/ Forside/ Teknologi / Administrative / Andre administrative / Spørgsmål
10  Teil 559
Overføre CD til DVD
Fra : ingelein
Vist : 610 gange
50 point
Dato : 29-12-15 17:16

Jeg har efterhånden en hel del CD'er med sorteret indhold, som godt kunne overføres til en DVD.
Det kunne spare noget plads på hylden.
Hvordan gør jeg det smartest?
Indlæser CD'ernes indhold til en mappe på HD, sorterer igen - noget ligger efter årstal på CD (Håndarbejde og eget design) og andet i alfabetisk orden (Blomster, fugle osv).
Jeg vil ikke nøjes med at have det i skyen, fordi jeg også vil arbejde med det uden internet forbindelse.
Hvem kan foreslå en nem arbejdsmetode - nemmere end det jeg har planlagt?
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 29-12-15 17:18

Jeg glemte at skrive - igen - igen, at jeg har en del rewrite DVD'er, men har aldrig brugt sådan nogle. Hvordan fungerer det? Vil jeg kunne indlæse fra en CD og løbende udvide, for eksempel et alfabetisk register over ting? Hvor sikre er de der rewrite DVD'ër?
Ingelein

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 29-12-15 17:27

En rewrite DVD kan slettes (helt) og genskrives et antal gange. Hvor mange gange er jeg ikke helt klar over, men det er et stort antal. Der findes muligheder for at brænde en CD på en sådan måde at indholdet kan udviddes løbene, men jeg er ikke helt klar over om det også er muligt på en DVD, men det skulle undre mig om det ikke skulle være tilfældet. Check i dit brændeprogram.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-12-15 18:46

CD er er født til ( udviklet til) at kunne afspille lyd, og ikke andet. Dvd er er født til videofilm på samme måde.
At man så kan snyde systemet og gemme andre slags datafiler på de samme medier er en kendt mulighed. Mest brugt er de til at installere programmer fra.

Men det er noget langsomt og besværligt l..t til data i al almindelighed. de er langsomme og risikoen for datatab er al for stor.
Brug dog harddiske. De er billigere, hurtigere, nemmere og mere pålidelige. Men tag backup alligevel.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 29-12-15 18:56

Jeg vil gerne kunne låne en DVD ud til nogen, som ikke har internet i sommerhuset. Det vil være sværere med en HD, men jeg kunne overveje et par 32 Gb sticks. Tak for ideen.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 29-12-15 19:00

åh nej, kommer lige i tanker om at vedkommende kører 32 bit programmer, mens jeg kører 64 bit. Det vil sige at jeg er nødt til at formatere sticks til 64 bit og så kan vedkommende ikke bruge dem. Lige nu forstår jeg så ikke at og om det er ligegyldigt, når man brænder DVD'er.
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-12-15 19:08

Citat
vedkommende kører 32 bit programmer, mens jeg kører 64 bit

ingen betydning for usb sticks

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 29-12-15 19:24

Det har ingen betydning overhovedet om din ven kører 32 eller 64 bit, hverken når det gælder en ekstern HD eller USB nøgle. Formatet FAT32 kan måske misforståes, men det har intet somhelst med hverken maskinen eller styresystemet at gøre men kun den måde indholdsfortegnelsen til filsystemet er lavet på. Stregt tage kan FAT32 også fungere på de helt gamle 16 bit systemer!

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 29-12-15 19:54

Så har jeg misforstået noget i forbindelse med at Mac/Win krævede at jeg omformaterede mine sticks. Det hænger måske sammen med Mac styresystemet. Er der ikke også noget om at man ikke kan overføre klynger større end 4 GB???
Ingelein

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 29-12-15 20:20

Citat
Er der ikke også noget om at man ikke kan overføre klynger større end 4 GB???

Det afhænger af styresystemet. Og ja, der er sådan en begrænsning i ældre styresystemer.

