/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
1tb harddisk delt op i 3
Fra : miss-tk
Vist : 488 gange
50 point
Dato : 06-12-15 20:33

Jeg har købt en bærbar med 1tb, og skulle overflytte ting fra min eksterne harddisk, til computeren.
Fik en pæn pop-up besked om, at der ikke var plads på drevet.
Undre mig og kigger, og kan se jeg har 3 drev på hhv. ca. 125, 460 og 460gb.

Skal det ikke skrives, under specifikationer, hos forhandler, i stedet for, at der bare står: Harddisk 1tb?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 06-12-15 20:38

Umiddelbart ser det ud til at være recovery, system, og data, disken er delt op i. Hvis ikke du har ret mange programmer installeret kan du evt gøre system partitioner mindre og data partitioner større. Hvad er egentlig årsagen til at fylde så meget data på maskinen? Det er jo så absolut ikke det sikreste sted.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 06-12-15 20:41

Den måde disken er opdelt er iøvrigt meget almindelig når der kun er en fysisk disk i maskinen.

Kommentar
Fra : miss-tk

Dato : 06-12-15 20:42

Det er kun billeder, jeg har overført.
Dog er det en gamer laptop, og mine spil fylder en hel del, så er ikke sikker på, om jeg har nok plads på en 460gb, som den siger, at de største er.

Kan de ligges sammen?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-12-15 20:48

Øjensynlig er din computer udstyret med en meget hurtig SSD - Solid state drive på 125 GB
Desuden med en alm. hardisk med meget mere plads, denne er måske delt i 2.
Den alm. hardisk kan du opdele eller "sammemsmelte" i Computeradministration/Diskhåndtereing.
Iden med en SSD - Solid state drive er at her ligger styresystemet (Windows 10) og dermed opnår du rigtig hurtig start mm.
Så hvis du vil overføre noget til din nye computer, så skal det ikke ligges ind på C-drev som er et SSD - Solid state drive.
Men få ting som du vil afvikle hurtigt kan ligges på SSD drevet, feks word.
VH Palle

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 06-12-15 20:49

Det vil være lidt tosset at lægge partitionerne sammen. Når du har installeret alle programmer minus spil på system partitioner, (normalt drev C) så reducer størrelsen så der er ca. 5 GB fri plads. Derefter lægger du den frie plads sammen med data drevet, installer derefter spillene på data drevet evt. I en folder du døber 'Spil', så har du nogenlunde styr på det. Er der 2 fysiske diske i maskinen, kan selvfølgelig ikke gøre dette men er nødt til at skifte den ene til en større.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 06-12-15 20:51

Enig pallebhansen

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 06-12-15 20:54

Vi mangler nok lidt info om maskinens konfiguration.

Kommentar
Fra : miss-tk

Dato : 06-12-15 20:55

Skal lige forstå det helt rigtigt.
Mit drev C, skal være til programmer, der skal startes hurtigt op, men ikke fylder for meget.
Billieder og spil osv. skal ligges i drev d/e.

Er det muligt, at få en forklaring på, hvordan jeg ligger dem sammen (drev d og e)?

Kommentar
Fra : miss-tk

Dato : 06-12-15 21:01

Det er en ASUS G771JT-T7173H, hvis det hjælper

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-12-15 21:20

Citat
Er det muligt, at få en forklaring på, hvordan jeg ligger dem sammen (drev d og e)?
ja det nemmeste er at slette den ene partion og bagefter udvide den anden partion.
Klik på startflaget (Windows 8 og 10 højreklik) og klik på Diskhåndtering, klik på drev E og højreklik og Slet, nu er der en ikke allokeret partion og du klikker D drevet og højreklikker og Udvid.
Til den slags opgaver foretrækker jeg at bruge en CD som computeren starter på så jeg undgår at Windows er startet mens partioner slettes og udvides, for eksempel Gparted:
http://gparted.org/livecd.php

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-12-15 21:21

Husk at kopiere alle filer fra E drevet over på en ekstern harddisk inden du sletter E

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-12-15 21:30

Harddiske: 1000GB + 256GB SSD
Sidstnævnte er c-drev som det hurtige drev.
Den 1000GB hardisk er en alm. hardisk som åbenbar er opdelt i 2.
Ja billeder film spil ligger du på den alm. Der er heller ingen fordel i at sammelægge de 2 drev som den alm. er opdelt i. Du kan jo bruge den ene til spil eller billeder, men husk når du installerer spil feks fra cd/DVD eller andre store ting at vælge D eller E.
VH Palle

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-12-15 13:11

Jeg går ud fra at det er en win 8 eller win 10
Højreklik nede til venstre og vælg diskhåndtering

Så kan du se hvad der er på maskinen

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-12-15 14:19

Hvis der er en partition til recovery, så sletter du den ved at samle drevet til et stort - hvis du altså kan? den kan være skrivebeskyttet.

Og før du begynder at lege med det, så lav en backup af C: så du altid kan gendanne systemet, vil anbefale Aomei:
http://www.aomeitech.com/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-12-15 18:56

Det er desværre ikke alle HP computere som lader sig styre af Gparted eller Aomei bl.a. på grund af UEFI boot og måske yderligere en "LÅS" fra HP
Jeg har forsøgt et par dage med en HP, hvor der skulle laves en total backup.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 07-12-15 21:02

Kode
Eyvind
når du booter fra en AOMEI boot cd er der vel ikke noget HP snot der forhindrer en system kopi (image) eller en total disc kopi (image). Et image er jo i princippet bare en en til en kopi på bit niveau. Jeg er ikke stødt på problemer med at bruge AOMEI på HP computere endnu, heller ikke nyere modeller.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-12-15 21:22

Så må jeg lave en fejl et sted. Den vil dæleme ikke boote.
Jeg har prøvet flere kombinationer.............den booter ikke op - min win 10 DVD kan godt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-12-15 22:10

Indstillingsfejl i bios ............................nu kan den.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-12-15 23:28

Citat
Indstillingsfejl i bios ............................nu kan den.

FFFFFF 12 så skulle din PC gerne vågne op..

Men stadig - lav en backup, det er værre end stå med pc der ikke kan det ene eller andet = og det tager max ½ time med en disk på 125GB? hvoe de 250 kom fra ??

Citat
Jeg er ikke stødt på problemer med at bruge AOMEI på HP computere endnu, heller ikke nyere modeller.

Heller ikke her - min min PC er noget ? hjemmebrygget og er vist ikke afhængig af (LSD) eller andet, for at Boote = ??????? dog - har jeg været ude for at står Haddisken som ACHI (i BIOS) og systemet er installeret med??gammelt (IDE mode)/ vel rimeligt normalt kan systemet ikke starte op - men selv dét problem render Aomei ledt og elegant over - hvorfor osv ved jeg ikke, men går ud fra at programmet tager BIOS med som backup - :
https://www.google.dk/search?q=ahci+bios&hl=da&gbv=2&prmd=ivns&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiJ2JLw5MrJAhUFYw8KHae1CPAQ_AUIBQ

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-12-15 23:31

Eller har det noget med UEFA/I /at gøre? nå, har dog aldrig oplevet ikke at kunne bruge Aomei (reklame).. uden at komme i MÅL.

Kommentar
Fra : innimann3

Dato : 09-12-15 14:14

Jeg har et problem med min externe hd jeg kan ikke finde den på min pc men den køre det kan jeg høre men hvad eller hvordan finder jeg den eller er det driverne der er galdt med?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-12-15 18:32

innimann3
mon du ikke bare skal prøve at sætte den til et andet usb stik og vente.
Men opret dit eget spørgsmål om emnet.
VH Palle