/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Sæbespåner
Fra : mig-selv
Vist : 538 gange
50 point
Dato : 01-12-15 00:01

Eller almindelig pulver - vask af tøj? hvilket er bedst..

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-12-15 00:58

Nok bedst ved høje temperaturer eller vask af ren uld og bør holdes ude af en vaskemaskine grundet højt skum.
Hvis nogen stadig koger karkklude i en gryde er det velegnet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-12-15 01:17

Sæbespåner er basisk og vilrejse skellene i uldfibre. Resultatet er at ulden filtre. Hold alle almindelige sæbeprodukter væk fra uld.
Hvis man ikke har specielt uldvaskemiddel( som ikke har så meget med sæbe at gøre) kan man i en snæver vending bruge hårshampo til håndvask af uld.

Menneskets hår og fårets uld er af samme art.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 01-12-15 01:20

Sæbespåner bruges vel mest til håndvask af uld.
http://sterlingpolish.dk/produkt/sterling-saebespaaner-aeske-425-g/

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-12-15 08:57

.........og for ikke at udtørre uld. Sæbespåner opløses i meget varmt vand, piskes op med et piskeris og kan så køle af eller fortyndes med vand, når der skal vaskes uld. Forkert vask med sæbespåner kan sætte "sæbelus" = små hvide klatter. Sæbevandet bliver til tyk gelee, når det får lov til at stå og blive kold.
At det får uld til at rejse skællene er rigtigt. Det udnytter man til filtning af uld, hvor man ved mekanisk påvirkning i vaskemaskinen eller ved at gnubbe med håndkraft får de rejste skæl til at filtre sig ind i hinanden.
Temperaturskift mellem vask og skyl fremmer processen. Ved håndvask skal man for at undgå filtning vaske og skylle med ca. Samme temperatur.
Køb et vaskemiddel til uldvask. F. Eks. DE NY. Brug ALDRIG SÆBESPÅNER I VASKEMASKINEN.
INGELEIN

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-12-15 09:37

Jeg er ikke for god til vasketøj, men mit gode uld passer jeg på

I Irland bruger man endnu uvasket uld til at strikke de vandafvisende trøjer.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-12-15 09:42

PS
Ulden skal skylles i flere hold vand, man har det jo med at overdrive med sæbe, derefter skal det ligge og tørre på et håndklæde, nogle ruller det ind i håndklædet for at holde formen indtil det værste vand er væk.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-12-15 22:25

Absolut ikke sæbespåner til vask af tøj, hverken håndvasket eller i maskine.

Og i øvrigt heller ikke bruge sæbespåner til særlig meget andet.

Det er et fuldkomment overflødigt og misforstået produkt, der ikke har nogen som helst berettigelse

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-12-15 02:47

Citat
Det er et fuldkomment overflødigt og misforstået produkt, der ikke har nogen som helst berettigelse

Har brugt det med succes til læder tøj - en læder jakke i almindelig sæbe en anden i spåner, den i spåner var næsten lige så blød som før vask, den anden blev hård som et brædt og kunne med ´nød´blødgøres med læder olie, men stadig hård.

Har lige forsøgt med noget arbejds tøj, og spåner tager altså skidtet bedre end en tur i vaskemaskinen, og jeg kan ikke se forskel på slid eller andet, men det går jeg heller ikke meget op i, bare pletter og andet forsvinder

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 50 point
Dato : 02-12-15 10:47

Ok, der var ikke tale om vask i vaskemaskine, så har du ret.
Sæbespåner og brun sæbe er uundværligt!

http://rubjergknude.dk/fileadmin/archive/PDF-download/Strandfogedgaarden-pdf/toejvask.pdf

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-12-15 15:19

Har også prøvet spåner i vaskemaskinen det var dog på forhånd opløst så der ikke blev det store skumbad, og det var stadig mere effektivt end almindelig pulver, og billigere - det kræver bare lidt mere varme.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 02-12-15 22:10

Tak for svaret katekismus.
Kan stadig huske mor stå ved gruekedlen i kælderen og koge/vaske tøj.
Sjovt som alt træ næsten var hvidt i vaske rummet