/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
FJVR termostat?
Fra : iluap
Vist : 338 gange
100 point
Dato : 08-12-15 09:58

Jeg troede oprindelig at disse ventiler:

http://postimg.org/image/8w3vks1nz/

var termostatstyrede, men en vvs-mand fortalte mig, at det bare var ventiler der regulerede gennemstrømningshastigheden.

Ville det ikke være en fordel at bruge FJVR-termostater dér? (vi har fjernvarme)

Da vvs-manden havde fortalt mig dét troede jeg derfor at der på returledningen af vores fjernvarme-varmtvandsbeholder sad den samme type ventil:

http://postimg.org/image/bykv0qsxn/

men nu er jeg så blevet opmærksom på eksistensen af FJVR-ventiler, og jeg kan høre den - indstillet på 3 - lukker når det varme vand når til den.

Kan man "bare" ud fra husets udseende afgøre om det er en simpel ventil eller om det er en FJVR?

Selve dem man drejer på ligner jo hinanden til forveksling imho

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 08-12-15 10:00

Det skal lige siges at ventilen på det første billede sidder som afgang på vore radiatorer

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-12-15 13:09

Termostathovedet ligner ikke en alm. radiator termosta............fordi den ikke måler luften omkring men måske vandet der strømmer inde i røret.
Uden at være skråsikker, byder jeg på at det er en termostatisk returventil

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 08-12-15 20:14

Det der ældre retur termostathoveder du har, de lukker for gennemstrømningen når vandet i returledningen når den indstillede temp, 3 er nok ca. 20 grader i retur hvor der lukkes ned for gennemstrømningen.

Kommentar
Fra : Eschen

Dato : 09-12-15 13:54

Skal sidde i bla. gang hvor der kommer kold luft ind - når dør bliver åben.
sidder som afgang på radiatorer = returtermosta............ den er OK ...