/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Lydisolering af vindueshul
Fra : dhmoelsted
Vist : 480 gange
100 point
Dato : 10-11-15 15:33

Er der en mulighed for at lydisolere et vindueshul i soveværelse mål ca 174 cm bred ca 42 cm høj
ca 24 cm dyb

forestiller mig en prop af et eller andet man kan putte i hullet når der ønskes ro har kikket på net efter flamingo kan ikke se noget i den størelse ...var der et råd ...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-11-15 15:47

Hvis det skal være permanent, så sæt noget tungt i åbningen: Betonstøbning, murværk eller lignende. Lyd = vibrerende luftpartikler har svært ved at bevæge tunge ting.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-11-15 16:02

Flamingo skal lukkes inde da det futter af som krudt.

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 10-11-15 16:16

skal kunne fjernes om dagen

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-11-15 16:31

Så får du nogen gode armmuskler! Princippet i lydisolering er 1) en glat flade mod lydkilden 2) noget blødt, som forplanter lyd dårligt og 3) noget tungt, som ikke sættes i vibration af lyd.
Eksempelvis hård masonit/rockwool/spånplade. Det hele i en ramme, som placeres på noget blødt og stoppes med noget blødt hele vejen rundt.
Alternativt ny adresse.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 10-11-15 16:51

Lav proppen af et stykke 6 mm krydsfiner, som du (spray)limer ca. 22 cm. styropor/flamingo på i det mål som lysningen har.
Kan proppen ikke sidde fast af sig selv, monterer du to kroge øverst, den kan hænge i eller vridere foroven og forneden.

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 100 point
Dato : 10-11-15 17:15

Hvis du skal have en effektiv lydisolerende, skal det være noget med vægt i.
Normalt bruger man gipsplade og isolering, men det bliver en meget tung konstruktion.
Alternativt kan du dele det op i flere stykker, men det er ikke en optimal løsning og effekten vil være begrænset.
Jeg ville nok vælge at ofre en gang lydglas, en termorude med 3 lag glas i forskellige tykkelser, og evt nogle nye tætningslister i vinduet, da det er meget vigtig for lydgennemgangen, at det slutter helt tæt.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 10-11-15 17:16

I stedet for at forsøge med propper så vil jeg foreslå en mere permanent løsning.
Skift ruden ud med lydglas, du kan læse lidt om det her: http://www.kronevinduer.dk/inspiration/glas-og-fyldninger/lydglas/

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 10-11-15 17:20

kan se at trimare46 også skrev om lydglas, vores indlæg har krydset hinanden

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 10-11-15 17:35

nu bor vi til leje ..men lydglas lyder godt vil kikke priser

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-11-15 18:18

Skiftede til lydglas i mit gamle hus. Og det er vildt effektiv. Mine var "kun" to lags, men det virkede. Boede op af en vej.

Lydglasset fungerer ved at ruden har en variation i tykkelsen, som forhindrer svingninger i lydbølger og dermed vil lyden have vanskeligere ved at trænge igennem ruden. Det kan i mange tilfælde monteres i samme ramme, så det kun er en rude man skal skifte.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 10-11-15 19:06

Vi har også fået lydglas i ruderne indenfor de seneste år, og det er absolut at anbefale. Jeg tror det var ca 300 kr, pr vindue det var dyrere, men det er det værd.

Godkendelse af svar
Fra : dhmoelsted

Dato : 11-11-15 09:18

Tak for svaret trimare46.