/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Misbrug af ophavsret eller copyright
Fra : ingelein
Vist : 575 gange
100 point
Dato : 13-12-15 13:22

Jeg har meldt mig ind i en lukket facebook gruppe BRODERIER.
Der er over 3.300 medlemmer i den gruppe. stor var min forbavselsels da jeg så at der var hundredvis af broderimønstre til salg. De fleste mønstre er revet ud af ugeblade. Jeg gjorde store øjne, da jeg så at en del af mine designs fra ugeblade også blev tilbudt. Designs, som kin jeg og evt. min profi fotograf har rettighederne til.
Jeg har skrevet til gruppens moderator at det er ulovligt, hvorefter hun indsætter noget om lovgivningen vedr. ophavsret og copyright på siden, men lader det være op til medlemmerne om de vil rette sig efter det eller ej. Enkelte medlemmer har i den grad svinet mig til på grund af at jeg har gjort opmærksom på ulovlighenden, spurgt om jeg var på druk og lignende.

Det drejer sig ikke om store summer den enkelte tager for de ulovlige udklip, men der er enkelte medlemmer, som sælger rigtig meget og måske ligefrem har gjort det til en forretning.

I andre foraer bliver mønstre og opskrifter som er beskyttet af ophavsret straks fjernet og ellers hænger moderatoren som ejer sitet retsforfulgt. I Tyskland er der advokater, som ikke bestiller andet end at finde sådanne ulovligheder på nettet.

Jeg skal jo gerne selv sælge mine designs fremover gennem et bureau.

I går har jeg bedt de damer, som sælger mine mønstre, udklippet fra ugeblade om at slette dem.

Det ser i dag ud som om alle bare ufortrødent fortsætter .

Kommentarer ønskes.
Ingelein

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 110 point
Dato : 13-12-15 13:33
Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 13-12-15 13:35

En tilføjelse: gruppen bliver gjort opmærksom på at det er forbudt at sælge eller lave kopier af mønstre til videresalg. Men har man ikke allerede kopieret mønstrene i det øjeblik man sætter dem ind på gruppesiden, enten ved fotografering eller scanning?
Man må derimod gerne selv sy efter mønstret og fotografere sit værk og offentliggøre det, men man må stadigvæk ikke sælge mønstret, heller ikke, hvis man selv tegner det af.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 13-12-15 15:58

@marken84
Jeg har med venlige ord sat dit link ind på broderigruppens side. Hvad fik jeg som svar?

Citat
Ingeborg Hansen få.dig et liv eller så gør alvor af dine latterlige påstande.
Anmeld alle os der sælge her på siden så får du nok at få tiden til at gå.med, i stedet for at irriterer alle os andre med noget ligegyldigt ævl.

Så det er åbenbart kvinder - desværre kun kvinder uden ret meget omløb i hovedet der er medlemmer af den gruppe.
Tja, hvad gør jeg? anmelder dem, der har brugt mine designs?
Ingelein

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 13-12-15 16:21

Du anmelder da alle de personer, altså ikke til gruppens moderator men til facebook, for krænkelse af ophavsretten, samtidit medler du moderator for at gøre ingenting.
Hvis du har tiden og overskudet går du efter personerne direkte med krav om kompensation, det skal så IKKE være gennem facebook!

Citat
Jeg gjorde store øjne, da jeg så at en del af mine designs fra ugeblade også blev tilbudt. Designs, som kin jeg og evt. min profi fotograf har rettighederne til.

Har ugebladet ikke nogle rettigheder til det de har trykt?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 13-12-15 17:23

Hej EXTERMINATOR
Når ugebladet har købe et design af mig, har de eneretten til designet i 12 mdr. Derefter er designet mit igen og jeg kan sælge det igen - dog i udlandet. I den forbindelse har jeg overladt mine designs til et Agentur/bureau, som har kontakt med alverdens magasiner og ugeblade. Når designet er solgt igen - bliver der igen lavet en kontrakt som udløber efter et nærmere aftalt tidsrum.

