældre veninde måtte så bakse mig ned i en kørestol og køre mig et laaangt stykke. Vi ventede et par timer og jeg var ved at dratte ned af stolen flere gange, ingen af personalet reagerede.
Jeg er til stadighed plaget af de anfald grundet en diskusprolaps som de ikke vil operere.
I dag sad jeg så ved en øjenlæge og læste et blad fra Region Syd som skrev en masse om hvad patienter kunne vente af fordele i kontakten med sundhedsområdet

Nå, jeg får heller ikke ældrechecken de første år, jeg er for syg til at bruge mine penge.
Men jeg tror at den vil bestå, dog har nogle politikere foreslået at fjerne den grønne check som indkomster under godt 210.000 får, dog ikke direkte da den står som en post på skatteopgørelsen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-01-16 08:21

Undskyld jensviggo, men jeg må lige gå i rette med svendgiversens postulat om at 86.000 kr ikke er mange penge.

HALLOOO hr. Svend 86.000 kr er hvad jeg får udbetalt og har at leve af om ÅRET på kontanthjælp:

7.150 kr om MÅNEDEN. Præcis det samme som en deltidsforsikret Dagpengemodtager. Jeg betaler nemlig ligesom den deltidsforsikrede både fagforening og A-kasse, da jeg ind imellem kan få een dags vikarjob. Droppede jeg de 4-5 arbejdsdage om året og fagforening samt A-kasse, ville jeg have ca. 8.200 kr udbetalt om måneden. Derfor er det måske meget naturligt at man sætter formue grænsen ved netop dette beløb.

Så bliver man lidt harm når man høre velbjergede folk som du ævle om småbeløb og halve biler. Du lever åbenbart i samme virkelighed som LLR og hans 2.000 kr til et par sko. Jeg kender mange pensionister som ingen formue har overhovedet ...og mindst lige så mange som har gæld.

Mosebaek -> Det er ikke flygtningene som æder pengene til ældrecheck op ...hvis det skulle ske. Det derimod banditter i habitter. Der svindles hvert år for over 10 MILLIARDER i moms ..og vor nuværende skatteminister mener ikke at det er noget man kan gøre noget ved:

1.) http://politiken.dk/indland/ECE3040167/skatteminister-vi-kommer-aldrig-momssvindel-til-livs/

2.) http://politiken.dk/oekonomi/virksomheder/ECE2841678/skattefolk-advarer-mulig-ny-svindelsag/

Læg så dertil alle de skattekroner som forsvinder i skattely:

http://politiken.dk/oekonomi/virksomheder/ECE2109674/dokumentar-rige-danskere-gemmer-150-milliarder-i-skattely/

Der er altså tale om beløb i samme størrelsesorden eller mere end det flygtningene forventes at koste:

http://www.dr.dk/nyheder/politik/udgifter-til-asylboom-ventes-vokse-til-over-ni-milliarder-i-aar

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : alka

Dato : 30-01-16 09:59

Det er den "samme melodi" hver gang!

Hvorfor spare op og ikke får "støtte" fra det offentlige?

Lad være med at spare op og få 9.199 kr. brutto om måneden i folkepension og få ældrecheck på godt 16.000 kr. på et år i alt: 126.588 kr. - skat!

Har du selv sparet bare lidt op, eller via arbejdsmarkedspension og få fx 200.000 kr. pr. år. Jeg er ikke i tvivl om at vælge det sidste - jeg har i øvrigt valgt - det sidste!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-01-16 10:41

@Molokyle
Jeps, i dag må folk på kh gerne arbejde, med et modtræk så de kan oppebære 25,38 i timen, 200 kr på en god dag hvis det ikke bliver ædt af transport og ekstra mad.

Jeg er en af de heldige på kh som har en meget lav husleje og nu heller ikke gæld, men der skal alligevel spares kraftigt her og der, derfor fatter jeg ikke at politikerne forlanger at folk under 30 skal leve for mindre, de bliver jo demoraliserede og sætter ikke børn i verden til det fremtidige samfund.

I stedet satser man på at få en masse migranter hurtigt i arbejde, selv om de har færre og dårligere uddannelser end danskerne................befolkningsudskiftning ???

