/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Øh? vinter dæk
Fra : mig-selv
Vist : 411 gange
50 point
Dato : 01-11-15 21:09

Hvad er at foretrække?

Vinterdæk med 3mm mønster tilbage
ELLER
næsten nye sommerdæk

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 01-11-15 21:12

Vinterdækkene hvis ikke der er over fire år gamle, - ellers er de værdiløse.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-11-15 21:22

Ok, troede ellers at friske dæk kunne smide mere sne af sig, end næsten nedslidte vinter dæk.

Har læst om gummiets blødhed og omvendt, men syntes stadig der er mere ? greb i nye dæk/mønster på sneveje (ikke is) - det var i hvert fald tilfælde på MC

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-11-15 22:03

Det har ikke så meget at gøre med friske dæk.

Problemet med sommerdæk til vinterkørsel er, at selve materialet de er lavet af, er alt for stift og det bliver værre jo lavere temperaturen er.

Og derfor er der ikke ordentligt vejgreb i sommerdæk når det er koldt og glatte veje.

Vinterdæk med 3 mm mønster er bedre end nye sommerdæk.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 01-11-15 22:47

Det drejer sig ikke om at smide sneen af sig, vinterdækkets materiale og design er beregnet til at holde på sneen, fordi sne-sne har et bedre greb end sne-gummi, har jeg læst et sted, jeg mener det var i forbindelse med en vinterdæktest i Motor for et par år siden.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 02-11-15 08:38

hvis du godt kan lide at køre på skøjter så sæt du bare sommerdæk på

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-11-15 16:20

Det er jo helt klart at man skal have vinterdæk, det ved alle jo.
Den gummi man har på sommerdæk bliver jo stenhård, når det fryser.

Men hvilke vinter dæk, til hvilken bil, og i hvilket føre?
Det er det du hellere skal spørge om...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-11-15 16:35

Og hvis du kører om vinteren, med dine næsten nye sommerdæk, så bliver de jo for hårde,
men de vil også slides alt for meget, fordi de ikke kan give efter mod ujævnheder i vejbanen.

Så målt over en periode på mindst et år, snarere 3-4 år,
brug sommerdæk om sommeren og vinterdæk om vinteren.

Min kone havde såkaldte helårsdæk, min ven, gammel mekaniker, kalder dem intet års dæk.

Kommentar
Fra : spiren

Dato : 06-01-16 14:30

hej kan anbefale dæk her fra

https://www.daekleader.dk/

og så vælger du bare ud af hvad kriterier du har. du skal ikke være bange for navnet hvis du vælger et støjsvag dæk så får man også et støjsvag

du kan finde dæk på højde med michelin bridgestone nokian osv de har bare andre navne som ikk er så kendte