Når jeg har afleveret mit design til ugebladet, står ugebladet for fotograferingen og layout. Her har så både fotograf og ugebladet nogle rettigheder. Det vil sige at jeg ikke kan sælge mit design ved bare at bruge billedet fra ugebladet. Her tager min Agent så nye billeder. Til ugebladet HJEMMET har jeg oftest stået for stylingen af billederne, som er taget af en professionel fotograf, betalt af ugebladet. Heller ikke her har jeg nogen rettigheder til billederne, medmindre jeg har aftalt det med fotografen. Endnu mere kompliceret bliver det, når der til billederne er brugt professionelle modeller. Derfor har jeg ofte valgt modeller fra den "flække" hvor vi bor. Men de skal nu også spørges, hvis jeg vil bruge billederne igen. Omvendt skal fotografen også spørge mig om lov, hvis han kan bruge billederne i anden forbindelse.

På Facebook sidens gruppe hiver man foto og mønstertegningerne ud af ugebladene og viser disse ting på siden - enten må de jo scanne, kopier eller fotografere de ting de vil sælge - og dermed mener jeg at de allerede har overtrådt loven om at man ikke må mangfoldiggøre andres værker og vise dem offentligt - her endda sælge dem. Det drejer sig jo ikke om store beløb, og jeg har ingen interesse i at retsforfølge nogen i gruppen, beder dem bare om at tage mine designs væk fra facebook.

For at få en idee om at broderidesigns ikke er noget man bare render til - er her et eksempel
http://strikinge.blogspot.dk/2015/12/broderier-eget-design-til-hendes-verden.html
Flere eksempler i toppen af bloggen.

Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-12-15 16:03

Jeg har slet ikke haft lyst at kigge på Broderi Gruppen på Facebook siden sidst. Kvindemennesker, der svarer på et sprog, der får mig til at rejse børster og sætte dem i en klasse, som jeg ikke vil nedværdige mig til.

I mellemtiden er der så sket det, at et forlag fra udlandet gerne vil købe et af mine designs. Ikke et af dem, der har figureret til salg på Facebook, men det kunne det jo også have været. Så nu vil jeg overveje at tage alvorlige skridt for overtrædelse af ophavsretsloven.

En af kvinderne er så fræk at skrive at jeg jo har tjent penge på opskriften og billedet een gang og at det er uforskammet af mig at tro st jeg kan tjene flere penge på det.

Ingelein

Kommentar
Fra : poten

Dato : 25-12-15 16:54

Du må have fat i en hvis legemsdel på de, undskyld udtrykket - kællinger det kan da ikke passe de fører sig frem på den måde.

Du kunne jo eventuelt tage kontakt til http://www.juf.dk/gratis-advokathjaelp/ for lige at få hjælp til at fastsætte et krav om overholdelse af ophavsretten.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-12-15 18:49

Hej
Jeg bør måske åbne en ny tråd. Der sket det med mit medlemskab af Broderigruppen at jeg er blevet ekskluderet sang og klangløst. Men jeg skal jo have fat i de kvinder, der har misbrugt min ophavsret. Er der andet at gøre end at søge medlemskab i et andet navn?
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-12-15 10:24

Nu kan jeg slet ikke finde gruppen BRODERI på Facebook længere. Måske har de taget min indsigelse til efterretning. Dog har en af de kvinder, som sælger rigtig mange mønstre, som hun ikke har ophavsretten til åbenbart sin egen lukkede gruppe BRODERIMØNSTRE, SOM ER OPRETTET FOR 3 mdr. siden. Her fortsætter hun ufortrødent. Måske skulle hun sætte sig i kontakt med skattevæsnet også.
Ingelein

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-12-15 12:31

Der er da stadig en lukket gruppe på FB, der hedder "BRODERIER" med 3.406 medlemmer.

"Hende" der sælger de mønstre, er det originalsiden fra bladet eller tager hun kopier, som hun så sælger?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-12-15 12:53

Hej ans
Ja, det er åbenbart fordi man har ekskluderet mig at jeg ikke kan se gruppen længere. Troede ellers at ALLE kunne se alle grupper på FB, men ikke kunne kommentere i lukkede grupper. Men jeg har taget kontakt til
https://www.concept-i.dk/blog/kraenket-ophavsret.html, som det også fremgår. Som du kan se, er der et medlem fra gruppen, som har kontaktet Concept-id før mig. Og jeg har svaret igen. Men der er jo stadigvæk ingen afklaring om hvorvidt man må rive mønstre ud af bladet og sætte dem til salg. For at få et billede af det man vil sælge, er man jo nødt til at kopiere/scanne/fotografere for at kunne sætte dem ind på FB.
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 12-01-16 11:05

Tak for svaret marken84.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 12-01-16 12:42

Det var så lidt - Google er jo som regel din ven...

Håber du får skovlen under dem.