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-01-16 10:44

Jeg vil ikke hænge mig fast i tal, da jeg ikke orker at "forske" i det. Men uanset hvor meget de velbjergede snyder og bedrager, er det da logik for perlehøns, at ekstra udgifter til måske 100.000 ekstra mennesker koster. Har hørt tal på 10 - 15- 20 mia årligt. De penge mangler jo så andre steder. Det kan ikke bortforklares med slips og habitter. "Habitterne" vil altid overleve, uanset hvad.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-01-16 11:11

molo, det ikke indtægt men formue jeg skrev om,

ikke kun halve biler, men alt hvad en værdig pensionist ejer, også indbo,
hvem har møbler, malerier, porcelæn og smykker, samlet gennem et langt liv,
der totalt er under 86.000 kr. i værdi?

Enig med alka, bedre at spare lidt op...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-01-16 11:42

svendgiversen, læs og forstå

https://www.borger.dk/sider/folkepension-aeldrecheck.aspx

Det her har jo ikke noget med formuen at gøre i forbindelse med ældrechecken

Citat
ikke kun halve biler, men alt hvad en værdig pensionist ejer, også indbo,
hvem har møbler, malerier, porcelæn og smykker, samlet gennem et langt liv,
der totalt er under 86.000 kr. i værdi?

Tillægsprocenten, som du selv har skrevet er meget lav, har intet med din formue at gøre, men den indtægt, som du modtager ved siden af din folkepension

https://www.borger.dk/Sider/Personlig-tillaegsprocent.aspx?NavigationTaxonomyId=e0d51f79-8b28-4686-8d77-4e10efc8a5de

svendgiversen, du er jo ikke den, der handler mest af alt i Danmark, og alligevel klager du !!!!!!!

Citat
i dag kom de rensede tæpper fra Flensborg,
i morgen skal jeg ned for at spare endnu mere...

svendgiversen, rent økonomisk, så tror jeg, at du har det godt, men du "holder" på dine penge, samtidig med at du klager din nød

Det er jo ikke så mange år siden, at du solgte et hus. Jeg tror, der har været en fortjeneste på salget, men du har jo ikke købt en ny bolig.

Du har tidligere skrevet, at du først giftede dig med din nu afdøde kone, da hun havde sparet sammen til udbetalingen på et hus, så denne udtalelse holder ikke vand

Citat
da jeg først begyndte at tjene penge var jer 27 år,
mange af mine kollegaer købte dyr bil for lånte penge til dengang høje renter,
vi ventede og købte hus

Kommentar
Fra : netop

Dato : 30-01-16 12:24

Patetisk at brokke sig over der er nogen der får en sølle ældrecheck når man selv har sit på det tørre...

En anden ting er at denne tråd jo faktisk tilhører jensviggo som spørger:

Hvem udbetaler ældrechecken.

Så skulle vi ikke stoppe al det brokkeri fra de velbjergede pensionister som har rigeligt fordi de har fået i hoved og r.. på grund af at de ejede fast ejendom...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-01-16 12:24

Ok, kun likvide midler,
som det fremgår af ovenstående er min nedvurdering af de 86.000 kr. baseret på
alt hvad man ejer.

Og hvad er så likvid formue?
Nu forstår jeg godt, at der tilsyneladende snydes så meget,
man kan jo bare hæve det over 86.000 kr. inden nytår og investere det,
eller gemme det i madrassen et par måneder.

Og ans, tak fordi du holder så fint øje med min fortid, men du fik ikke det hele med.
vi købte hus straks vi blev gift, men først bil et år senere, da huset var steget i værdi.
Andre stiftede gæld for at købe bil til dengang op til 17% i årlig rente.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-01-16 13:10

Hm... Jeg er fattig folkepensionist. Jeg får stort set alle de tilskud man kan få. Min tillægsprocent er 100.

Det betyder, at jeg lige har fået udbetalt 19.534 kr i pension, når skatten er trukket. Manne manne penge, hvis det var hver måned.

Men de andre 11 måneder får jeg udbetalt 9242 kr. Liiiiiiiige knapt til at leve for når man også har en hund og en elscooter. Og alle de faste udgifter, der nu engang er i nutidens liv, husleje, el, vand, tv, internet, telefon, osvosv... Det er utroligt, at der overhovedet er råd til kost til mig og tørfoder til hunden..

Det betyder altså, at den fine "ældrecheck" på 16000 kr er svundet til lige over 10.000 kr når skatten er trukket..

