/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Måleapperatur til dampe mm.
Fra : quorn
Vist : 633 gange
50 point
Dato : 31-12-15 22:00

Hej alle,

Det lugter på mit kontor i min lejlighed som om min psykisk syge underbo er begyndt at lege med (evt. sniffe) kemikalier nedenunder. Det er jeg i sagens natur ikke helt tilfreds med.

Findes der måleapparatur som kan dokumentere/vise indhold af eventuelle kemiske dampe i luften?
Og såfremt, kan man leje/låne den slags udstyr hos malerfirmaer eller andetsteds?

MVH Q

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-01-16 00:48

Hvad med at gå ned og på en venlig måde sige, at der kommer mærkelige lugte og spørge, om de kommer derfra?
Min erfaring er, at mennesker godt kan lide at blive draget omsorg for.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-01-16 09:39

Det kunne jo være at underboen har fået lakeret gulve? Fået sprøjtet mod skadedyr eller lign.?

Følg php_et's råd.

Lugtgener går man, såfremt du ikke finder en mindelig løsning med underboen, til sin udlejer/ejerbolig- eller andelsforening med.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : quorn

Dato : 01-01-16 15:31

Har faktisk været nede for at tale med underboen, men døren blev bare smækket i. Psykisk syge er meget forskellige fra hinanden, og nogle kan være vanskelige at kommunikere med. Har haft flere som nabo/underbo. Underboen er den type som ikke hilser tilbage (som den eneste i opgangen) etc., så det kommer der desværre ikke noget ud af. Har normalt gode forhold med mine naboer/underboer, men nogle er udenfor pædagogisk rækkevidde.

Jeg har talt med ejendomskontoret om det, og der har ikke været skadedyrsbekæmpelse.

Jeg tvivler kraftigt på at der er blevet/malet hos den psykisk syge, selvom det ikke kan udelukkes helt.

Men kan man slet ikke måle dampe/kemikalier på nogen måde?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-01-16 15:53

Det kan lade sig gøre med gaskromatografi, men vil være ret besværligt, hvis man ikke lige kender nogen med viden, erfaring og adgang til grejet.
Du skal nok have udlejer eller ejerforeningen ind over.

Kommentar
Fra : quorn

Dato : 01-01-16 16:29

Så det er noget med at alliere sig med en DTU studerende?

Udlejer har jeg en aftale med, men jeg forventer ikke som udgangspunkt at ejendomskontoret finder ud af noget.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-01-16 16:44

Kemiske dampe er et upræcist udtryk. Der findes ingen teknisk målemetode som svarer til vores lugtesaans.
en metode er at bruge aktivt kul til at opsamle diverse gasser. de kan så uddrives igemn i laboratoriet og analyseres med gascromografi. Men man skal vide hvilke gasser eller typer man skal undersøge for. ellers skal der meget solide mængder til. Fejlkilden er alle de sædvanlige gasser, der også kommer fra dig eller dit indbo. DeM har du vænnet dig til og kan ikke mærke dem.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-01-16 19:47

Køkkenkemi?

Fremstilling af: Speed, (M-)DMA (=Extacy) og ekstration af hamp (canabinol) med ether eller propylalkohol lugter MEGET kemisk.

..og kan få enhver mærkelig underbo til ikke at ville samarbejde.
..men så er det en politisag!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-01-16 20:14

I stedet for en studerende skal du nok snarere bruge en lektor eller professor fra DTUs afdeling for analytisk kemi. Gaskromatografi er en ret præcis analysemetode, som for eksempel kan skelne mellem forskellige årgange vin fra samme mark og mellem forskellige marker fra samme distrikt i samme årgang. Friske sjatter af spildolie på havet kan bestemmes med hensyn til hvilket olieområde, de stammer fra. Det kan dog være, at en erfaren kemiker kan afgøre arten af duft bare ved at besøge dig.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-01-16 05:12

Mig bekendt kan du ikke forhindre mennesker i at sniffe eller bruge kemikalier i det daglige.