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 50 point
Dato : 29-12-15 20:23

Citat
åh nej, kommer lige i tanker om at vedkommende kører 32 bit programmer, mens jeg kører 64 bit. Det vil sige at jeg er nødt til at formatere sticks til 64 bit og så kan vedkommende ikke bruge dem.

Du kan ikke formatere til 32 eller 64 bit.
Hvis den skal virke på en Mac skal du formatere sticket som FAT 32, hvis ikke så formater som NTFS

og transor, det er da noget frygteligt sludder du får fyret af her:
Citat
CD er er født til ( udviklet til) at kunne afspille lyd, og ikke andet. Dvd er er født til videofilm på samme måde.
At man så kan snyde systemet og gemme andre slags datafiler på de samme medier er en kendt mulighed. Mest brugt er de til at installere programmer fra.

En CD er udviklet til at at indeholde data, en speciel måde at gemme data på en cd gør det til en musik-cd, en anden måde at gemme data på gør CD'en til en video-cd, prøv at søge efter "Rainbow books" og læst lidt om hvad en cd kan
Da CD kom frem var det Red book der var standarden og det drejede sig om musik, tekst og grafik (tænk karaoke) men senere er der kommet mange andre standarder(rainbow books).

DVD er ikke opfundet til film, DVD står for Digital Versatile Disk, altså en disk der er beregnet til mange anvendelsmuligheder hvoraf en af dem er video.

Citat
Men det er noget langsomt og besværligt l..t til data i al almindelighed. de er langsomme og risikoen for datatab er al for stor.
Brug dog harddiske. De er billigere, hurtigere, nemmere og mere pålidelige. Men tag backup alligevel.

Jeg vil ikke sige at det er desideret langsomt men resten er spot on.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 29-12-15 20:33

Citat
Så har jeg misforstået noget i forbindelse med at Mac/Win krævede at jeg omformaterede mine sticks. Det hænger måske sammen med Mac styresystemet. Er der ikke også noget om at man ikke kan overføre klynger større end 4 GB???

FAT32 har en begrænsning på maks 4GB filstørrelse, NTFS har en begrænsning der ligger langt over selv de største harddriske du kan få.
OS-X forstår ikke NTFS og derfor skal det formateres som FAT32

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 29-12-15 20:49

Citat
Er der ikke også noget om at man ikke kan overføre klynger større end 4 GB???

Jeg læste forkert i første omgang. EXTERMINATOR har fuldstændig ret. Det jeg i første omgang tænkte på var det der kaldes "cluster size" som er et mere teknisk begreb hvor ældre styresystemer maksimalt kan håndtere 4KB. Men det er ikke aktuelt for en USB-nøgle på 64GB, men for langt større diske.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-12-15 21:18

Citat
Vil jeg kunne indlæse fra en CD og løbende udvide

Både JA og Nej, visse brænder programmer gør skiven færdig uden at spørge - andre kan du blive ved med at smide data på - indtil den er fyldt op.
Mener XP Home kunne klare det med at skrive videre på samme skive uden at slette, hvor imod de nyere udgaver gør dem færdige med det samme..? men kan ikke huske det mere, da jeg meget sjældent bruger skiver - men der findes gratis programmer der kan klare det problem
Og ´genskrivelige´ dvd kan bruges op til 1000+ gange, men som regel omkring 100? UDEN du får melding om dårlige egenskaber for skiven - som regel på grund af ridser.
Og selve data bliver brændt og gemt i laget før/efter selve plasten som egentlig bare bruges til at få skiven til a snurre i drevet uden at den går i stykker.