Jo, der er også lidt ATP, 669 kr pr måned. Mere blev det ikke til. Jeg har været førtidspensionist fra jeg var 44.
Og havde ikke nogen opsparing i de første mange år af mit liv, fordi det ikke faldt mig ind, at min mand og jeg ville blive skilt. Han havde en solid tjenestemandspension. Og en god skilsmisseadvokat.
Og jeg ville bare væk!
Jeg er nok ikke den eneste kvinde, der er røget i den fælde.

Alligevel er jeg HELDIG. Jeg bor lige hvor jeg helst vil. Og som jeg helst vil! Og i de sidste år på førtidspension så jeg armoden komme snigende. Så jeg nedsatte mit forbrug og sparede op. Lige til grænsen på 88.000 kr.
Så indtil videre, så klarer jeg mig.. Og jeg kan ikke rigtig have ondt af jer, der føler jer snydt for ældrechecken fordi jeres indtægter eller formuer er for høje.. Hvad skal I dog med alle de penge? I må jo mindst være sidst i tresserne, som jeg selv er. Hvor langt et liv forventer I?

Nyd dog hvad I har. Og indret jer med den pension, I har. FLYT! hvis I bor for dyrt. Hellere det, end at ende livet i surhed og misundelse. .

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-01-16 13:36

En fornøjelse, at læse Birgitta`s indlæg. Både klogt og rigtigt.
Jeg higer skam ikke efter ældrechecken. Er ikke det mindste misunderlig, på dem der får.
Jeg har selv været førtidspensionist, siden 1992. (50 årig). Konen har nogle medarbejder aktier, så vi klarer os fint økonomisk. Sidder i egen bolig, til 1.700 kr./mdr. Selvfølgeligt + energi. Men det er OK.

Vi bruger ikke store penge til Bil og rejser. Men køber øl, vin og tobak, som det passer os.
Og brænder også en del benzin af.

Så jeg er sådan set, ligeglad med hvad andre får. Jeg/vi lider ingen nød. Bortset fra, hvad jeg tidligere har nævnt: Man kan godt mærke, der skrues ned for velfærdssamfundet.

M.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 30-01-16 13:51

Sikke da en sidespor vi alle kom ud på.
Jensviggo stillede en kort præcis spørgsmål, og nu har han en hel dags læsning.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-01-16 14:13

svendgiversen -> Præcis som kontanthjælpsmodtagere er 'formue' i dette tilfælde = penge på kontoen, samt båd, bil, sommerhus, værdipapirer, privat pensionsopsparing osv.

Ikke værdien af egen bolig og indbo ..medmindre man bor i et palads til over 800.000 kr. som enlig.

Jeg ejer en værdi på 415.000 kr. i min andelsbolig, hvor jeg har folkeregisteradresse. Jeg bliver IKKE trukket i kontanthjælp eller skal spise mine mursten op. Det samme gælder pensionister.

Til gengæld skylder jeg ikke en krone nogen steder. De penge jeg har tjent har jeg brugt på at være gældfri og lagt i mit hjem. Det er opsparing nok for mig.

Jeg hører ofte at man som kontanthjælpsmodtager nasser på samfundet som ledig, men de som har deres på 'det tørre' skylder ofte, på trods af deres gode job, en million eller mere væk ..hvorefter de så trækker alt hvad remmer og tøj kan holde fra i skat og afskrivninger på gæld, snyd, svindel og ståmænd. Får statstilskud på forbedringer i deres gældstyngede parcel via håndværkertilskud og energi forbedringer (isolering og solceller for et eksempel.)

Se DET er de 'rigtige' samfundsnassere! Vi andre betaler for deres overforbrug, fup og fiduser.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-01-16 14:18

Jada! JensViggo skal da sørme have noget for at stille sit spørgsmål

Vi er da ikke fedtede her på Kandu..

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 30-01-16 14:55

Det var dog fantastisk den røre det gav, men kun positivt ment. Da var da vist nogen der fik luftet lidt ud i krogene. Eriks ældrecheck er på vej efter et par justeringer hos borgerservice. Så må det ta´ den tid det ta´ r. Tre uger skulle udbetaling Danmark ha´ til at få styr på det.

mvh jensviggi

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 30-01-16 14:56

aaaahhhh viggo sku der stå

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-01-16 15:31

@Birgitta
Hvis man når så langt som til plejehjemmet er det også rart med lidt på kistebunden, der skal jo både betales husleje og dyr mad, normallervis kan pensionen dække så der er lidt lommepenge (hvis man ikke er for svag til at bruge dem), men du så vel også den fejl som ministeriet lavede før jul da der var tale om at pensionister skulle have sænket boligydelsen, det ville gå hårdest ud over de fattigste, og derfor blev det droppet..........men det undrer mig ikke hvis de tager det op igen, der skal jo skæres i velfærden få at få råd til alt muligt andet og unødvendigt.

