/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
hoveddør binder
Fra : goodboy2
Vist : 423 gange
200 point
Dato : 29-11-15 15:56

Hej har en hoved dør der binder hvordan retter jeg den op .
hængslerne sidder så man ikke kan komme til med en hængsels vrider og hængslerne er ikke
skruet i karmen med skruer.
De er skruet ind i karmen med en stor centerskrue som sidder midt på hængslet.
vil gerne undgå at skære i døren.
Karsten

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-11-15 16:09

Hvis det er på låsesiden den binder, kan du måske presse de to karme lidt fra hinaden med en autodonkraft.
2 lodrette 1" brædder i fuld højde
1 vandret bjælke 4" + donkraft
og så presse lidt ad gangen ud mod siderne.
Er der skruer i karmene kan det måske hjælpe også at efterspænde dem.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 29-11-15 17:04

Prøv lige at lægge et billede op af hængslet med centerskrue.
Der må være en justeringsmulighed i det.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-11-15 17:57

Gamle tørre tætningslister eller nogen der har et lag maling kan også få en dør til at binde.
Sætningsskader kan også gøre det.

Er det aktuelt at bruge en sav har man et større problem

Kommentar
Fra : goodboy2

Dato : 29-11-15 19:17

Hvordan vedhæfter man billeder?
Karsten

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 29-11-15 19:20

Det kan jeg ikke lige fortælle dig, men der er mange der gør det. Det er vist noget med et specielt program man bruger til det.
Du kan prøve at sende det til min mail. Så skal jeg prøve at hjælpe dig ud fra det.
Skipper3@hotmail.dk

Kommentar
Fra : goodboy2

Dato : 29-11-15 19:35

har sendt til dig
Karsten

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 29-11-15 19:59

Hvis det er i låsesiden at døren binder, er der ikke mulighed for at justere sig ud af det, da døren, som jeg ser det, er helt ud mod karmen.
Der kan være en chance for at trække karmen lidt med tre-fire skruer ind i muren. I så fald skal det være skruer med raugplugs. Hvis du bruger alm karmskruer, skal du bore et 8-9 mm hul i karmen og 6 mm hul i mur værket. Ellers kan du ikke trække karmen med dem.
Er det i bunden den går på, kan der sidde en skrue ned oven i hængslet og ligesådan i bunden af hængslet.
Men umiddelbart vil jeg tro, at det er en dør med ret mange år på bagen, og dengang tænkte man desværre ikke så meget på justeringsmulighed.
Så hvis det er bunden hedder løsningen en høvl.
Sidste mulighed er at tage karmen ud og sætte den i igen med karmskruer. ( den kan meget vel være sat i med søm).
, og så er det svært at rette på karmen.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 30-11-15 10:36

Det ville nok være en god ide at oploade dit billede hertil http://peecee.dk/ og indsætte genvejen herinde. Så kan andre end trimare46 kommentere din dør og chancen for et brugbart svar bliver større.

Kommentar
Fra : goodboy2

Dato : 02-12-15 19:56
Kommentar
Fra : goodboy2

Dato : 02-12-15 21:31

i får lige den rigtige her
http://peecee.dk/upload/view/455136