/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Andet telekom. / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 810
Cobra telefonen melder optaget.
Fra : Karinahirt
Vist : 916 gange
20 point
Dato : 14-11-15 17:24

Hej.

Jeg har købt en Cobra telefon og kan modtage opkald til den. Men hvis jeg vil ringe ud fra den, melder den optaget uanset hvilket nummer jeg ringer til. Den har godt nok klar tone, men efter opkald er der kun optaget.....nogen der kan hjælpe?

Kommentar
Fra : Karinahirt

Dato : 14-11-15 17:30

Jeg har set en anden Cobra telefon sat til salg, hvor ejeren skriver at: telefonen er opgraderet i den tekniske indmad så den kan bruge DTMF og dermed bruges i dag.
Kan det lade sig gøre?
Mvh Karina

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-11-15 17:36

De bedste til at svare på det er nok TDC.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 14-11-15 17:58

Er telefonen med en gammeldags drejeskive? Og hvilken slags telefonlinie bruger du? Er det en gammeldags analog linie eller er der en eller anden boks imellem. Den gammeldags analoge linie vil formentlig fungere. Men TDC's homeboks forstår ikke drejeskiveimpulser (egen erfaring.) Jeg har heller ikke set nogen anden router eller IP-telefoniadaptere med analog udgang som forstår drejeskiveimpulser. Hvis du har ISDN kan du bruge en gammen Eicon DIVA T/A ISDN modem da den har to analoge telefonstik som forstår drejeskiveimpulser. Jeg har selv en sådan som jeg har tilsluttet en særlig IP-telefoniadapter som har ISDN-udgang.

Kommentar
Fra : Preb0232

Dato : 14-11-15 18:20

den er opsat til et andet land

Kommentar
Fra : Karinahirt

Dato : 14-11-15 19:31

Mange tak for jeres svar.
Ja den er med drejeskive . Vi har en anden fastnet med tryk-taster og den kan vi godt ringe ud fra. De sidder begge i forlængelse af hinanden i samme gamle indtag som det stik der går ned til et modem.
Skal jeg prøve at bytte om så stikket til Cobraen og den anden fastnet telefon sidder før stikket til modem, eller er det lige meget?

Kommentar
Fra : Preb0232

Dato : 14-11-15 19:43

en drejeskive tlf er analog og nu er det digital, derfor

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-11-15 20:23

Alm. telefoner skal da sidde direkte på linjen tror jeg.

Hos mig som jeg ser det.

TDC.......?.........skillefilter/modem......computer
------------?mine alm telefoner
Altså mine telefoner deles ud før skillefilteret

http://peecee.dk/upload/view/454715

Kommentar
Fra : Preb0232

Dato : 14-11-15 20:27

Fastnet ved TDC ca 130 Kr. pr måned, IP tlf ved fonet.dk 10 Kr pr måned men det er gratis hvis du ringer for mere end 10 Kr pr md

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-11-15 20:38

Mine pile forsvandt - men det kan ses på billedet hvordan det virker her.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 14-11-15 21:50

IP-telefoner og ISDN-telefoner er digitale, alle andre telefonapparater er analoge - og det er apparaterne jeg taler om! De telefonstik som sidder på moderne routere og modemer (når vi lige ser bort fra visse modeller af Fritz!box som har en ISDN-udgang) er analoge telefonstik som kan bruges til gammeldags analoge telefonapparater. Disse stik kan faktisk slet ikke bruges til en digital telefon. Fælles for disse stik er at de så godt som aldrig kan håndtere drejeskiveimpulser. De kan kun forstå toneopkald fra tastaturtelefonerne.

Jeg har tidligere i en anden sammenhæng prøvet at søge på IP-telefonudstyr som kunne håndtere drejeskiveimpulser, men intet fundet.

Du kan godt prøve at sætte den til stikket før dit modem. Men hvis det er en TDC-homeboks så har de lavet det så "smart" at telefonsignalet går gennem modem'et før den går tilbage til stikket. Telefonledningen har fire ledere hvor de to midterste går fra stikket og ind i modem'et og de yderste går fra modem'et og tilbage til sikket og op i telefonstikket til din telefon. Der er i virkeligheden tale om IP-telefoni hvor TDC-homeboks fungere som en IP-telefoniadapter. Jeg har selv haft en sådan og konstateret at det hang sådan sammen. Der er stadig 48 - 56 V på linjen fra centralen, men der er ingen klartone når man sætter en telefon på direkte.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 14-11-15 21:54

Ved andre former for ADSL-forbindelser burde du kunne få fat i en alm. gammeldags analog linie, og der burde telefonen virke.