@Molokyle.
På EB står der en artikel om en syg ældre der af sin kommune har fået besked på at tage lån i sin andelsbolig fremfor at få kontanthjælp, men af den opståede debat viser det sig at det må kommunen ikke forlange, og banken vil jo heller ikke når der er en usikker indtægt.
Debatten er fyldt med trollere som skriver at han ikke skal nasse, men det kan ikke undgås.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 30-01-16 15:39

bortset fra det, hvordan sletter jeg messenger på min iphone, der er gået kuk i den efter opdatering til IOS 9.2.1

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-01-16 19:46

Det kan jeg ikke svare på jensviggo, måske skulle du spørge igen et andet sted?

Men du har jo ikke noget imod at vi udvidede dit meget simple spørgsmål,
hvor svaret straks kom entydigt fra flere kandu brugere.

Til det lidt mere diskutable, hvem har ret til ældre checken??

Og jeg har ikke noget imod at din ven Erik får sin ældre check som værdigt trængende,
det jeg argumenterer imod er den tilsyneladende ret tilfældige måde den tildeles på.

Noget der dels belaster vore skatteberegnere urimeligt meget,
og noget der let kan manipuleres med, eksempelvis ved at reducere sin likvide formue.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-01-16 22:56

LuffA, ja, jeg fik en mail om at de desværre var kommet til at udbetale 25 kr for meget i januar måned, men de skulle nok sørge for at udbetale 25 kr mindre i februar...

Min lejlighed er så lille, så de ikke prøver på at true mig til at flytte til en mindre og billigere lejlighed ved at tage af min boligydelse.. Det må være det, det går ud på..

Jeg har ikke rigtig planer om at komme på plejehjem! Nogensinde!

Det er værre end et fængsel.
Her hvor jeg bor, kan jeg gå når det passer mig! Og komme hjem, når det passer mig.

Jeg får ikke vippet min eventuelle kørestol, så jeg ikke kan rejse mig.
Jeg bliver ikke frataget min kære elscooter, så jeg ikke selv kan køre en tur..

Og jeg risikerer ikke, at telefonen på "mystisk vis" bliver sat på lydløs så ingen kan ringe til mig..

Jojo, jeg har set lidt af hvert...
Desuden er huslejen SÅ høj, så hele min formue vil være boet op i løbet af det første år..
Derefter får man boligydelse. Men ikke mere end det passer det offentlige at betale..

Næ. Min lille formue vil såmænd nok gå til istandsættels af min nuværende lejlighed, flytningen og det kæmpe indskud, der også skal til for at leje en lillebitte lejlighed på et "plejehjem". Så formuen er væk inden jeg kommer på plejehjem.

Jeg forsøger at indrette mig, så jeg kan klare mig "længst muligt i eget hjem" uden emsige kommunale madammer til at komme og snuse i mit lille jomfrubo!

Hvad bilder de sig ind?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-01-16 23:01

Jensviggo, mine spil gik i udu efter opdatering...
Jeg skulle lukke HELT ned, noget med at holde flere lukkeknapper inde til skærmen blev sort.
Og derefter lukke op igen... Måtte finde kode frem, som jeg ellers ikke bruger.....
Men nu virker alt igen..

Spil kan man jo ikke undvære, altså uden gevinster, selvfølgelig!

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 31-01-16 07:26

Tak til Birgitta, jeg slukkede og genstartede og nu har jeg messenger igen. Tak Birgitta

Kommentar
Fra : alka

Dato : 31-01-16 11:03

Ja den om ældre checken, kan give anledning til megen tidsforbrug.

Jeg fik meddelelse fra SKAT om forskudsregistrering - her stod, at konen og jeg skulle have ældrecehck januar 2016. Da vores tillægs% er på 71, viste jeg, at det var en fejl, men hvordan kunne den lande der?

jeg ringede til SKAT, det havde de ikke noget at gøre med, det var Udbetaling Danmark!

