/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Voss komfur løsne glas til ovnpære
Fra : martin1949
Vist : 4325 gange
20 point
Dato : 15-12-15 14:25

Kan ikke skrue glasset af til ovnpære i toppen af ovn - skal udskifte pære

Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 10 point
Dato : 15-12-15 17:09

Det ville være rart med en konkret beskrivelse af dit VOSS komfur - der findes mange modeller.
Ingelein

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-12-15 17:19

Det skal sikkert drejes en halv omgang

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-12-15 17:39

Muligvis en pære med bajonetstik. Som rotw. skriver drej en halv omgang mod dig og træk ud/ned.
Ingelein

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-12-15 17:44

Nej, det er en glaskuppel, der sidder ud over pæren.

Jeg har samme problem, og har derfor levet med en mørk ovn i et års tid...
Så jeg kikker med...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-12-15 17:50

Woss ELK 817-1 hedder mit monster med samme problem...

Godkendelse af svar
Fra : martin1949

Dato : 15-12-15 18:01

Tak for svaret ingelein.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-12-15 18:03

Det kan være, du skal løsne først. Brug en pensel og smør en blanding af en del vand og en del brun sæbe rundt om lampeglasset, masser det godt ind, tænd for køkkenudsuget og tænd ovnen på 100 grader. Når du er kommet op på temperaturen, så sluk og lad køle af. Vask af med karkluden og vrid glasset en kvart omgang venstre om.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-12-15 18:58

Med en tør eller fugtig karklud kan du muligvis bedre tage fat om det glas.
Begynder det at gå løs - så drej det lidt frem og tilbage.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-12-15 21:19

Sluk for strømmen inden du roder med glasset. Det står der i brugsanvisningen.....
Men mit glas sitter fast...

Jeg vil prøve det med vand og sæbe og varme på...
Jeg har ingen pære endnu... Skal lige se, hvad det er, jeg skal købe...
Det kunne være rart at få lys i ovnen igen her til jul........

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-12-15 21:25

Birgitta.
Hvis du får glasset af og det er en pære med såkaldt bajonetfatning..........så tryk den lidt ind inden du drejer mod uret.

Kommentar
Fra : martin1949

Dato : 15-12-15 22:07

Siger tak til pbp_et - det virkede bare - var ikke lige med på håndteringen af jeres svar, derfor min fejl at sige ok til ingelein.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-12-15 22:18

Jeg har fundet denne betegnelse i brugsanvisningen: 230-240V 25W 300grader C med E14 sokkel.
Varenummer 305 172 402/3

Er det ikke en almindelig fatning med lille gevind?

Min brugsanvisning var blevet væk, men jeg har så fundet den på nettet..

Google er min allerbedste ven..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-12-15 11:48

Jow - E14 er "lille" gevind.
Men som jeg husker det, skal det være en pære som er beregnet til ovne.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 16-12-15 12:56

ja, for glasset er specielt beregnet til høje temperaturer.
ingelein
ps. vil gerne aflevere points igen

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-12-15 20:45

Hej Martin.
Det er Ok, jeg plejer selv at vide når jeg har ret. Du skal have en glødelampe, der er beregnet til jobbet, en køleskabslampe holder ikke længe på det sted.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-12-15 09:51

Eyvind, der står jo at den skal være til 300grader...

Så skal jeg bare finde en...
Nok svært, når nærbutikkerne hedder Kiwi og Lidl...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 17-12-15 09:55

indtil for nylig kunne man købe ovnpærer i Coop - hos os Dagligbrugsen.
ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-12-15 10:24

Birgitta.

Det kan være Lampeforretningen i Hedegårdscentret har sådan en.
Du kan jo ringe og spørge.

El-Service V/ole Weywadt
Lampeforretning
Adresse: Hedeparken 9, 2750 Ballerup
Telefon:44 65 02 40
Åbningstider: Åben i dag · 10.00–17.30

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-12-15 10:27
Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 17-12-15 10:36

ovnpærer indgår i de fleste dagligvarebutikkers sortiment af belysningsartikler.
Ingelein