/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hvad hedder sådan en?
Fra : bruuno117
Vist : 810 gange
500 point
Dato : 31-10-15 17:40

Hej kloge hoveder

Hvad hedder sådan en her på billedet, og hvor kan den købes. Min mor har brugt den til at lave vaniljekranse siden min barndom, og nu er min svigerinde blevet interesseret i den og vil have en lignenede, men jeg kan ikke finde noget der minder nogen steder! Er der nogen der kan komme med nogle relevante oplysnng?

http://i.imgur.com/DkmMdzW.jpg

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-10-15 17:50

Dimsen kaldes en tylle
I gamle dage satte vi den på kødhakkemaskinen, den kan vist også købes til nyere køkkenmaskiner

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-10-15 18:03

Jo jeg gættede rigtigt da jeg påstod at du kan lave vaniljekranse med en moderne køkkenmaskine, her et eksempel med tilbehør til Ankarsrum:
http://www.kitchenone.dk/produkt/ankarsrum-smaakagejernbollesproejte/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-10-15 18:06

Tyllen på dit billede er vist til at sætte i en sprøjtepose:
http://www.metteblomsterberg.dk/webshop/sproejteposer-og-tyller

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-10-15 18:10

Ja, den viste minder meget om en bollesprøjte, men med et stjernehul i stedet for et ovalt hul. O.v.n. Skriver at man kan få den som tilbehør til en manuel kødhakkemaskine af den gammeldags slags. Den sidste jeg købte jeg hos IMERCO for 4-5 år siden.. Siden habr jeg fået en ASSISTENT køkkenmaskine og til dens kødhakker følger der også en "kagestrimmel" med. Den sætter man i en forsats i kødhakkeren.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-10-15 18:13

Undskyld o.v.n. Dine sidste kommentarer var der ikke da jeg skrev mit svar. Min køkkenmaskine er fra Ankarsrum.
Ingelein

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-10-15 18:22

Findes vist i mange versioner.

Mor havde en bollesprøjte hvor der kunne sættes plader i, men også en hånddreven kødhakker hvor der var 2 flade skiver, den ene med hul foroven og den anden med forskellige huller, man skulle så dreje skiven med hullerne og stramme omløberen.

Jeg har en lidt ældre Kenwood, her er det en flad plade med flere huller der skal skubbes ned i en rille.............den skider dej som en spædekalv men jag fandt så på at sætte en tallerken under og dreje den rundt.

Der kræves vist gode kræfter hvis det er en bollesprøjte, dejen må helst ikke være for varm når der er SMØR i den

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 31-10-15 20:19

https://www.gemmas.dk/shop/kagesproejte-i-metal-1291p.html

Der findes også andre modeller på nettet

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 31-10-15 20:30

Jeg bruger sådan en, ligesom min mor gjorde: http://www.imerco.dk/k%C3%B8kkenudstyr/bageudstyr/bageredskab/cook-baker-koedhakker?id=100338114

For mange år siden boede jeg ved siden af et ældre ægtepar, som skulle flytte på plejehjem, de havde sat en masse "skrammel" ud på reposen, bl.a. denne kødhakker.
Jeg snuppede kødhakkeren og købte nye skiver til den.

Der er flere på dba.dk, pris mellem 95 og 150 kr.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-10-15 21:29

@Troldepige

De har den såmænd i Aldi lige nu, men jeg tror ikke folk vil bruge den så meget til kød, skulle lige være hjemmelavet leverpostej.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 31-10-15 21:33

Citat
men jeg tror ikke folk vil bruge den så meget til kød, skulle lige være hjemmelavet leverpostej.

Jeg har kun brugt min til vanillekranse, og så til at hakke tørret frugt og nødder til konfektkugler.

Jeg har heller ikke set min mor bruge sin til andet end vanillekranse, så vidt jeg husker.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-10-15 21:38

Desværre er de aldrig lavet med alle dele i rustfrit - altså kødhakkerne. Jeg forærede min væk og købte et oar år senere en i Genbrug. Men det er så træls at gøre den ren. Kniven og den massive hulskive vil ruste og den skal smøres ind i olie inden man gemmer den til næste omgang vanilekranse.
Ingelein