/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Ledningstværsnittet i tavlen
Fra : Mike_Wazoski
Vist : 2027 gange
100 point
Dato : 21-01-16 16:28

Jeg er ved at købe hus, og jeg kan læse i Elrapporten "Der er anvendt for lille ledningstværsnit i eltavlen". Hvad vil det koste/betyde, hvis installationen skulle gøres lovlig?
Ville det eksempelvis betyde at ledningerne fra eltravlen ud i huset skulle skiftes? Og hvor alvorligt er det - noget man godt kan leve med i noget tid eller noget som skal ændres med det samme?

Mvh.

Mike

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-01-16 16:41

Det er jo ikke godt at vide om vedkommende kun mener selve tavlen eller huseet i almindelighed.

Du må spørge den, som har lavet rapporten. Til lysinstallation er 1,5 mm2 normalt korrekt. der fås heller ikke mindre installationledninger.
Komfur og lignende med mere end 15 A sikringer kræver størrere ledrdimension. så skal ledingerne internt i tavlen også være i samme diment´sion frem til gruppesikring og afbryder. Det kan være at fejlen kun er på den sidste del, som vil være overkommelig at ændre.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 21-01-16 18:37

Hvilken kvadrat er brugt - og hvor ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-01-16 23:15

Der er kun tale om de korte ledninger i gruppetavlen, de er lette at skifte.
Feks. sidder de mellem HPFI-afbryderen og grupperne.
Tager elektrikeren max 2 timer at skifte.
VH Palle