/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Tilbagestille.
Fra : Fynboerne
Vist : 488 gange
100 point
Dato : 12-01-16 11:34

Min stationære PC er indkøbt med Windows 7 og i september opgraderede jeg den til Windows 10 og det har jeg meget fortrudt.
Hvordan gør jeg får at få den tilbage til fabriksindstillingen?
Det er en HP Pavilion p6 series Model No p6-2025sc
Der var ingen Windows cd med ved køb.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 12-01-16 11:38

hvorfor nu det du bliver på et tidspunkt tvunget til at bruge windows 10 lidt tålmodighed så kører windows 10 rigtig godt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-01-16 12:05

Min egen kan ikke, men prøv lige at fortælle computeren, at det er den gamle dato - altså før de 30 dage.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 12-01-16 12:30

Som Microsoft udtaler: Det er på eget ansvar at køre med Windows 7

Jeg ville da ikke bytte tilbage selv hvis jeg havde muligheden...

Giv det nu lige en chance, så bliver du rigtig glad for WIN 10 - det er jo i øvrigt fremtiden om du vil det eller ej...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 12-01-16 12:45
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-01-16 14:05

Ja det er noget af en svada.................gud ved hvad den egentlige agenda er.

Meeeen når nu win 10 er så sikker - hvorfor skal der så opdateres hele tiden.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-01-16 15:56

Citat
Hvis du anvender Windows 7, "så gør du det på eget ansvar,"
Betyder det mon så at anvendes Windows 10, så er det Redmond's ansvar???

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 12-01-16 16:33

Hvis det er en nyere maskine ligger alle recovery filerne nok på en skjult partition på harddisken. Min acer har et program kaldet " Acer recovery management" som til tillader mig at nulstille eller gendanne det oprindelige OS. Måske har din maskine også HPs version af det?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 12-01-16 16:47

Under opstart trykker du på F11-tasten og følger vejledningen. Her får du bl.a. mulighed for at sætte det hele tilbage som da du købte den. Det betyder bl.a. at disken reformateres og Windows 7 geninstalleres.

Skulle det ikke lykkes at få F11-tasten til at virke kan man sætte "Recovery" partitionen ( den HEDDER sådan" active med et partitioneringsprogram og genstarte maskinen.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 12-01-16 16:48

Citat
Meeeen når nu win 10 er så sikker - hvorfor skal der så opdateres hele tiden.

Sikkert for at holde den kørende og sikker, intet er jo statisk her på nettet - blot et bud

Citat
Ja det er noget af en svada.................gud ved hvad den egentlige agenda er.

Ingen tvivl om det - se at komme over på WIN 10 medens den er gratis...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-01-16 17:23

Tja - man kan jo også kopiere win 7 og 8 over på andre harddiske inden der opgraderes til win 10

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 12-01-16 18:30

Citat
Ja det er noget af en svada.................gud ved hvad den egentlige agenda er.

Det er de amerikanske efterretningstjenester der har fået lagt noget nyt spionsoftware ind i Windows og som de gerne vil have udbredt hurtigt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-01-16 18:37

Citat
Det er de amerikanske efterretningstjenester der har fået lagt noget nyt spionsoftware ind i Windows og som de gerne vil have udbredt hurtigt.

Gisp - så ved de nok også at jeg snupper et par småkager fra kagedåsen.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 12-01-16 18:43

Citat
Gisp - så ved de nok også at jeg snupper et par småkager fra kagedåsen.

Ja pas på med hvad du laver!

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 12-01-16 19:47

Jeg er en af dem der er gået tilbage til Win7.

En del af mine programmer ville simpelthen ikke køre i 10'eren.

Så nej, Win 10 er ikke lykken for alle - ligemeget hvor højt Microsoft og nogle kandu brugere synger dens pris.

Vi har da et par år endnu at løbe på inden 7 følger XP til den evige softwarehimmel.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 12-01-16 19:55

Jeg gik også tilbage til 7 på min bærbare fordi at den kørte så sløvt som bare f......

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-01-16 21:00

Hov jeg roser den ikke til skyerne......................jeg kører også XP på en gammel bærbar.
Win 8.2 bruges til at styre noget elektronik, og det kan win 10 ikke.

Win 10 er den hurtigste på min gamle bærbare fra 2008
(oprindelig beregnet til XP og Vista og Linux)

Kommentar
Fra : Fynboerne

Dato : 13-01-16 09:26

Nu er jeg da blevet i tvivl om jeg skal beholde Windows 10 eller gå tilbage til 7.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-01-16 09:47

Med mindre du kan ringe til HP Danmark og få/købe en DVD med win 7 som passer til din maskine, så tror jeg ikke du umiddelbart kan vende tilbage til win 7 nu.
Jeg vil ikke råde fra eller til.

