/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
leje af diasscanner til 6x7cm dias
Fra : ingelein
Vist : 1241 gange
30 point
Dato : 24-01-16 00:17

Hej
Jeg vil så gerne scanne dias på 6x7 cm men kan ikke finde en egnet scanner til overkommelig pris. Det er kun en eengangsforeteelse at jeg skal have scannet 300-400 dias. (Profibilleder fra min tid som designer på Gutenberghusbladene). De fylder for meget som originaldias og jeg vil gerne have digitaliseret dem.
Jeg vil gerne købe en scanner til omkring 500 kr - eller leje en til samme pris.
Hvem kender sådan en scanner?
Ingelein

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 24-01-16 00:19
Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-01-16 00:34

Ja - tænk bare, det kunne jeg ikke selv have fundet på. Men nu er det ikke et helt almindeligt format jeg efterspørger, så jeg havde håbet at der var en fotokyndig herinde, som kendte een, der ville leje den ud. Ellers har de en på statsbiblioteket, som jo ikke ligger lige i nærheden af Fredericia.
Google selv - og se om du kan finde en scanner til storformat til en mindre pris end 4-5.000 kr.
Ingelein

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 24-01-16 09:58

HEJ INGELEIN

PRØV AT SPØRGE DEN LOKALE FOTOHANDLER, HVAD HAN SKAL HAVE FOR AT SCANNE DINE
DIAS OVER PÅ EN DVD ELLER EN PIND.
DET KUNNE VÆRE DET VAR ALLERNEMMEST.

HELD OG LYKKE MED DET.
MVH AG112

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-01-16 10:15

@AG112
Det drejer sig om flere hundrede - måske 500 dias. Så arbejdslønnen vil være ubetalelig- det tager lang td at scanne hvert enkelt billede.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-01-16 10:38

Det kan tage op til 5 minutter at scanne et negativ. Desuden skal de afmonteres fra de bestående ark og sættes i rammer, specielt til pågældende scanner. Der er firmaer, der laver den slags arbejde, til priser fra 5-10 kr. pr. styk!........ og så meget er det ikke værd for mig, når jeg selv har tid til det.
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-01-16 13:31

1 par ideer.
Jeg bruger/te et foto forstørrelses apparat der kan håndtere de store gamle negativer/ dias skal dog først ud af ´rammen´ som så lå billedet op på en hvid baggrund.
Men kvaliteten kan man altid snakke om - men stadig bedre end bare have dem liggende til ingen nytte.
Du kunne også lave/ få lavet direkte direkte aftryk på et stykke fotopapir = mange dias på et A4 ark - disse er dog i negativ men kan hurtig rettes på en pc

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-01-16 14:39

Hej mig-selv
Jeg har i dag eksperimenteret lidt med at affotografering med lys i baggrunden. Det er ikke ok, så jeg må lige tænke mig om, hvad jeg i grunden vil med disse fotos. Det er jo stadigvæk den professionelle fotograf, som har rettighederne til billedet, mens jeg har ophavsretten til det fotograferede. Det var ugebladene, som betalte manden
http://www.fyens.dk/nordfyn/Fotografens-sidste-skud/artikel/418839
Jeg havde tænkt på at kontakte ham for at høre om han ville leje en diasscanner ud - men han hader vist alt digitalt, fremgår det af artiklen. Han var mega-dygtig og mega-speciel.
Kender du noget til flatbedscannere, som har mulighed for diasscanning?
Jeg har også overvejet at lægge billederne i en diasfremviser og fotografere billederne på lærredet.
Det siger sig selv, at det er super optagelser, som ikke er sat i ramme, men i fotolommer.
Ingelein

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 30 point
Dato : 25-01-16 14:55

Dias scannere findes der, men tror ikke du finder en ´billig´ der kan tage dit format.

Citat
billederne i en diasfremviser og fotografere billederne

Også det jeg gjorde, bare med et forstørrelse apparat - kvaliteten bliver som gamle Super8 film der bliver optaget på video kamera - nogle kan leve med det, andre ikke, men prisen for pro arbejde taget i betragtning så burde man kunne leve med kvaliteten.

Og dem jeg tog en ´kopi´ af, var gamle S/H negativer, prøvede aldrig med farve - det var stort arbejde trods alt - og de skulle repareres for ridser osv på pc.

Du kunne prøve Ebay eller et loppemarked, jeg havde engang ´øje´ på en på GoG der kunne tage flere forskelige størrelser, den var til at købe for et par hundrede, men fik aldrig købt den.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 27-01-16 00:03

Så er der da en mulighed i dette tip!

http://www.kandu.dk/tip22594.aspx

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-01-16 09:19

ingelein, her er måske løsningen

https://www.youtube.com/watch?v=QUO4Wida_wY

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-01-16 10:17

God morgen til marken84 og ans
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 31-01-16 14:49

Tak for svaret mig-selv.