/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
fræsning, lerholdigt, til græs
Fra : warrior
Vist : 316 gange
100 point
Dato : 17-11-15 23:34

Hej
Et areal, ca. 1000 kvm., som ønskes til ny græsbelægning.
NOGET af området er delvis ret lerholdigt, og uden græs. Det øvrige område er tilgroet med ca. 20 cm. græs. Jeg har prøvet at fræse igennem området med en alm. 6,5 hp fræser, men den bliver fyldt med lerholdigt jord på knivene, så brugen af fræseren forekommer komplet nytteløst. Nu er det jo også ret vådt i området, efter al den regn vi har fået på det sidste.
Mit spørgsmål lyder:Skal der i stedet bruges en større og mere effektiv maskine til at fræse området? Jeg mener, at der skal fyldes sand og muldjord på området som så skal fræses igennem efterfølgende, med såning til foråret, for at få en fin græsplæne. Skal jeg klippe græsset ned nu for at gøre det nemmere at fræse, eller vente med det hele til foråret.?
Tak for svar

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-11-15 01:04

Du skal vente til foråret med at fræse, du må gerne klippe græsset nu, så er det nemmere at fræse når jorden bliver tjenlig til bearbejdning = tør

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 19-11-15 13:12

Mit råd er at gå straks igang med at få det terræn, dræn, vandhul, ... du måtte finde bedst (fodbold bane, kælkebakke, skøjtebane, .....).

Køb 20 kvm billigt sand (med begrænset saltindhold) til et 2 cm vækstlag (mit gæt) og blandet lidt træflis/spagnum/tørv op i sandet.

Så græsfrøene i efteråret, så græsset kan vokser langsom og vinteren igennem, så får det dybt rodfæste, plænen bliver stærk og kan forblive grøn i længere tid i tørkeperioder.

Du finder sikker en lokal fritids landmand, der med glæde kan og vil hjælpe med maskiner og udføre jordarbejdet.

NB: Lerjord er som beton at arbejde i når det bliver tørt, så jeg vil fraråde at vente.
Hvis jorden er for fugtigt til at bearbejde, må du starte med dræne areal først

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-11-15 13:32

Citat
Så græsfrøene i efteråret, så græsset kan vokser langsom og vinteren igennem
ingen såning af noget som helst på denne tid af året, hvis du havde spurgt i oktober eller før så havde mit råd været at gå i gang med det samme, jeg har dyrket lerjord i over 25 år så jeg ved hvad jeg snakker om.
Du skal selvfølgelig ikke vente til jorden er tør og umulig at bearbejde, april måned vil sikkert være et godt valg og muligvis før hvis vi får et tørt forår, jorden er tjenlig til bearbejdning og såning af græs når du kan smuldre en klump jord og smuldret ligner brødkummer - krummestruktur kalder vi det i fagsproget så kan du så dine græsfrø som vil spire og gro i en sund og luftig jord, hvis du sår frø nu så vil du til foråret have et jordstykke uden græs som er slemmet sammen og hård som beton med dybe revner