En ekstern harddisk kan købes for 100.- (brugt og uden fejl) hvis man er heldig.
Har selv 5 eksterne WD 2TB diske købt for under 250 pr styk og fejlfrie - hvilket jeg syntes er latterligt billigt - købt på GoG og den blå avis.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-12-15 21:23

Et andet spørgsmål kunne måske være om du laver filmene i det rigtige format - så andre kan se dem - uden at de så skal have installeret ´speciel´ codecs eller spillere.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-12-15 09:24

Det er ikke film eller video, men billeder og data
Ingelein

Kommentar
Fra : barmanden

Dato : 31-12-15 11:52

PS.
USB nøgler fås i dag op til 1 TB
Det burde være nok til det meste

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 31-12-15 14:10

Citat
USB nøgler fås i dag op til 1 TB

Jeg måtte lige checke, men det ser ud til at den er god nok. Min tvivl skyldes at en af mine bekendte for nogle år siden købte en "fake USB-nøgle" som gav sig ud for at være en 256 GB nøgle men som slet ikke var det.

Men med en pris på kroner 4200 - 5200 så venter jeg selv lidt med at købe den.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-12-15 14:18

Jeg tænker også lidt frem i tiden. Jeg husker godt at hastigheden på USB sticks var 1 (aner ikke, hvad tallet står for) og så blev det til 2 og 3. Hvis dette til stadighed ændres, kan man så blive ved med at læse fra ældre sticks?
Endelig kunne jeg jo sende filerner op i skyen. Nu ved jeg godt at det ikke er små engle på en sky - eller Sct. Peter, som arkiverer vore filer deroppe, men hvor befinder de sig rent fysisk? Jeg forestiller mig at de ligger på Mega serverparker, afhængig af hvilken sky man har valgt?

Ingelein

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 31-12-15 14:42

Tallet i USB 1, 2, 3 står for versionsnummer. Og idag er alle USB-standarder bagudkompatible begge veje således at en USB 1 enhed godt kan bruges i et USB 3 stik, og en USB 3 enhed kan bruges i et USB 1 stik. Men om det bliver ved sådan er der vist ingen der ved.

Med USB 1.0/1.1 kan man maksimalt overføre 12Mb/s = 1,5 MB/s
Med USB 2 kan man maksimalt overføre 480Mb/s = 60MBps
Med USB 3.0 kan man maksimalt overføre 4,86Gb/s = 607,5MB/s
Med USB 3.1 kan man maksimalt overføre 10Gb/s = 1,25 GB/s

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 31-12-15 15:07

Nu ved jeg ikke hvor mange CD'er du har alle om de er fyldt helt op.
Men la os sige du er god og har de bedste CD'er, og derfor har 700MB på dem.
Med en 128GB USB stik https://www.computersalg.dk/i/1146845/sandisk-ultra-fit-usb-flashdrive
vil du så kunne kopier over 180 CD'er over på denne, og få er overførelses hastighed mange mange gange hurtigere.
Plus det er nemt at lave en Backup af denne stik til anden stik eller harddisk, og du derfor ikke mister noget.

Da du pt. bruger CD'er kan du ikke ha filer større end 700MB, hvorfor FAT32 formatering vil være perfekt og gøre at både din MAC og Windows PC vil kunne arbejde med denne stik.

Fremtids sikker, vel hvis dine data ligger på 1 USB stik vil det jo ikke tag langtid at kopier til andet sted/ønske, mens ved CD'er ja så tager det tid og kraver et drev som kan læse det, og de ikke er riset eller ødelagt af solen.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-12-15 15:32

Tak til alle som har svaret hidtil. Jeg er blevet en hel del klogere og det er jeg glad for. Jeg tænker mig lige om.
Ingelein

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-12-15 16:12

En harddisk koster omkring 20 til 50 øre pr gigabyte.

Både dvd og usb memory koster mange gange mere og er langsommere og med betydelig større risiko for datatab.
Brug noge få hundrede kroner på en ekstra harddisk på nogle tusinde gigabyte ,og glem al det andet besvær.
Usb tilkoblede harddiske er ikke så hurtige men stadig langt bedre en de andre muligheder. den er også nem at tage med sig i byen

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 12-01-16 11:04

Tak for svaret EXTERMINATOR.