/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
AEG vaskemaskine virker pludselig ikke
Fra : Lipas
Vist : 1788 gange
20 point
Dato : 12-11-15 21:43

Hej

Jeg har en topbetjent AEG L60460TL. Jeg har kun haft den kort tid, købt brugt men har vasket upåklageligt 5-6 gange.

Da jeg satte en vask igang Idag opdagede jeg kort efter at jeg havde glemt vaskemiddel og jeg pausede derfor vasken i et forsøg på at åbne lågen for at putte vaskemiddel i men lågen var låst, så jeg prøvede at sætte programmet på stop men lågen var stadig låst og jeg trykkede derfor på start igen så vasken kunne køre færdig og jeg kunne vaske det på ny med vaskemiddel men da jeg trykkede på start startede vasken forfra og pumpede derfor vand ind på ny. Få minutter efter kommer jeg ind og ser at vaskemaskinen har slukket, der er ikke lys i displayet og den kan ikke tændes. Stikkontakten virker fint med andet elektronik, men vaskemaskine vil ikke længere modtage strøm og tænde, der er nu gået 6 timer. Jeg har tømt maskinen for vand via filteret i bunden.

Er der nogen der ved hvad der kan være sket? Og hvad jeg skal gøre?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-11-15 02:18

Et gæt er at den er løbet over med vand, så der er kommet vand i bunden af maskinen. Derefter sørger vandsikringen for at stoppe den.

Du skal have åbnet den og tørret op .
Formentlig er der en bagplade, som kan tages af for at komme til det.

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 13-11-15 06:49

Hvis den er under 2 år og du har fået papir med til den, ring og fejlmelde den.
Ellers prøv svaret ovenfor.
sidste mulighed køb en ny maskine ( måske en lidt billigere udgave med stadigvæk med garanti på)

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 13-11-15 06:52

Glemte lige at skrive at hvis du har fået bøger med på den, plejer der at være en fejlliste i bogen ( ved ikke om den kan have beskrevet dette problem)

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-11-15 08:30

Ifølge vejledningen her på side 20 http://www.aeg-electrolux.dk/support/vejledninger/ måske er overløbssikringen blevet udløst så skal du kontakte servicecenteret.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 13-11-15 09:01

Jeg ville slukke på stikkontakten, lukke for vandtilførsel, skrue afløbsslangen af, og lade vandet løbe ud på gulvet, ikke gennem svanehalsen. Lad det hele stå sådan et par timer.
Og prøv så igen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-11-15 10:24

Nej hvis det er overløbssikringen skal der tørres op i bunden af maskinen, inden den kan startes igen.

Vaskekarret har lipas jo tømt.

Man skal lukke op til maskinen for at komme til at tørre op. Derfor har instruktionen en henvisning til service centeret.
Men selv om service i ordbogen betyder en gratisydelse, skal man ikke tro at AEG bruger ordet i den betydning.

Det plejer dog i vaskemaskiner via bagpladen at være ret let at komme til bunden. Men jeg kender ikke lige den model.