/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Monter opvaskemaskine- ingen stikkontakt
Fra : mostmighty
Vist : 626 gange
50 point
Dato : 20-11-15 09:57

Denne passede vist bedst under el-installationer.

Jeg skal have monteret en ny opvaskemaskine.

Men jeg kan nu se, at den eksisterende maskine ikke er tilsluttet via en decideret stikkontakt, men bare er tilsluttet direkte til ledninger, som "går ud af væggen" og er samlet i en lille plastik-boks.

Er dette lovligt?

Og vil en montør kræve en regulær stikkontakt indbygget, før de vil montere maskinen ved mig?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-11-15 10:17

Nu handler en installation som denne sig jo ikke kun om lovlighed, men i høj grad om sikkerhed. Disse vand/el installationer skalbare være korrekt udførte. Få fat i en installatør til opgaven. Og gem regningen. Du skal måske stå til regnskab for installationen. Og så er der jo håndværkerfradraget!
Ingelein

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-11-15 15:21

Tag et billed og sæt ind

Men ja det er givet vis lovligt og ikke unormalt at disse maskiner fastmonteres i en dåse med aflastning.

Grundet 2 ting 1 dåsen er billigere ind en stikkontakt 2 maskinerne som kommer har med 95% sikkerhed ikke et dansk jordstik og et sådan dansk stik skal monteres

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-11-15 15:48

Nej der skal ikke nødvendigvis monteres et dansk jordstik fordi man vil have stikkontakt tilslutning.
Det er enklere en gang for alle at få en svensk/tysk (schuco) stikkontakt, eller en fransk belgisk (udadgående jordben) stikkontakt monteret. Husholdningsmaskiner kommer altid med en universalstikprop, som passer i begge typer, men ikke til den gammeldags danske stikkontakt.
I princippet skal du have en elinstallatør til at sætte den nye stikontakt op. Det er ikke noget danske installatører er så vant til, men han burde kunne finde ud af det.

Hvis han påstår ,det ikke er lovligt,så find en kvalificeret installatør, eller gør det selv. Grejet er heller ikke hylde vare i danske byggemarkeder, men købes billigt over grænsen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-11-15 16:00

Se her type E og F .
I Danmark kræves børne sikring som vis i type EF , men som også findes skulle kunne findes til type E.
http://www.worldstandards.eu/electricity/plugs-and-sockets/

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-11-15 16:24

for filen transor!
Citat
Hvis han påstår ,det ikke er lovligt,så find en kvalificeret installatør, eller gør det selv. Grejet er heller ikke hylde vare i danske byggemarkeder, men købes billigt over grænsen.

Hvis du med kvalificeret installatør mener een, som er villig til at lave noget ulovligt, må man være godt dum. Både den ene og den anden.
Hvis en ting er ulovlig i Danmark, men ikke i Tyskland- hvis du mener det land med "over grænsen" bliver det jo ikke mere lovligt af den grund.

Spørgeren skriver ikke om installationen skal ske i en leje- eller ejebolig. I hvert tilfælde skal installationen gøres lovlig ved fraflytning - og der kan endda vanke en bøde. At nogen gider det for så lille en ting, som også berører ens egen sikkerhed, fatter jeg ikke.
Ingelein

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 20-11-15 16:29
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-11-15 17:11

Citat
Spørgeren skriver ikke om installationen skal ske i en leje- eller ejebolig.

I en boligejendom kræves også kontraventil og overløbssikring.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-11-15 21:24

Det er en helt lovlig installation, dog skal opvaskemaskinens ledning efter stikket er klippet af og monteret i samledåsen havde en aflastningsklemme lige som kablet har, eller tilsvarende, så det kan tåle at man rykker lidt i det.
VH Palle

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 50 point
Dato : 21-11-15 01:43

Efter at havde kigget på billed er der 2 ting som falder mig i øje

1. Den grå tilledning er kappen ikke inde i dåsen og denne er ikke aflastet.

2. Hullet dåsen bund (virker udført med en hammer) Mener og kunne se i højre hjørne enden af et flexrør komme ind i dåsen.

I alt 2 mindre fejl

Den ene giver så selv når opvaskemaskinen bliver skiftet, skal kappen på den nye føres helt ind i dåsen og tilledningen aflastes med en trækaflasning evt i form af en bøjle. Uden for dåsen.

Den anden som er hullet i bunden af dåsen ville kunne løses ved at evt skifte dåsen eller give hullet en gang fugemasse så dåsens bund lukker tæt om flexrørets yderkant.

Ellers se det rigtigt ud og der er brugt dob.samlemuffer for at adskille blød og hård ledning.

Til transor. Lk har idag i deres sortiment en fugastikkontakt med udegående jordklemme kraver en forhøjer rammer eller dyb indmuringsdåse. ( hvis man taler om sikkerhed så burde de andre lande lave deres stik om til den danske model så frem at jordledningen bliver indaktiv Eks. I tavlen og du har en brugsgenstand som sender lidt strøm tilbage på jordledningen så er der en temmelig stor fare for at få stød på disse typer stikkontakter da jordklemmerne er blotlagt) så om jeg ville anbefale disse stik i de danske hjem hvor folk gerne selv inden for boligen må udskifte 230v stikkontakterne ABSOLUT NEJ

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-11-15 01:53
Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-11-15 13:13

De nævnte stikkontaktsystemer er da lovlige i Danmark. Jeg anbefaler dem kun fordi de også sikkerhedsmæssigt er bedre end det dumme gamle danske system, som nok også om en række år udgår.
det værste ved det danske er at man ikke får jordkontakt med de stikpropper der sidder på al det matreriel som lovligt sælges også i Danmark.

Til rotW vil jeg da bemærke at han har ret i sin betragtning om mulig spænding på jordbenet.

Men Det samme gælder jo hele stellet i en brugsgenstand, som f.eks vaskemaskinen. Den kommer man da også til at røre ved i brug, medens risikoen for at røre et jordben er meget mindre.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-11-15 22:02

Men det er sjælen at disse står på børneværelset hvor pinup jorden netop er dejlig nem at berøre.
Sikkerhedden er langt større i de danske stikkontakter men pga af EU skal vi tillade det !

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 28-11-15 11:04

ROTW

Det er altså ikke gangbart, at aflaste en tilledning uden for dåsen med en bøjle. Det skal foregå inde i dåsen.

MOSTMIGHTY

Tag billedet med ned til din lokale el-installatør, og få en ekstra aflastningsbøjle, der passer til dåsen. (den koster ikke mange basøre) Så giver du møntøren den, når han kommer med den nye maskine.

Godkendelse af svar
Fra : mostmighty

Dato : 21-12-15 21:25

Tak for svaret rotw.