Prøv lige at kigge i enhedshåndtering om alle drivere er ok.
Højreklik på flaget nede til venstre og vælg enhedshåndtering.
Hvis alt er ok vil du se en snorlige kolonne med alle enheder og deres drivere.

Og du har vel hentet og installeret den danske sprogpakke, så alt vises på Dansk.

Her kan du også tjatte med nogen fra HP Danmark.
http://support.hp.com/dk-da/drivers

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 100 point
Dato : 13-01-16 09:47

Citat
Nu er jeg da blevet i tvivl om jeg skal beholde Windows 10 eller gå tilbage til 7.

Det kommer helt an på hvorfor du har fortrudt. Hvis det er fordi at enten din maskine eller nogen af de programmersom du bruger ikke kan køre ordentligt med Win10 så er det nok en god ide at gå tilbage til Win7. Jeg gik selv tilbage til Win7 netop fordi at den kørte meget dårligt med Win10.

Jeg har selv en HP stationær og ved derfor at den er født med en "Recovery" partition på disken som man kan få adgang til under første del af opstarten (inden Windows begynder at starte) ved at trykke på F11-tasten. Man skal hverken bruge CD'ere eller lign. alt ligge i "Recovery" partitionen. Der kommer en menu hvor et af punkterne er at geninstallere alt som da den kom fra fabrikken. Dette punkt formatere disken og lægger en frisk Windows 7 ind på disken. Hele Windows-installationen incl. alle drivere ligger i "Recovery" partitionen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-01-16 09:57

Ja Søren - men det turde jeg ikke love, når den er opgraderet til win 10.

Men i morgen kommer jeg forbi en HP med oprindelig win 8.1 som er opgraderet til win 10.
Så vil jeg lige se om muligheden er tilstede.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 13-01-16 10:16

Det kan jeg sige med 99,9% sikkerhed at den er medmindre at han selv aktivt har fjernet Recoverypartitionen. Min egen bærbare, som også er en HP, har været opgraderet 2 gange til Windows 10 og sat tilbage til 7 igen, og den har stadig en intakt recoverypartition. Jeg har lige prøvet at starte den op, og den virker stadig.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 13-01-16 11:05

Da jeg rullede Win 10 opgraderingen tilbage til 7, gik min pc i udu og historien endte med at jeg slettede alt og geninstallerede 7.

10'eren har jeg brændt på en skive, så den er lettilgængelig hvis jeg skulle ombestemme mig.

Min noget ældre HP Pavilion kører med 10 - det går fint. Den primære pc er en hjemmebygget stationær, som jeg opgraderer med et par års mellemrum.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 13-01-16 11:34

Citat
Da jeg rullede Win 10 opgraderingen tilbage til 7, gik min pc i udu og historien endte med at jeg slettede alt og geninstallerede 7.

Det har jeg også før hørt i andre sammenhænge. Derfor tog jeg backup før jeg opgraderede til 10. Men sådan som jeg tolker Fynboernes oplæg så ønsker de en total tilbagerulning til fabriksindstillingerne, og det er reelt en geninstallation af Windows 7.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 13-01-16 11:44

Jeg kommer til at tænke på at man efter en geninstallation af en flere år gammel Windows 7 bør sætte en halv dag eller mere af til installation af opgraderinger.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 13-01-16 11:58

Du har ret, Søren_Steen_Nielsen

At installere Windows tager næsten ingen tid - men det gør opdateringerne til gengæld. Dertil kommer alle de programmer, som jo også skal være der. Jeg sætter gerne en dag af til projektet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-01-16 12:04

Fint - det er rart at vide.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-01-16 12:07

Fint - det er rart at vide.......................altså at den oprindelige recovery ligger der endnu.

Godkendelse af svar
Fra : Fynboerne

Dato : 14-01-16 10:19

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.
Nu er jeg blevet meget i tvivl om, hvad jeg skal, men løsningen er nok, at jeg beholder Windows 10, da jeg ikke har problemer med nogen programmer. Det er nok mig der har et problem med at finde ud af det, men det kan læres, at bruge 10eren.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-01-16 10:26

Her er en et hæfte om Windows 10:

http://www.libris.dk/products/fa-mere-ud-af-windows-10

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 14-01-16 10:38

Velbekomme. Jeg skal selv have fundet ud af hvorfor min egen bærbare køre så dårligt med 10, formentlig mangler den RAM. Så det får den i løbet af februar, så prøver jeg igen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-01-16 10:47

Min gamle bærbare med win 10
1,7 ghz dual core
3 GB ram
Bruges ikke til krævende foto/film/tegne - opgaver.