Jeg ringede til Udbetaling Danmark, Det havde de ikke noget at gøre med, da de ikke viste noget om vores formue - lød logisk - det var SKAT jeg skulle have fat i.

Jeg ringede igen til SKAT - det havde de ikke noget at gøre med, jeg skulle kontakte Udbetaling Danmark! Dem har jeg lige talt med, de siger, at de ikke har kendskab til min formue, og de blot får det af vide fra SKAT, hvordan kan i så sætte mig på til ældrecheck. Beklager vi kan ikke hjælpe dig, ring til Udbetaling Danmark.

AK JA, det bureaukrati, det bureaukrati. Jeg slettede ældrecheckbeløbet på begge forskudsregistreringen.

På vores efterfølgende nye "lønsedler" fra Udbetaling Danmark stod der, at vi ikke var berettiget til checken pga. vores formue og en tlillægs% på 71! Gud ved hvordan de er kommet frem til det???

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-01-16 12:39

@Svendgiversen

Du har ret i at det er surt at mangle checken blot fordi at der står en tusse for meget i likvid kapital, så måske bør man inddele den i mindre trin, så er der heller ikke så mange der vil skynde sig at hæve på kontoen midt i december.
Alene LD (de fastfrosne dyrtidsportioner fra 70`rne) udgør for mit vedkommende 66.000 efter skat, så der skal ikke meget til før jeg mister checken, ikke noget at blive pissed over.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-01-16 13:50

Jensviggo: fantastisk, ikke? Jeg blev osse SÅ glad, da mine spil kom i orden igen..
... Så er det bare at huske det til næste gang, det sker..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-01-16 14:07

Det er da surt at miste sin ældrecheck hvis der står 1000 kr for meget på kontoen... Men er man ikke selv lidt skyld i det? Man kan jo bare give lidt større gaver til jul..

Ved at læse linket tidligere i tråden er det gået op for mig, at jeg faktisk godt kan spare lidt mere op end jeg gør.. For de penge, der går ind i pension i slutningen af december, bliver åbenbart IKKE talt med i formuen.... De er jo til at leve for i januar..

Så kunne jeg godt have sparet på nogle af julegaverne sidste år..

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-01-16 15:37

Citat
For de penge, der går ind i pension i slutningen af december, bliver åbenbart IKKE talt med i formuen.... De er jo til at leve for i januar..

Der kan jo godt stå en del til budgettet, januar er typisk den måned hvor man skal betale forsikringer og TV-Licens.
Apropos droppede jeg min budgetkonto i efteråret idet banken varslede at de ville tage 500 kr i gebyr for at styre den, oven i det gebyr som man betaler bare for at have en Nemkonto.
Så tror da fanden at bankdirektøren kan få 16 millioner i løn om året

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 31-01-16 15:52

Citat
Apropos droppede jeg min budgetkonto i efteråret idet banken varslede at de ville tage 500 kr i gebyr for at styre den, oven i det gebyr som man betaler bare for at have en Nemkonto.
Så tror da fanden at bankdirektøren kan få 16 millioner i løn om året

LuffeA så må jeg da lige påpege at du tilsyneladende har det forkerte (læs: for dyre) pengeinstitut - jeg betaler da ikke én krone for at have en nemkonto med tilhørende Visa-dankort - ej heller betaler jeg noget for at have et Master Card med tilhørende rentefri kredit i en måned...

Fatter ikke dem der vil betale for at have deres (små/eller måske lidt flere) penge stående til minus rentetilskrivning og gebyrer?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-01-16 18:11

Der føler jeg så trang til, at ta`DK`s måske mest udskældte bank lidt i forsvar. Nemlig Danske Bank, som vi iøvrigt har haft siden sidst i 70`erne. Eneste gebyr, vi betaler er på en lille konto, vi har stående til uforudsete udgifter. Der må kun hæves een gang pr. måned, ellers koster det 10 kr.

Ellers ingen gebyr. (Og vi har budget konto). Måske fordi vi er kernekunde, efter mange år.

At f.eks. Thisted Vand, skal have 18,75 kr., for at sende en faktura, kan DB jo ikke gøre for. Men det sker to gange pr. år, så lad dem dog.

M. En tilfreds DB kunde. De findes trods alt også.