/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hjælp til at finde de rette materialer!
Fra : Misschris
Vist : 250 gange
20 point
Dato : 14-12-15 00:57

Hej allesammen! ??

Jeg laver tit legetøj og ting til mine papegøjer. ??
Denne gang vil jeg gerne lave et foder bræt til mine papegøjer, hvor platformen er lavet af træ, og med et foder-spyd, som kan skrues af og på platformen.
Så kan jeg hænge frugt og grønt på foder spyddet, til mine papegøjer. ??

Jeg har vedhæftet et billede, så i kan se hvordan foderbrættet gerne skal ende med at se ud.
Jeg har allerede lavet den lille platform af træ, så jeg mangler nu kun to materialer, som jeg desværre IKKE kan finde nogen steder! ??

• "Hylster":

Det ene materiale jeg skal finde, er det lille "rør", eller "hylster", eller hvad man nu kan kalde det, som der sidder nede i det udborede hul i træ platformen.
Der er "riller" i, så foder spyddet kan skrues af og på.

(Jeg har også indsat billeder af hvordan "røret/hylsteret" i træet ser ud, og som er det jeg gerne vil købe.)

Problemet er bare, at jeg ikke ved hvad "røret" hedder?

Jeg har spurgt rigtig mange isenkræmmere om de ved hvad materialet hedder, og om det er noget de har?
Men de kan desværre ikke hjælpe mig. ??

• Foder spyd:

Det sidste materiale jeg skal bruge til foder brættet, er selve foderspyddet, som jeg skal putte frugt og grønt på.

Det er så meningen at jeg skal kunne tage gevind-stangen af og på, når jeg putter foder på stangen. ??

På en gevind-stang er der "riller" hele vejen ned, men jeg leder efter en stang (gevind, alu. stang, el. lign.?) som kun har "riller" på det nederste stykke af stangen.
Altså kun ca. et par cm med "riller", som er det stykke der skal skrues ned i selve "skruen".
- Giver det mening? ??

- Kender i en "stang" som jeg kan bruge som foderspyd?

Begge materialer jeg leder efter skal være rustfri, og zink fri.
(Zink er nemlig giftigt for fugle.)

Jeg håber virkelig at i kan hjælpe mig med, hvilket slags materialer jeg skal bruge, og hvor jeg kan købe dem henne? ??

I er mere end velkommen, ??
hvis i har andre idéer til hvad jeg kan bruge som selve foder spyd,
- og som nemt kan skrues fast i et lign. "rør", som har "riller"indeni.
Så foder spyddet kan skrues ind, og ud af "røret", - lige som på billedet. ??

Venlig hilsen
Christine

P.s.:

Jeg beklager at min tråd blev så lang, jeg vil bare virkelig gerne lave foderbrættet til mine papegøjer. ??

Hmm, det ser desværre ikke ud som om at jeg kan indsætte billederne?.. Jeg håber dog at i har mulighed for at hjælpe mig alligevel. ??

Kommentar
Fra : Misschris

Dato : 14-12-15 00:59

Er der nogen der ved hvordan man kan indsætte billeder i sin tråd?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-12-15 05:33

Du kan sætte billeder ind ved at lægge det på peecee.dk og linke til billeder.

Dimsen til bunden af pladen skal du nok have fat i et byggemarked eller en værktøjsforretning for at finde, det hedder

gevindmuffe med flange (udtales flangsje)

Hvis gøjerne ikke kan komme til pladen nedefra behøver den nok ikke være rustfri.

Hvis du ikke kan finde en rustfri stang med gevind på kun et lille stykke, kan du sikkert får en smed el. lign til at skære gevind.

Muffen og stangen skal selvf. have samme gevind.

God fornøjelse med projektet

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-12-15 16:39

Hej - Jeg hat selv lavet et par fuglefodersteder, måske kan du bruge ideen. Du skriver ikke noget om hvor du skal bruge tingene. Udenfor, I voliere - eller indenfor.
http://strikinge.blogspot.dk/2015/12/fuglefoderhus-af-gammel-lampe-og.html
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-12-15 16:41

Læg billedet op et eller andet sted, så vi kan se, hvad du mener.
Jem&Fix har gevindstænger, ligesom alle andre byggefirmaer har det. Betyder det noget, at der er riller hele vejen op?
Ingelein