/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
hvis - ansvar i børnehaven??
Fra : mabou
Vist : 599 gange
50 point
Dato : 11-11-15 21:23

hej.

Jeg oplever i min søn børnehave, at det roder utrolig meget.

børnene smider deres tøj, jakker, støvler og andet i "puderummet"
Det hele bliver kastet i en stor rode-bunke.

det resultere i at alt bliver væk hele tiden og vi som forældre skal købe nye gummistøvler hver 3 eller 4 uge

I den forbindelse har jeg et spørgsmål om, hvis ansvar det er at holde styr på dette.

Er det forældrenes ansvar, at børnene ligger deres tøj og støvler tilbage i garderoben efter de har være ud og lege, eller er det pædagogernes?

Var nemlig til et forældremøde i børnehaven, hvor vi som forældre nærmest fik røvfuld for at vores børn roder.

hvad er folk mening?

hvem bærer hovedansvare, forældrene eller pædagogerne

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 11-11-15 22:14

Et godt udgangspunkt ville da være, at skabe et samarbejde omkring dette!

Det er ikke pædagogernes ansvar, at der f.eks roder med tøj i dit hjem, ergo er det heller ikke din skyld, at der roder i børnehaven. Du kan lære dit barn at rydde op og sætte på plads efter brug, men at tage ansvar for 22 poders oprydning, er ude af dine hænder. Det er en opgave for pædagogerne!
Jeg ved, at det er svært med vådt tøj, der skal tørres og 100 andre gøremål samtidigt, og at barnets tøj havner på barnets garderobeplads, kan være en udfordring. Som oftest har man en voksen i garderoben, når børnene kommer ind!
Måske er der nyuddannet personale, og for lidt gammelt garvede pædagoger til at videregive livslange erfaringer med alle de praktiske gøremål. Eller måske rækker normeringerne ikke længere til det.

Det er vigtigt, at man som forældre har forståelse for, at det kan være svært at holde orden i alt dette børne- og tøjmylder. Jeg tænker, at pædagogerne er lidt i forsvar, da de sikkert har haft utallige forældre i røret, der spørger efter tøj og gummistøvler, og derfor har svært ved at se nøgternt på situationen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-11-15 01:06

Citat
Er det forældrenes ansvar, at børnene ligger deres tøj og støvler tilbage i garderoben efter de har være ud og lege, eller er det pædagogernes?

Minder mig om forældre der står og snakker med deres ´poder´ men læren forsøger at lære dem noget bedre end ...? i skole tiden.

MED andre ord - lad unger være unger, MEN jeg har før set ´børnehaver´osv hvor alt er blandet sammen i en stor ? landhandel, og DET kan altså ikke være en/ flere Pædagogers skyld at ungerne ikke kan finde ud af at lægge deres tøj/andet i deres egne kasser/ skuffer = NÅR DE HAR FÅET undervisning i samme - men der er sikkert andet der trykker ´ungerne´..
Børn kommer med LUS osv og ingen henter ungerne til tiden og så står der en PÆDAGOG der sikkert selv skal hjem og passe SIT EGET - og hvem skal have skylden ?

Har du samme problem der hjemme? eller er alt bare dit og deres - børn der savner en normal opdragelse = især hjemmefra.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-11-15 01:14

NB: man kan jo mærke ungernes tøj.
Det gjorde min salige mor - og samme bruger jeg i dag, bare for at kunne bevise at det ikke er andre´s - men ærlig talt, tag dog bare en LILLE smule selv ansvar, det kan koste SÅ LIDT for dig og spare andre mennesker for MØJFALD og erstatning

ALT er nummereret? nu omdage/ CPR/ biler/ huse - men ikke par sko - tøj = hvor er vi henne, i/ vi smider børn af ved en adresse og ´håber´ på det bedste..

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 50 point
Dato : 12-11-15 07:56

Det minder mig om engang for nogle år siden, da jeg så en tv-udsendelse, hvor en journalist gik rundt på en strøg-gade og spurgte forbipasserende hvis opgave det var, at opdrage børnene, skolelærernes eller forældrenes.

(Det var vist på et tidspunkt hvor mange skolelærere havde problemer af den slags).

Alle som en svarede, at det selvfølgelig var forældrenes opgave, at opdrage deres børn.

Og ja, selvfølgelig er det forældrenes opgave, at opdrage deres børn, men enhver der har med et barn/børn at gøre kan komme til at stå i en opdragende rolle.

Så vidt jeg ved, så er det helt normalt, at et barn prøver grænser af når det bliver passet af andre.

Min egne børn har gjort det når min mor har passet dem, en venindes datter gjorde det da jeg passede hende for mange år siden.
Og det har intet med manglende opdragelse at gøre.