Kommentar
Fra : Preb0232

Dato : 14-11-15 21:56

ikke til t ringe op på
alle centraler er i dag digitale

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 14-11-15 22:04

Forresten, årsagen til at du får en optagettone skyldes den måde en drejeskive fungere på. Hver gang du drejer et ciffer laver den en serie afbrydelser i forbindelsen ca 10 gange pr. sekund. Antallet svarer til det ciffer man drejer (0 = 10 gange). Og når udstyret ikke kan håndtere dette giver den op og melder optaget.

På analoge tastaturtelefoner er det de toner man hører når man trykker på tasterne centralen eller IP-telefoniadapteren registrere og tolker som et ciffer.

Kommentar
Fra : Preb0232

Dato : 14-11-15 22:08

Prøv lige at læse, det er det jeg siger, alle centraler i Danmark er digitale og derfor kan man ikke bruge drejeskive telefoner

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 14-11-15 22:10

Jeg har selv haft en analog telefon et sted hvor jeg var tilsluttet en digital central. Denne kunne godt håndtere drejeskiveimpulser, som strengt taget er digitalt.

Og jeg har faktisk selv en moderne IP-telefoniomstillingsanlæg hvor jeg har mulighed for at tilslutte en drejeskivetelefon og ringe op fra den!

Kommentar
Fra : Karinahirt

Dato : 14-11-15 22:20

I skal have mange tak alle samen :)

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-11-15 23:58
Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 15-11-15 00:14

Jeg har ikke før set den adapter som katekismus foreslår. Den ser meget lovende ud til dit formål. Jeg mener at det må være et forsøg værd. Prisen svarer til knap 280 kroner.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 15-11-15 00:26
Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 15-11-15 00:31
Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 15-11-15 11:03

Man kan godt undrer dig over at de moderne IP-telefonadaptere ikke kan håndtere drejeskiveimpulser, for dybest set er det kun et spørgsmål om simpel software. De NT-bokse som TDC ofte sætter op når man får ISDN har to analoge udtag som godt kan håndtere drejeskiveimpulser, og en terminaladapter som Eicon Diva T/A ISDN modem som mange fik når de før i tiden skulle på internettet med ISDN har også to analoge stik som kan håndtere drejeskivetelefoner. Hardwaren er der i forvejen, for den skal blot registrere nogle ganske kortvarige afbrydelser af telefonlinien af samme slags som når rører lægges på. At tælle antallet af disse afbrydelser indenfor et givet tidsrum er meget simpel programmering.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 15-11-15 11:51

Jeg har prøvet at finde en dansk forhandler, men ikke fundet nogen. Derimod er du ikke den første som har haft dette problem som nedstående side fra TDC viser:

http://forum.tdc.dk/t5/Arkivet/Bredb%C3%A5ndstelefoni-med-drejeskive-telefoner/td-p/2336

Nu ved jeg ikke om du har nogen erfaring med elektronik, men de næste to links er byggebeskrivelser af hvordan du selv kan lave en konverter fra drejeskiveimpulser til DTMF-toner:

http://boris0.blogspot.dk/2013/09/rotary-dial-for-digital-age.html
http://bygselvhifi.dk/projects/telephone-pulse-to-dtmf-converter/

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 15-11-15 12:35

Hvis du eller andre går i gang med at lave en konverter efter byggebeskrivelserne ovenover skal man lige være opmærksom på at de er beregnet til montering inde i telefonerne. De tåler næppe den direkte spænding på 50 volt som kommer fra en IP-telefoniadapter. (Har selv målt spændingen på min eget Cisco/Linksys PAP2T, magen til den der er vist i en af beskrivelserne.)

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 15-11-15 13:51
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 15-11-15 14:05
Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 15-11-15 14:09

Måske skulle du lige prøve at koble dit modem helt fra, d.v.s. slukke for den og tage stikket til den helt ud af telefonstikket i vægen, og se om du stadig kan ringe op. Kan du det så prøv at sætte din Cobra telefon til stikket og prøv den der. Der også en lille detalje som jeg først selv blev opmærksom på da jeg læste en af mine seneste links. Der er forskel på danske og svenske drejeskiver. De danske starter med "1" og slutter med "0". De svenske starter med "0" og slutter med "9". Det er kun talciffrerne der er anderledes, teknikken inde bagved er den samme. Man skal blot tage højde for det når man ringer op.