Og hvis det er en meget gennem trængende lugt, så vil jeg mene at beboer formanden har ret og pligt til at undersøge det nærmere - ellers kontakt det offentlige.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 02-01-16 22:30

Jeg er ikke engang sikker på at at en gaskromatograf kan bruges. Dels vil du kun få nogle retentionstider - der mangler stadig ID af komponenterne. Nok bedre med GC-MS-MS - og selv det ville ikke kunne fortælle at der er tale om f.eks. gammel hundemad, eller hvad det nu er.

Moderne analyseudstyr til lugtanalyse skal helst lede efter det man tror man har med at gøre - eller lede efter komponenter som man i forvejen ved en helt masse om - f.eks. andre slags hundemad.

Det er normalt kun nemt at lave lugtanalyser hvis der er tale om simple kendte lugte: ammoniak, chlor, eddikesyre, visse alkoholer, butansyrer, estere eller lign. Så snart det bliver komplekst så er det svært at hitte ud af.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-01-16 01:27

Gaskromatografien viser molekylestørrelsen, og hvis det kombineres med en fornemmelse af stoffernes art, er det en ret præcis metode.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 03-01-16 08:30

GC'en separere ikke kun på molekylestørrelse, også på søjleaffinitet m.v. Og så skal du have kendte standarder for at kunne sige noget fornuftigt. På MS kræves ikke standarder på samme niveau.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-01-16 14:40

Indrømmet: Gaskromatografen kræver, at man ved, hvad man leder efter.

Kommentar
Fra : quorn

Dato : 16-01-16 21:53

Er ikke kommet længere. Det er lidt som at lede efter en når i en høstak.

Min plan er at anskaffe mig en kuliltemåler først.

Hvad kan man ellers få for penge af nogenlunde præcise måleapparater?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-01-16 00:30

Hvis der oppe hos dig er noget videre kulilte i luften, så er det liglugt, du kan mærke kommer op til dig.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-01-16 07:52

Du har vel undersøgt om lugten kunne komme fra dit eget kontor? Det kunne jo skyldes et eller andet elektrisk apparat som overopheder eller en el-installation som kortslutter.

Bromske brandhæmmere og plastik i nedsmeltning/opløsning lugter ubehageligt.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-01-16 07:56

Ps. Jeg spørger fordi jeg havde en bekendt som også syntes at der begyndte at lugte mærkeligt på kontoret. 3 uger senere futtede laserprinteren af!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : quorn

Dato : 24-01-16 19:45

Helt klart. Lugten af dampe/gas har ikke noget med min lejlighed at gøre. Og slet ikke kontoret. Har været alt igennem.

Og den er ikke stabil, hvilket betyder at det ikke kan skyldes at der er blevet malet.
Endvidere bliver der sjældent luftet ud dernede, så der kommer rigeligt op til mig.

Kulilte kan også komme fra røg herunder tobak, og kan desuden anskaffes i cylindre.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-01-16 21:09

Tobaksrøg lugter ikke 'kemisk'

I mine øren lyder det mere; som jeg antydede tidligere:

http://www.kandu.dk/spg175292.aspx#2005051

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-01-16 15:01

quorn -> Nu ved jeg ikke hvor du geografisk befinder dig?

Jeg bor på Ama'r ikke langt fra Christinia.

Kender du lugten af hash? ...muligvis, men kender du så også lugten af SKUNK:

https://www.google.dk/search?q=skunk+pot&client=opera&hs=nK6&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiTmJ2t0cfKAhVJz3IKHfw6C5MQsAQIKg&biw=1024&bih=696

Dykning og/eller rygning af skunk har en meget distinkt ...for ikke at sige; ubehagelig duft.

Kunne det være noget i dén (hen-)retning?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-01-16 15:05

HOV ... Christinia ???

Christiania [OOO]
...for pokker da også

Rygeheroin, som findes i rigelige mængder på Vester- og Nørrebro
...er heller ikke nogen velduftende odør, når det indtages!

</MOLOKYLE>