Selvfølgelig har forældrene et ansvar for, at opdrage deres børn, men pædagogerne kan ikke sige sig fri for, at have et medansvar.

Jeg kan da huske fra min egen skoletid hvordan nogle børn kunne opføre sig, når der gik "flokmentalitet" i det. Hvis én dreng kastede en papirkugle, så var der med stor sandsynlighed flere der fulgte trop. Og det var vel at mærke børn, der ellers godt kunne opføre sig pænt.

Som Katekismus skriver, kan der være mange ting der spiller ind, så pædagogerne måske ikke har så meget tid, som man kunne ønske, men jeg tror også det handler om prioritering.
Hvis de ind i mellem laver forskellige ting med børnene, så kunne de jo prioritere "oprydning" fremfor det kreative i en kort periode.

Min egen erfaring med mine egne børn er, at der ind i mellem kan være behov for, at stramme op på nogle ting, og når tingene så er "sat på plads", så er der ro på et stykke tid igen.
Og jeg kan ikke forestille mig, at det er ret meget anderledes i en børnehave.

Måske kunne i foreslå børnehaven, at lave det som en slags projekt med børnene.
Børnehaven kunne informere forældrene om det forestående projekt, og i den forbindelse appellere til forældrene om, at sørge for navn i alt.
Og så kunne projektet starte med, at personalet snakker med børnene om hvordan deres navne ser ud på skrift, så børnene lærer at genkende deres eget navn når de ser det. Og måske også lærer nogle af kammeraternes navne.
Og når der så ligger tøj og flyder, så kigger man sammen på navnet i det enkelte stykke tøj, og spørger hvem der genkender navnet.

Og ja, jeg ved godt, at nogle forældre glemmer det med navn i tøjet, men når lille Frederik så kommer hjem og fortæller sin mor/far, at de andre børn har navn i tøjet, så vil nogle nok vågne op. De resterende kunne personalet måske hjælpe, som en del af projektet.

Da min datter gik i børnehave havde de et projekt om sund kost, det var alle tiders, på den måde var det nemmere, som forældre, at tage tråden op og bygge videre på den.
Min datter havde i den forbindelse en vildfarelse, hun mente, at chips måtte være sunde, for de var jo lavet af kartofler.
Jeg havde en pose chips i skabet, som jeg tog frem, tjekkede hvor meget fedt der var i posens indhold, så tog jeg en pakke smør i køleskabet og viste hende hvor meget fedt der var i sådan en pose chips.
Det var et sprog hun kunne forstå.

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 12-11-15 09:12

[B]Katekismus[/B]

absolut enig med dig. Min holdning er klar, at der skal findes en løsning gennem en dialog, fremfor at skælde forældrene ud og kaste ansvaret over på forældrene. Det er jo trods alt pædagogerne der passer børnene og er sammen med børnene når de kommer ind fra legepladsen.

[B]mig-selv[/B]
Jeg mener nu det er 100 % pædagogernes ansvar, når børnene væger at kaste deres overtøj i et legerum fremfor at lægge det i garderoben. For mig virker det, som om de ikke har styr på noget som helst. Med det mener jeg. DEt er pædagogerne da trods alt er sammen med børnene og ikke os som forældre.

Jeg kan sagtens opdrage mit barn til at lægge sine ting i garderoben, men når han så se sin legekammerat smide det i legerummet vil mn søn naturligvis gøre det samme, da børn efterligner hinanden.

mht at mærke tøjet. tøjet er mærket med navn. Men det nytter ikke noget, når tingene bliver kastet i forskellige kroge og forsvinder.

[B]troledepigen[/B]

tak for de gode råd. Det er noget jeg vil tage med mig og foreslå i børnehaven.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-11-15 09:25

Det bør jo ikke handle om hvis skyld/ansvar det er, men om hvordan man sammen får løst problemet.
Ellers ender det jo nemt i mudderkastning.

Hvis i kan få børnehaven til, at tage del i opgaven/ansvaret, så vil der jo nok være nogle enkelte børn, hvor forældrene ikke får gjort deres del, men jeg tror ikke det bliver et stort problem, for de børn vil jo også gerne være som de andre, og ellers er det mit indtryk, at børn godt kan opdrage lidt på hinanden.

Jeg får indtryk af, at der er noget personale, der har "sovet lidt i timen", og lige pludselig er problemet blevet så stort som det er nu.
Første gang man ser et barn, der er på vej ind på en stue, uden at have lagt sit tøj i garderoben, så bør man jo reagere, og bede barnet om, at gå ud med sit tøj.

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 12-11-15 11:22

helt absolut enig med det du skriver.

Godkendelse af svar
Fra : mabou

Dato : 14-11-15 15:31

Tak for svaret Troldepige.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-11-15 15:42
Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-11-15 21:35

Velbekomme.