/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kartofler - små sorte "ting" under huden
Fra : lgs
Vist : 498 gange
100 point
Dato : 05-01-16 18:01

Vi er et par stykker med køkkenhaver langt fra hinanden, der de seneste par år har oplevet, at vore hjemmeavlede kartofler - for mit vedkommende bl.a. Solist - har en mægde bittesmå sorte prikker lige under huden, prikker der vel allerhøjest er 1 mm dybe, og som ikke synes at påvirke holdbarheden.
Jeg har ikke data om min havejords tilstand. De sidste par år har jeg dog samtidig med sætningen kultiveret lidt duemøg ned.

Det er mere et skønhedsspørgsmål end et problem - altså bortset fra at jeg gerne ville vide, hvad det drejer sig om.

Og nej - jeg står ikke lige for at ville sætte næste sæsons kartofler

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-01-16 18:09

Kan være overfladiske spireøjne. men de ryger jo blot af når man skræller eller piller dem.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-01-16 18:14
Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-01-16 18:51

Det lyder som de små prikker jeg jævnligt møder på "mine" kartofler, jeg køber dem i Netto, de hedder Vildmosekartofler.
Prikkerne er mindre 1 mm store og man kan skrabe dem af med en urtekniv.

De er ikke med i rotw's link.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-01-16 20:31

Det er formodentlig skurv. De dukker meget gerne op, når man af misforstået godhed kalker jorden før, under eller efter lægning af kartofler. Muligvis kan duemøget også gøre det. Du skal nok lægge duemøget på komposten og bringe det ud oven på jorden, når kartofler er banket ned. Kompost og i mindre grad dyregødning skal man passe på med at grave ned, det tager en masse af ilten i jorden. Lad hellere regnorme og regnvand trække det gode ned i jorden.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-01-16 17:36

kartofler har nu skræl og ingen hud!

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 07-01-16 17:48

Citat
kartofler har nu skræl og ingen hud!

er du nu sikker på det - huden skræller man af i min forståelse af det danske sprog

her kunne det være interessant om en "lærd" ville give sit besyv med

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-01-16 17:53

Citat
kartofler har nu skræl og ingen hud!

Citat
er du nu sikker på det - huden skræller man af i min forståelse af det danske sprog [Blink]

her kunne det være interessant om en "lærd" ville give sit besyv med

Selvom jeg synes jeg ved mange ting vil jeg dog ikke kalde mig "lærd".

Men jeg er også af den opfattelse, at det yderste kag på en kartoffel hedder "skræl", såvel som det gør på æbler, gulerødder, rødbeder m.m.

Men du kan jo prøve at google henholdsvis "kartoffel+skræl" og "kartoffel+hud", og se hvad du får ud af det.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-01-16 19:00

Bringer overfladens navn problemets løsning nærmere?

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 07-01-16 19:55

Citat
Bringer overfladens navn problemets løsning nærmere?

næh! - men nu er det opr. spm. udliciteret til en decideret haveside inkl. det sproglige spm.
Herom forhåbentlig mere senere.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-01-16 20:04

Citat
Bringer overfladens navn problemets løsning nærmere?

Hud eller skræl, vi ved jo hvad der menes, og netop derfor nøjedes jeg med, at trække på smilebåndet da jeg læste det.

Men, om sommeren, når kartoflernes skræl er meget tynd, så minder den nu meget godt om hud.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 08-01-16 11:24

Reducering af indre pletter
Indre sorte pletter er en fysiologisk defekt i knolden og skyldes celledød, som ses ved små sorte pletter.
http://www.yara.dk/godning/afgroder/kartofler/kvalitet/reducering-af-indre-pletter/

Eller kan det være stødpletter?
http://www.yara.dk/godning/afgroder/kartofler/kvalitet/reducering-af-stodpletter/

http://www.yara.dk/godning/afgroder/kartofler/kvalitet/

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 08-01-16 11:28

Jaja Lgs så mødes vi om skræl og hud på HAVENYT.DK
INGELEIN

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 08-01-16 12:13

Og jeg vil ha det sidste ord

Aspargeskartofler har gul hud- og kødfarve!!

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 08-01-16 12:20

Citat
Aspargeskartofler har gul hud- og kødfarve!!

Hmmm, bortset fra faconen, så synes jeg de ligner mange andre kartofler.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 100 point
Dato : 08-01-16 13:29

Forøvrigt er der også noget der hedder kartoffelbrok

Og lad nu hud være hud, skind, skræl ...........osv.
Ex.
Symptomerne ses som sølvgrå svagt indsunkne runde pletter på overfladen af knoldene. Sølvfarvningen skyldes, at svampen angriber et tyndt hudlag umiddelbart under det yderste hudlag. Herved opstår et tyndt hulrum under huden.
De angrebne grå plamager kan give anledning til væsketab, hvis kartoffelknoldene udsættes for udtørrende luft under oplagring. Derfor skrumper knolde med stærke angreb af sølvskurv.

Må vi få et billede af dine kartofler?

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 09-01-16 16:25

Citat
Må vi få et billede af dine kartofler?

det er jeg desværre ikke i stand til, men jeg hælder til at tro, at det har med en slags svamp at gøre. Mener at huske, at det sidst på vinteren udviklede sig det, du beskriver katekismus.
Men altså: det er bittesmå, sorte prikker, næppe større end et punktum i denne tekst.

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 09-01-16 22:23

Tak for svaret katekismus.